Foder med låg fetthalt - pankreatit

Stolth

Trådstartare
Hej!

min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är rekommenderad att byta foder till ett foder på lägre än 10% fett.
Just nu går han på royal canin gastro intestinal low fat, då vi fick detta av veterinären när han blev dålig. Dock vill jag byta när påsen är slut eftersom han behöver äta så mycket av detta fodret. Innan har han ätit algguttens spannmålsfria lamm men det har varit en kamp varenda dag då han är väldigt kräsen samt att det innehåller alldeles för mycket fett. RC går dock ner med glädje just nu vilket är skönt!
Vad ska jag tänka på mer än att kolla fetthalten i fodret? Proteinhalt, vad bör den ligga på? Andra saker att tänka på? Jag tar tacksamt emot tips på vad jag ska tänka på men även tips på märken, torrfoder, färskfoder, artiklar etc. till en kräsen hund där låg fetthalt är ett måste. Detta är en djungel! 🙈

tack på förhand! 🐶
 
Har du kikat på Algguttens Light/Senior? Den ligger på bara 7% i fett :)

Ja, jag har kikat på det men blir osäker på om det innehåller det min hund behöver då han varken är överviktig eller gammal (1 år och 3 månader)? Så svårt att veta vad jag ska titta efter. Han var inte heller förtjust i det fodret jag hade innan som var algguttens spannmålsfria.
 
Ja, jag har kikat på det men blir osäker på om det innehåller det min hund behöver då han varken är överviktig eller gammal (1 år och 3 månader)? Så svårt att veta vad jag ska titta efter. Han var inte heller förtjust i det fodret jag hade innan som var algguttens spannmålsfria.

Anledningen till att det heter Light/Senior är främst pga fetthalten, eftersom äldre hundar i regel har lättare att lägga på sig. Näringsmässigt täcker det upp som övriga foder :)
Förstår att du är skeptisk om han inte gillade deras spannmålsfria modell dock.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 814
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Hej. Första gången för mig här på forumet. Behöver lite hjälp av er kunniga. Jag har en 6-årig amerikansk bulldogg som har fått...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: Vassi
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 832
Senast: Luktpion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp