Foder - byta eller inte?

Poison-heart

Trådstartare
Har en finsk lapphundstik på 11 månader som har ätit royal canin medium junior sen jag köpte henne. Hennes uppfödare rekommenderade detta och jag är inte den som byter foder stup i kvarten så jag har valt att ge henne detta. Hon har aldrig kastat i sig maten men ätit det hon behöver. Hon är absolut inte utmärglad eller sjukligt smal, men lite tunn är hon. Hon har växt så som hon ska, men hon äter inte den mängden foder hon borde. Vi var på utställning i helgen och även domaren tyckte att hon var lite tunn och då bestämde jag mig för att jag kanske borde prova nytt foder.

Ska tilläggas att jag ger henne aldrig nått annat i ersättning om hon inte äter sitt foder, alltså typ burkmat eller dyl.

Borde jag prova en ny sort? Kanske gillar hon inte detta? Vad tror ni?
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Royal Canin är inte något bra foder. Jag hade prövat något annat av högre kvalitet. Varför inte prova färskfoder, t.ex. Vom og hundemat, Klass, Nordic eller liknande? De flesta hundar äter det med mycket god aptit, det innehåller inte en massa skräp och det är bra för tarmfloran.

Annars finns det ju bra torrfoder, typ Standardt.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Sedan jag bytte ut torrfoder mot färskfoder och sett hur hunden förändrats av detta så kommer jag rekommendera det i alla lägen! Vi ger VoH och är jättenöjda! Visst det är dyrt men hunden är jättefin!

Kolla efter återförsäljare där du bor, finns nordic, fodax och klass också! Har man en återförsäljare nära behöver man inte ha tillgång till en gigantisk frys! Det har inte vi, får köpa oftare istället.

Ska mycket till innan jag fodrar med torrfoder igen iaf :)
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Jag säger som de andra, byt till färskfoder om ni har möjlighet! Vom og hundemat är ett jättebra foder, annars skulle jag välja Nordic eller Fodax. Inte Klass.

Vill du prompt ha torrfoder skulle jag byta till Standardt eller Orijen, Acana...
 
Sv: Foder - byta eller inte?

jag började också med royal när min valp flyttade in, och upplevde det ungefär som du, hon åt, men var tunn. och gammeltanten åt det under protest, och matvägrade av och till. började ge hälften royal och hälften klass och det blev lite bättre men inte bra. ger numera enbart bravo och det funkar strålande. "nya" valpen har i princip bara ätit bravon och växer som hon ska och ser inte tunn ut på minsta sätt. (och ja, bravo är ett inte helt perfekt foder med en hel del sädeslag iblandat, men det är det som finns där jag bor och som är "portionsförpackad" på ett sätt som är lämpligt för mina hundar)

tror inte på något sätt att det är dumt att byta maten, bara man inte byter så ofta att man inte hinner se hur hunden reagerar på den. det är ju ändå rätt självklart att vi vill att hundarna ska gilla det de äter, att envisas med att ge ett foder hunden inte tycker om så mycket är ju rätt onödigt (om det inte finns någon speciell anledning till att de "måste" äta just det fodret).
 
Senast ändrad:
Sv: Foder - byta eller inte?

Tack för alla svar!

En kompis tipsade om Eukanuba och sa att det var sååå mycket bättre än royal. Vad tror ni om det?

Har hört talas om vom og hundemat men inte sett det i någon affär runtom där jag bor. Är det färskfoder?
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Ja det är färskfoder, färskfoder är INTE samma sak som blötmat man köper på burk på ICA. Eukanuba är typ som RC, lika illa. Köp ett BRA foder istället.

Tillägger: Även om VoH är det bästa färskfodret, är vilket av de kända färskfodren som helst bättre än skit-torrfoder som RC och Eukanuba. De färskfoder som är störst: VoH, Nordic, Fodax, Klass, Bravo, Halla
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Tack för svaret!

Hittade faktiskt en återförsäljare av fodret i närheten, ska bege mig dit och köpa hem och prova :)
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Skulle också rekomendera färskfoder, jag använder fodax och är jättenöjd :)

Sen vill jag även påpeka att unghundar gärna får vara tunna. Sålänge de är pigga och växer så är det ingen fara. Enligt min erfarenhet verkar många utställningsdomare vilja ha övergödda hundar.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Varför är Rc och Eukanuba dåligt? Det är ju lätt att säga så, men vore mer intressant att höra argumenten bakom.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Innehållet är värdelöst! Hunden är köttätare och procenten kött som är i de två sorterna är väldigt låg. Största delen är istället spannmål!
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Jag har sökt, men hittar inte hur stor del av eukanubas foder som är spannmål vs kött. Gör du?
 
Sv: Foder - byta eller inte?

I Eukanuba puppy är det 33% kyckling och kalkon och den främsta ingrediensen sen kommer majs, vete, animaliskt fett, ris osv.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Vilket är väldigt lite om man jämför med färskfoder! Borde vara något alla hundägare strävar efter, att ge så stor andel kött det bara går!
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Jämför det med tex Orijen som har 80 % kött i sitt foder och Acana som har 60 % kött.

En gång frågade jag en säljare från Royal hur mycket kött fodret innehåller men det visste hon inte. Hon pratade bara sig varm om närningshalten men jag tycker att ingredienserna är minst lika viktiga....
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Och än en gång vill jag påminna om att hundar är individer och att det som funkar för en hund kanske den andra hunden inte alls mår bra av. Vill du ha torrfoder så testa några olika sorter. Mina får Eukanuba och trivs jättebra på det. Jag har gett andra sorter genom årens lopp med olika resultat, vissa har funkat bra andra inte så bra.

Sen passar inte det allas hundhållning att ha färskfoder. Har man en liten frys eller bara ett frysfack är det ingen hit att ha färskfoder som tar upp hela frysen.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

RC och Eukanuba är ena riktiga skitfoder. RC är väl populärt på grund av att veterinären är sponsrad av dem, de har enormt mycket reklam och människor inte vet vad som ska och INTE ska finnas i hundfoder.

Majs, vete och soja är sådana ämnen som man aldrig ska kunna finna i sin hunds mat. Aldrig. Detta är någonting som hunden har väldigt svårt att smälta vilket ger otroligt stor påfrestning på njurarna. Majs är även den tredje största anledningen till allergi hos djur. Utfodrar man en hund med skitfoder som innehåller detta kan ni räkna med att hunden kommer dö en förtidig död på grund av detta. En hund kan egentligen leva ända upp till 20 år, men de flesta hundar idag dör kring 14 års ålder på grund av dåligt foder.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Jag rekommenderar färskfoder (vom och hundemat!) eller Standarts torrfoder om man nu vill köra på det. :)
 
Sv: Foder - byta eller inte?

Majs, vete och soja är sådana ämnen som man aldrig ska kunna finna i sin hunds mat. Aldrig. Detta är någonting som hunden har väldigt svårt att smälta vilket ger otroligt stor påfrestning på njurarna. Majs är även den tredje största anledningen till allergi hos djur. Utfodrar man en hund med skitfoder som innehåller detta kan ni räkna med att hunden kommer dö en förtidig död på grund av detta. En hund kan egentligen leva ända upp till 20 år, men de flesta hundar idag dör kring 14 års ålder på grund av dåligt foder.

Vore intressant med källor på ovanstående, särskilt det fetstilade.
 
Sv: Foder - byta eller inte?

RC och Eukanuba är ena riktiga skitfoder. RC är väl populärt på grund av att veterinären är sponsrad av dem, de har enormt mycket reklam och människor inte vet vad som ska och INTE ska finnas i hundfoder.

Majs, vete och soja är sådana ämnen som man aldrig ska kunna finna i sin hunds mat. Aldrig. Detta är någonting som hunden har väldigt svårt att smälta vilket ger otroligt stor påfrestning på njurarna. Majs är även den tredje största anledningen till allergi hos djur. Utfodrar man en hund med skitfoder som innehåller detta kan ni räkna med att hunden kommer dö en förtidig död på grund av detta. En hund kan egentligen leva ända upp till 20 år, men de flesta hundar idag dör kring 14 års ålder på grund av dåligt foder.

och jag vill ha källa på det jag markerat. njurarna kan ta stryk av för mycket proteiner, men kolhydrater?! var i hela fridens namn har du fått det ifrån?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 989
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 880
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 417
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp