Foder åt dräktigt sto ?

Andersson

Trådstartare
Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela på.
På kvällen när de kommer in så får de dräktiga stoet 1 liter betfor och en liter havre utav sin ägare som hon har gjort i ordning, och lite hö. Jag har reagerat på att hon får väldigt lite hö på kvällen, så jag har vägt hennes hö. Ett tag var det ca 3,5 kg hö och nu sista dagarna har hon lagt in så lite som 1 kg hö. Träffar sällan ägaren då det är hon som tar ut hästarna på morgonen och jag som tar in på kvällen. Sen sköter jag allt annat, förutom att hon mockar sin hästs box och gör i ordning fodret inne till sin häst. Men jag tycker det är för lite hö så jag har lagt in mer till den.
Men hur mycket är egentligen rimligt att en dräktig häst ska ha. Vet att det finns tabeller att gå efter och att det spelar in vad för hö osv man har. Men 1 jäkla kg är för mig ett skämt.! Hästen blir aldrig borstad eller omvårdad och hovarna är inte verkade på väldigt länge..
Detta gäller ett varmblod som ska ha föl i april.
 
Jag skulle säga att 11-16 kg per dygn kan vara helt ok för ett dräktigt varmblodssto, beroende på vad höet innehåller. Hon har ännu inte gått in i högdräktighet och behöver därför inget extra (förutom fosfor) till sitt foster.

Däremot är ju uppdelningen på givorna fel, hon bör få det jämnt utspritt över dygnet. Det kanske kan vara dags att fråga ägaren lite försynt om ni ska ändra så hon får mer under natten?

Hovvård är superviktigt när de är dräktiga, iom att de blir så tunga de sista tre månaderna. Här håller jag med @Krystalline är det ditt stall är det ditt ansvar. Annars prata med den som är ansvarig.
 
Är det ditt stall?
I så fall har du ansvar för att se till att de hästar som bor där får den omvårdnad de behöver.
1 kg till natten är för lite, ja.
Nej det är inte mitt stall. Ägaren är aldrig där och bryr sig inte om något hur vi som har häst där gör.
 
Jag skulle säga att 11-16 kg per dygn kan vara helt ok för ett dräktigt varmblodssto, beroende på vad höet innehåller. Hon har ännu inte gått in i högdräktighet och behöver därför inget extra (förutom fosfor) till sitt foster.

Däremot är ju uppdelningen på givorna fel, hon bör få det jämnt utspritt över dygnet. Det kanske kan vara dags att fråga ägaren lite försynt om ni ska ändra så hon får mer under natten?

Hovvård är superviktigt när de är dräktiga, iom att de blir så tunga de sista tre månaderna. Här håller jag med @Krystalline är det ditt stall är det ditt ansvar. Annars prata med den som är ansvarig.
Det beror nog på vad man baserar högdräktigheten på. Vissa räknar de sista 4 månaderna och andra de 3 sista. Hon har ju snart bara 3 månader kvar, hon ska föla i mitten på april.
 
Det beror nog på vad man baserar högdräktigheten på. Vissa räknar de sista 4 månaderna och andra de 3 sista. Hon har ju snart bara 3 månader kvar, hon ska föla i mitten på april.

Nej, det är de tre sista månaderna som tillväxten på fostret sker. Däremot, om hästen behöver öka lite i hull inför digivning, brukar man öka på fodret redan månad 8.
 
Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela på.
På kvällen när de kommer in så får de dräktiga stoet 1 liter betfor och en liter havre utav sin ägare som hon har gjort i ordning, och lite hö. Jag har reagerat på att hon får väldigt lite hö på kvällen, så jag har vägt hennes hö. Ett tag var det ca 3,5 kg hö och nu sista dagarna har hon lagt in så lite som 1 kg hö. Träffar sällan ägaren då det är hon som tar ut hästarna på morgonen och jag som tar in på kvällen. Sen sköter jag allt annat, förutom att hon mockar sin hästs box och gör i ordning fodret inne till sin häst. Men jag tycker det är för lite hö så jag har lagt in mer till den.
Men hur mycket är egentligen rimligt att en dräktig häst ska ha. Vet att det finns tabeller att gå efter och att det spelar in vad för hö osv man har. Men 1 jäkla kg är för mig ett skämt.! Hästen blir aldrig borstad eller omvårdad och hovarna är inte verkade på väldigt länge..
Detta gäller ett varmblod som ska ha föl i april.

Om ägaren missköter hästen bör du anmäla det till Länsstyrelsen eller var det nu är man anmäler vanvård av djur.
 
Vårt dräktiga varmblodiga sto äter i dags läget 1 kg krafft groov på morgon plus 1 kg krafft groov på kvällen, 2 dl mineraler med extra selen och e vitamin, 1 skvätt betfiber mash ( för att hon tycker de är gott ) och i princip fritillgång på hö dygnet runt. Inne får hon mellan 8-10 kg beroende på hur mycket hon orkar äta upp då hon gärna "pyntar" boxen som hennes husse säger. Ute slänger vi åt henne allt mellan 20-30 kg som hon delar med sin snart 8 månaders fölunge. Men hon producerar inte värst mycket mjölk längre då vi håller på och sära på dem. Hon ska föla i mitten på Maj. Som exempel och hon har varit både upp och ned vad de gäller att hålla hullet. Sedan gräset försvann har de varit svårare att hålla henne i hull än när de hade gräs och gick på bete.
 
Ett annat tips är givetvis att prata med ägaren på ett fint sätt.

Det kanske "bara" är okunskap?

Jag hade tagit illa upp om någon gick bakom ryggen på mig med kritik.
Det handlar inte om okunskap, hon har haft häst i säkert 40 år, hon har erfarenhet av Hästavel. Tror det snarare handlar om brist på pengar då jag vet att hon har ont om det och därför snålar med allt för att det ska räcka längre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 185
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 511
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp