Foder med mycket Fosfor

Corax

Trådstartare
Grovfodret vi har har 'alltid' lågt med P så i år kikar jag runt på att försöka kompensera det genom kraftfoder i stället för 'pulver'.
Jag kommer nämligen att ge mer lusern/protein i höst vilket också ökar Ca.
Vetekli har ju bra P men jag hittar inga övriga värden, mer än MJ/RP, Ca/P. Någon som vet? Jag har fått för mig att det även är mycket Fe i? Övriga mineraler?
Är rekommendationen för maxgiva baserad på P-halten eller är det något annat som begränsar?

Annars då? Finns det något annat med mycket Fosfor?
 
Hm. Tja, jag är inte säker på att hästen klarar av havre. Samt att jag behöver mer åt proteinhållet än MJ.
Okej. Jag tror att det främst är spannmål som är rikt på fosfor så det är nog svårt att kombinera protein och mkt fosfor.. Men kan du inte byta till andra mineraler som ligger högre i fosfor?

Fyller du fosforbehovet så att det bara är kvoten som blir fel eller saknas fosfor generellt?
 
Okej. Jag tror att det främst är spannmål som är rikt på fosfor så det är nog svårt att kombinera protein och mkt fosfor.. Men kan du inte byta till andra mineraler som ligger högre i fosfor?

Fyller du fosforbehovet så att det bara är kvoten som blir fel eller saknas fosfor generellt?
Fosfor saknas överlag. Och Ca är det väldigt gott om.
Jag ger redan mononatriumfosfat i större mängd (45 g)och utan vetekli så slutade jag räkna när jag kom upp på 60g på nya foderstaten.
Tyvärr kan jag inte byta hösilage då det inte är ekonomiskt möjligt att köpa eget. Det är gårdens egna och det har en del trista egenheter men jag har vant mig vid att 'pytsa' in absurdum. 😊
 
Har samma problem med mitt hösilage. Kan inte endast ge av den i den mängd jag vill för då täcks inte P-behovet ☹️. Har letat länge efter kraftfoder utan ohemuliga mängder Ca i men det finns inte mig veterligen. Granngårdens Betfiber mix är väl den enda som inte sticker iväg Ca-mässigt, men fortfarande är ju Ca högre än P. Lusern är bara att glömma...

Jag har löst det som så att jag ger Krafft miner vit, för då täcker jag iaf fosforbehovet (samt även zink och koppar som också är lågt i hösilaget) och undviker lusern. Hamnar på en kvot på ca 1.9-2.1, men så länge fosforbehovet är uppfyllt ska det ju va okej.
 
Den här tabellen kommer från SLUs utfodringsrelommendationer för häst. Vill du ha hela så bara googla. 🙂

Vetekli, eller ännu hellre vetegroddar om du får tag på det, låter som om det skulle passa?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200729-103159_Drive.jpg
    Screenshot_20200729-103159_Drive.jpg
    133,6 KB · Visningar: 28
Jag har något i bakhuvudet om att hästar eventuellt inte kan ta upp fosfor fullt ut från vetekli?
Bra att kolla upp 😊
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 900
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp