Foder för svårfödd hund?

Monifa

Trådstartare
Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa.

Idag äter hon brit care duck & rice. Bestående av 46% ankköttsmjöl, 30% ris som de två stora beståndsdelarna och har 4200 kcal/kg. Hon äter 2-5 dl per dag beroende på hur glad hon är i mat för dagen och enligt påsen ska hon äta ungefär 96g per dag (vågen fungerade inte så kunde inte väga vad hon äter dagligen). Hon äter det hyfsat men har inte gått upp som jag önskat, hon är inte tunn utan rätt normal men efter som att hon äter rätt skiftande i mängd vill jag hellre ha ett energitätt foder jag kan ge 2-3 dl per dag utan att hon minskar. Helst ska hon öka ett par hundra gram.

Helst ska det vara svenskt men har fått lägga det åt sidan då hon är väldigt kräsen. Hon äter inte färskfoder (testat flera olika, funkar inte). Helst inte allt för stora och hårda pulor då jag märkt att det påverkar hur väl hon äter. Hon föredrar mindre om de är hårda. Tex Magnussons ena sort går bra i "större pulor" för de är så spröda.

Kraven är med andra ord:
- Smakligt
- Spannmålsfritt
- För högenergihundar
- Torrfoder och helst inte allt för stora pulor.

Även tips på oljor och annat man kan tillsätta som är bra för aktiva hundar.

Jag har funderat på nån av acanas?
 
Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa.

Idag äter hon brit care duck & rice. Bestående av 46% ankköttsmjöl, 30% ris som de två stora beståndsdelarna och har 4200 kcal/kg. Hon äter 2-5 dl per dag beroende på hur glad hon är i mat för dagen och enligt påsen ska hon äta ungefär 96g per dag (vågen fungerade inte så kunde inte väga vad hon äter dagligen). Hon äter det hyfsat men har inte gått upp som jag önskat, hon är inte tunn utan rätt normal men efter som att hon äter rätt skiftande i mängd vill jag hellre ha ett energitätt foder jag kan ge 2-3 dl per dag utan att hon minskar. Helst ska hon öka ett par hundra gram.

Helst ska det vara svenskt men har fått lägga det åt sidan då hon är väldigt kräsen. Hon äter inte färskfoder (testat flera olika, funkar inte). Helst inte allt för stora och hårda pulor då jag märkt att det påverkar hur väl hon äter. Hon föredrar mindre om de är hårda. Tex Magnussons ena sort går bra i "större pulor" för de är så spröda.

Kraven är med andra ord:
- Smakligt
- Spannmålsfritt
- För högenergihundar
- Torrfoder och helst inte allt för stora pulor.

Även tips på oljor och annat man kan tillsätta som är bra för aktiva hundar.

Jag har funderat på nån av acanas?

Det enda som håller mina svårfödda vinthundar i hull är Josera High Energy, eller valpvarianten Josera Family Plus. Tyvärr innehåller fodret ris och majs, vilket du inte ville ha...
 
Det enda som håller mina svårfödda vinthundar i hull är Josera High Energy, eller valpvarianten Josera Family Plus. Tyvärr innehåller fodret ris och majs, vilket du inte ville ha...

Ris går bra även potatis :) Majs vill jag helst inte ge i någon större utsträckning men sitter inte riktigt i den båten att det är läge att vara kräsen :angel: Men spannmålssorterna vill jag hålla mig ifrån.

Edit, ris var första ingrediens och det känns sådär. Hittade inte hur stor andel ris det var i förhållande till köttet (andra ingrediensen).
 
Min hund är kräsen som tusan men äter ändå helt okej av Canagan Country Game (finns på Arken Zoo). Det är spannmålsfritt, finns i en "small breed"-version med mindre kulor (och det vet jag bara för att jag var på väg att köpa fel en gång...) och jag upplever att bitarna inte känns sådär supertorra och tråkiga som andra torrfoder. Luktar faktiskt ganska gott också, för att vara hundmat. Det finns mindre påsar på något kilo eller två att testa :)

Innehåller:
Färsk benfri anka (16%), torkad anka (12,5%), sötpotatis, torkad sill (8,5%), färskt benfri hjort (7,5%) ärtor, potatis, kalkonfett (5%), torkad kanin (4%), torkad hjort (4%), torkade ägg (3,75%), ärtprotein, laxolja (2,25%), kycklingsky (1,5%), potatisprotein, mineraler, vitaminer, äpple, morot, spenat, psyllium, kamomill, pepparmynta, ringblomma.
 
Min hund är kräsen som tusan men äter ändå helt okej av Canagan Country Game (finns på Arken Zoo). Det är spannmålsfritt, finns i en "small breed"-version med mindre kulor (och det vet jag bara för att jag var på väg att köpa fel en gång...) och jag upplever att bitarna inte känns sådär supertorra och tråkiga som andra torrfoder. Luktar faktiskt ganska gott också, för att vara hundmat. Det finns mindre påsar på något kilo eller två att testa :)

Innehåller:
Färsk benfri anka (16%), torkad anka (12,5%), sötpotatis, torkad sill (8,5%), färskt benfri hjort (7,5%) ärtor, potatis, kalkonfett (5%), torkad kanin (4%), torkad hjort (4%), torkade ägg (3,75%), ärtprotein, laxolja (2,25%), kycklingsky (1,5%), potatisprotein, mineraler, vitaminer, äpple, morot, spenat, psyllium, kamomill, pepparmynta, ringblomma.

Får kolla på analysen på den :)
(slutar nog aldrig förundras över alla suspekta saker som är i foder :rofl:)
 
Funderar på att testa att ha standardt aptit) blodmjöl bla) på fodret. Nån som testat?
 
Funderar på att testa att ha standardt aptit) blodmjöl bla) på fodret. Nån som testat?

Tonto blir äcklad av det. :rofl:

Fiskolja, b-vitamin och fortiflora får honom att sluka maten. Har gett acana ett tag men han STINKER av det och pälsen är ful. Han var seriöst bättre på Royal Canin. :yuck: Men jag ska prova färsfoder på honom igen.
 
Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa.

Idag äter hon brit care duck & rice. Bestående av 46% ankköttsmjöl, 30% ris som de två stora beståndsdelarna och har 4200 kcal/kg. Hon äter 2-5 dl per dag beroende på hur glad hon är i mat för dagen och enligt påsen ska hon äta ungefär 96g per dag (vågen fungerade inte så kunde inte väga vad hon äter dagligen). Hon äter det hyfsat men har inte gått upp som jag önskat, hon är inte tunn utan rätt normal men efter som att hon äter rätt skiftande i mängd vill jag hellre ha ett energitätt foder jag kan ge 2-3 dl per dag utan att hon minskar. Helst ska hon öka ett par hundra gram.

Helst ska det vara svenskt men har fått lägga det åt sidan då hon är väldigt kräsen. Hon äter inte färskfoder (testat flera olika, funkar inte). Helst inte allt för stora och hårda pulor då jag märkt att det påverkar hur väl hon äter. Hon föredrar mindre om de är hårda. Tex Magnussons ena sort går bra i "större pulor" för de är så spröda.

Kraven är med andra ord:
- Smakligt
- Spannmålsfritt
- För högenergihundar
- Torrfoder och helst inte allt för stora pulor.

Även tips på oljor och annat man kan tillsätta som är bra för aktiva hundar.

Jag har funderat på nån av acanas?
Du kallar alltså torrfoderkulor för pulor? :D

Mina hundar äter allt, så jag har tyvärr inget annat att tillföra:angel:
 
Ger mina Stardardt extra, de gillar det verkligen och håller hullet bra, ok pris också. Andra foder de har fått som de verkligen gillat och som varit högt i energi är Purizon och Naturea.
 
Hade förr en som sprang av sig allt hon åt, det som fungerade absolut bäst var att ge henne valpfoder då foder för aktiva hundar ofta är stora kulor (tydligen bara stora hundar som rör sig mycket)
Gav James Wellbeloved puppy till hon var 3år sen gick vi över på vuxenmat.
 
Min hund är kräsen som tusan men äter ändå helt okej av Canagan Country Game (finns på Arken Zoo). Det är spannmålsfritt, finns i en "small breed"-version med mindre kulor (och det vet jag bara för att jag var på väg att köpa fel en gång...) och jag upplever att bitarna inte känns sådär supertorra och tråkiga som andra torrfoder. Luktar faktiskt ganska gott också, för att vara hundmat. Det finns mindre påsar på något kilo eller två att testa :)

Innehåller:
Färsk benfri anka (16%), torkad anka (12,5%), sötpotatis, torkad sill (8,5%), färskt benfri hjort (7,5%) ärtor, potatis, kalkonfett (5%), torkad kanin (4%), torkad hjort (4%), torkade ägg (3,75%), ärtprotein, laxolja (2,25%), kycklingsky (1,5%), potatisprotein, mineraler, vitaminer, äpple, morot, spenat, psyllium, kamomill, pepparmynta, ringblomma.

Det här brukar vi rekommendera på jobbet om kunden har en kräsen hund och har provat "allt". Funkar på typ 9 av 10 ;)
 
Acana Wild Praire är väldigt gott för min kräsna. Acana Ranchlands och Acana Lamb & Apple är också goda. Acana har sorter för små raser också; Acana Adult Small Breed.

Av Magnussons finns ännu inte spannmålsfritt högenergifoder. Deras Meat & Biscuit Grain-free har bara 12 % fett. Meat & Biscuit Work har 18 % fett, men du ville ha spannmålsfritt och detta är inte det.
Magnussons foder är bakat och snällt mot magen. Deras M & B Adult är väldigt gott, säger min kräsna. Av torrfoder är det endast Magnussons som har 100 % svenska råvaror.

Applaws med kyckling kan vara gott för kräsna hundar. Själv föredrar jag något av Champion Petfoods (Acana eller Orijen) eftersom de redovisar varifrån råvarorna kommer. Kycklingen i Applaws kommer delvis från Thailand, iaf för något år sen, och det känns sådär. Applaws kattfoder har gjort katter i USA sjuka, så jag ger det inte längre alls.

Kingsmoor har foder som kräsna hundar kan gilla.
Simpsons Premium har prisvärda torrfoder. Finns hos bitiba och zooplus. Kyckling är oftast godare än lamm för kräsna hundar. Välj Simpsons spannmålsfri. Sorterna med brunt ris är inget jag skulle vilja ge. Det är extra mycket arsenik i brunt ris, men finns i vitt ris också, så ris undviker jag.
Livsmedelsgodkända råvaror är det i Acana, Orijen, Simpsons Premium, Kingsmoor och Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free.
Lycka till i foderdjungeln!
 
Tonto blir äcklad av det. :rofl:

Fiskolja, b-vitamin och fortiflora får honom att sluka maten. Har gett acana ett tag men han STINKER av det och pälsen är ful. Han var seriöst bättre på Royal Canin. :yuck: Men jag ska prova färsfoder på honom igen.

Åh tusan!

Ojsan! Bettys uppfödare ger det, så svårt det där :crazy: man vet ju inte hur det fungerar innan man testat. En kompis ger det så skulle få lite av henne och testa.
 
FourFriends har små kulor och de har ett högenergifoder. Fast det innehåller nog spannmål tror jag.
 
Det blev Nutrima. De hade varken det jag ville ha från acana (agility) eller nått av de andra jag funderat på. Så blev en liten påse Nutrima sport intense. Insåg när jag öppnade påsen att pulorna var stora men hon har ätit bra av det ikväll (blev ju enkelt för henne att sortera ut den i blandningen med det gamla fodret, tur hon har mage av stål). Det är inte spannmålsfritt (korn) men testar ändå, 76% kyckling/kalkon/forell. Och det är betmassa i men tänkte att det kanske späder på smakligheten. Om hon inte fortsätter äta bra av det så blir det standart extra nästa gång.

Detta hade högre kcal per kg, större andel kött, samma mängd protein och lite mer fett.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 624
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 078
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 636
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp