Foder med högt energiinnehåll!

Det finns så många frågor efter att ha läst innehållsförteckningen att jag inte förstår att någon ö h t köper detta foder. Vitlök till häst, jag trodde det var klarlagt att det är allt annat än nyttigt.

Tredje största innehållsdelen är torkad frukt (sockerhalten!), fjärde är äpplesirap. Jag tror inte alls på nyttan av att skjuta in så mycket socker i en häst.
I forskningen ang vitlök har man inte spolat vitlök helt och totalt, utan som i allt annat man äter handlar det om mängd. För att dra en liknelse; Kanel är giftigt! Ska vi sluta äta kanel? Nej, men man ska vara klok och försiktig med mängderna, ffa till små barn.
Ett annat exempel: Potatis innehåller solain, andra sorter mer. Blir potatisen grön ökar halten solanin till skadlig mängd, men även den "vita" potatisen har en försumbar mängd solanin. Det finns vissa sorters potatis som innehåller en högre mängd och som därför inte rekommenderas till små barn.

Nu har jag inte i huvudet den forskningsartikeln jag läste och jag orkar inte leta fram den.
Vitlök står som 6e bakifrån, vilket knappast kan utgöra den farliga mängd som anges i forskningen. Däremot ska man inte ge vitlökstillskott som många, inkl jag själv, gjorde i början på 2000-talet.

Ang sockerinnehållet; Struktur E har 6% socker och som jämförelse har krafft low starch musli 5 % socker. En (1) %-enhets skillnad. Inget jag höjer på ögonbrynen av, men vi resonerar alla olika. ;)

Tycker iofs att det blir lite missvisande att de delar upp sockerinnehåll och stärkelse eftersom stärkelse och socker är båda kolhydratkedjor... Båda blir glukos (har jag för mig) vid nedbrytning i kroppen. Har någon den mer exakta processen i färskt minne?

Ska väl tillägga; Jag har inte några ekonomiska förbindelser med Hippolyt alls utan jag talar bara av egen erfarenhet av fodret. :)
 
I forskningen ang vitlök har man inte spolat vitlök helt och totalt, utan som i allt annat man äter handlar det om mängd. För att dra en liknelse; Kanel är giftigt! Ska vi sluta äta kanel? Nej, men man ska vara klok och försiktig med mängderna, ffa till små barn.
Ett annat exempel: Potatis innehåller solain, andra sorter mer. Blir potatisen grön ökar halten solanin till skadlig mängd, men även den "vita" potatisen har en försumbar mängd solanin. Det finns vissa sorters potatis som innehåller en högre mängd och som därför inte rekommenderas till små barn.

Nu har jag inte i huvudet den forskningsartikeln jag läste och jag orkar inte leta fram den.
Vitlök står som 6e bakifrån, vilket knappast kan utgöra den farliga mängd som anges i forskningen. Däremot ska man inte ge vitlökstillskott som många, inkl jag själv, gjorde i början på 2000-talet.

Ang sockerinnehållet; Struktur E har 6% socker och som jämförelse har krafft low starch musli 5 % socker. En (1) %-enhets skillnad. Inget jag höjer på ögonbrynen av, men vi resonerar alla olika. ;)

Tycker iofs att det blir lite missvisande att de delar upp sockerinnehåll och stärkelse eftersom stärkelse och socker är båda kolhydratkedjor... Båda blir glukos (har jag för mig) vid nedbrytning i kroppen. Har någon den mer exakta processen i färskt minne?

Ska väl tillägga; Jag har inte några ekonomiska förbindelser med Hippolyt alls utan jag talar bara av egen erfarenhet av fodret. :)

Eftersom du verkar insatt i fodret: varför tillsätter man sådant som inte har någon klar fördel? Vitlök är ju ganska omdebatterat och jag tycker inte det på något sätt hör hemma i en hästs foderstat. Att jämföra det med potatis och kanel (till människa utgår jag från) blir ju bara märkligt.
 
Han behöver ca 150 MJ. Han är lite tunn och behöver gå upp i vikt. Dessutom svårfödd dessförinnan. Så det är dubbelt upp. Olja får han redan. Funderar på kornkross, havre, olja och en del lucern nu under sommaren. Han kommer nog bara få magert bete, tyvärr. Är det där jag ska ha honom. Och det finns inget annat alternativ, tyvärr. Funderar också på att försöka få tag på dunder-hö under sommaren och strunta i bete helt.
Nej det låter klokt att ha hästen uppstallad även sommartid om betet är magert.

Vad är det för värden på höet du har idag och hur mkt äter hästen?
 
Eftersom du verkar insatt i fodret: varför tillsätter man sådant som inte har någon klar fördel? Vitlök är ju ganska omdebatterat och jag tycker inte det på något sätt hör hemma i en hästs foderstat. Att jämföra det med potatis och kanel (till människa utgår jag från) blir ju bara märkligt.
Här kan du läsa om deras mängd vitlök i fodret: http://hippolyt.dk/files/Vitloek_SE.pdf
Vill du ha djupare info kan du läsa samtliga hänvisningar till div forskningsrapporter i deras pdf.

Att göra jämförelsen med kanel och potatis är helt relevant i frågan eftersom det handlar om när något kan vara nyttigt i viss mängd, men att det blir toxiskt i en större mängd. Kanel är dessutom inte klassat som en "naturlig" föda för människan som djur räknat. Enligt mig väldigt relevant i diskussionen då man anser att vitlök inte är anses vara "naturlig" föda för hästar. Men nu börjar vi spåra ur från trådens verkliga ämne.

Väl mött! :)
 
Mina favoriter för att fodra upp är främst lusern och olja, om en inte ska tävla - riskli. För den kräsna kamelen (vissa fullblod kan vara lite sparsmakade) gillar jag Hippo Alfa, som tydligen smakar bra för de flesta.

Om hästen är en betesvandrare kan det vara svårt att få i dem tillräckligt med mat om betet dessutom är magert, vissa klarar sig med ett luserntillskott. Andra är det bättre att ta in och fodra upp under natten. Mycket beror på hur hästen är funtad på ovanvåningen.

Foder med riskli/riskliolja är karensfria för tävlan nu mer. Så även andra preparat med verksamma substansen gammaoryzanol.

Foder med hög % riskliolja ger ju både energirikhet från oljan/fettet och den naturligt anabola effekten med ökad muskeltillväxt. I mina ögon bästa foder för snabba och tydliga resultat!
 
Tack alla för inputs. Jag kommer nog att försöka få tag på hö med mycket bra värden och trycka i honom så mycket jag kan av det. Och sen "fylla på" med havre/korn om det behövs. Funderar även på betfor och vetekli(för b-vitaminerna).
 
Tack alla för inputs. Jag kommer nog att försöka få tag på hö med mycket bra värden och trycka i honom så mycket jag kan av det. Och sen "fylla på" med havre/korn om det behövs. Funderar även på betfor och vetekli(för b-vitaminerna).
Skippa kornet, det finns studier som visar att stärkelsen från kornet följer med till grovtarmen och hämmar näringsupptaget från stråfodret. (Väldigt grovt förenklat, men googla så hittar du artiklar.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
583
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 966
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
716
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp