Foder med omega 3?

igbest

Trådstartare
Min hund har problem med sin hud och bör äta ett foder med omega 3 i, nu har jag suttit och kollat på nätet efter foder med omega 3 och jag har hittat några foder som ser ut att kunna funka.
Min veterinär rekommenderade Advanced men det finns inte här uppe i norr utan måste beställas via nätet. Jag har inte pratat så mycket annars om specifika foder men hon sa att jag kunde fodra med vilket foder som helst och ha i Viacutan i maten.

Hon har ätit RCs sensitive skin (veterinärfoder) men det blir ju så fruktansvärt dyrt att utfodra henne med det även om hon förvisso äter det fodret. Jag köpte hem ett annat RC foder som hon inte alls vill äta.

De foder som jag hittat på nätet är:
*Robur - Genuin Salmon and Rice
*Eukanuba - Daily Care Sensitive Skin
*Eukanuba - Adult Small Breed Normal Activity
*Royal Canin - Mini Dermacomfort
*Brit Care - Salmon All Breed

Någon som har några synpunkter på dessa foder eller ska jag köpa Omega 3 och ge i maten i stället.
Jag skulle kunna fråga min veterinär men hon är utomlands för tillfället.
 
Sv: Foder med omega 3?

Nu är jag inte jättefoder kunnig men det verkar ju onekligen lättare att leta efter ett foder som passar din hund i övrigt och sedan tillsätta Omega 3 i efter hand. Sen så vet jag inte hur det är med hållbarheten i Omega 3? Ger själv fiskolja till mina hundar och har fått lära mig att det härsknar ganska snabbt.

Angående foderna som du nämner så har jag inte använt något av de själv. Dock har jag en bekant som använder Robur Genuin Salmon and Rice. Har fungerat väldigt bra på den hunden som för övrigt är väldigt känslig i magen. Tydligen så ska det vara väldigt välsmakande också.
 
Sv: Foder med omega 3?

Håller med! Ge ett bra foder utan allt för mycket (helst inga spannmål, färskfoder? Mycket bra för hundar med hudbesvär) spannmål och tillsätt ex salmopet! Dyrt men drygt och har gjort stor skillnad för min hund :)

Sen en fråga, vad är problemet med huden? Torr? Irriterad? Klåda? Allergi kanske?
 
Sv: Foder med omega 3?

Det är bättre att ge ett köttrikt foder och tillsätta en bra fiskolja vid servering.
Foder med högre mängd omega 3, fyller ofta upp denna med omega 3 från linfrö.
Vegetabilisk omega 3 är verkningslös, och hunden kan inte bilda de viktga fettsyrorna EPA, DHA & DPA av denna.
Det är bara ett sätt att lura till sig kunder...

Inget torrfoder kan innehålla optimalt med marin omega 3, får då skulle det riskera att härskna efter ett antal månader.
Så min rekommendation är att köpa ett foder med högre animaliskt innehåll (ex Standardt eller ANF) och tillsätta fiskoljan vid servering.
En bra fiskolja har fettsyrenivåer på minst 16% EPA och 10% DHA, men gärna lite högre.
Oljan ska komma från viltfångad fisk och vara kallpressad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 582
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Jag har en blandras på 3år. Hon har haft problem med sår/skorpor på öronkanterna sen en tid tillbaka. Vi var hos veterinären för någon...
Svar
12
· Visningar
1 386
Hundhälsa Bozita Robur Genuine Salmon & Rice. Är det någon som har gett detta? Hundarna som ska äta det reagerar på något - de vet inte...
Svar
18
· Visningar
2 952
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp