Foder med mer energi till Dponny

lovepill

Trådstartare
Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i en gräshage om dagarna och står inne på nätterna. Får inte alls mycket hösilage/kraftfoder just nu (2 kg hösilage kväll + 0,15kg krafft grund, halv dl mineraler, näve betfor.) Ponnyn är lättfödd, har gräsmage just nu, kraftfodret är endast för energin skull. Men det verkar ju inte hjälpa :P han går inte hårt, varannan dag banan och varannan skog. Inte några hårda pass på banan, då han har varit skadad och är under igångsättning (dock kommit långt i den).
Hur är det med sockerhalten i havre, eller är det ens någon? Minns att han åt havre när jag köpte honom men då vart han överpigg och helt knäpp av det. Så finns det något annat alternativ än havre? Eller är havre det bästa sättet för att få hästen att 'tända' till lite? Samtidigt får det inte vara ett foder som har för mycket socker eller vad det nu är som gör dom tjocka.. :P
Tips tack!! :D
 
Sv: Foder med mer energi till Dponny

Om hästen har gräsmage och är under igångsättning kanske det inte är så lustigt att den inte är superpigg. Börja med att göra en vettig foderstat som täcker hästens dagsbehov sen så kommer hästen bli piggare ju smalare och ju bättre kondition den får.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 498
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 235
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp