Foder, hundgodis torkad kyckling

sandac

Trådstartare
Jag har en liten hund på 4 kg som ibland fått godis med kycklingsmak från Doggy.

Idag lyssnade jag på en podd där de tog upp hur farligt det är att ge torkad kyckling (från Kina) till hundar. Jag är rätt orolig av mig så kanske överdriver, men jag blev livrädd. Hunden har varit lite trött senaste tiden men är ändå pigg när hon väl "kommit igång" och har inte kräkts eller så. Men eventuella njurproblem visar väl sig inte förrän det börjar bli "för sent"?? Tror ni att godiset hon fått är farligt?

Hennes torrfoder innehåller fjäderfämjöl, kan även det vara farligt? Har ändå kanske tänkt byta torrfoder men vovven är kräsen. Vill att hon ska få det bästa möjliga. Har ni ngt bra tips på foder?
 
Doggy är svensktillverkat, tror inte de använder 100% svenska råvaror men så långt de går så tror inte de är nån fara med de. Sen är de som sagt torkad kyckling som de gäller, typ sånt som är runt vissa hundtuggben så jag hade varit helt lugn om jag va du :)
 
Doggy använder mig veterligen svensk eller åtminstone EU-producerad kyckling i sina produkter, så jag tror inte att du har något att oroa dig för på den fronten, speciellt inte om du bara ger godis då och då. Men det är jättebra att få in som rutin att kolla ursprunget på köttet i det man köper till sina djur, för säkerhets skull.

Om fodret innehåller mycket spannmål och annan utfyllnad istället för kött som är det mest naturliga så kan hunden inte tillgodogöra sig det på bästa sätt, och det skulle absolut kunna vara en bidragande faktor i att den verkar lite trött. Vill du ändå byta foder så rekommenderar jag att du testar en sort med hög köttmängd, det är både bättre för hunden och brukar tilltala även de kräsnare. Jag har hört bra saker om Magnusson, och de har även en spannmålsfri variant nu, kanske det kan vara något?

Och som alltid i såna här fall, om du känner dig riktigt orolig för att något skulle vara fel med din hund så kontakta veterinär. Men om du får några råd om foder där så gör lite egen forskning innan du byter, för tyvärr är många av de sorter som vet rekommenderar smockfulla av spannmål och inte alls särskilt bra för djuren.
 

Liknande trådar

Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 012
Senast: Hgfy
·
Hundhälsa Min hund har inte ätit sitt torrfoder på 1,5 vecka nu... Jag ger henne inget till minimalt med godis på promenader, men vi tränar...
Svar
1
· Visningar
3 680
Övr. Hund Hittade ingen vettig rubrik, men satt och läste tråden " Vad är det godaste din hund vet". Både i den tråden, och i alla hundböcker...
Svar
14
· Visningar
4 281
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp