Foder med svenskt kött?

Försöker också ge så mycket svenskt det går. Ger 50-50 av färskfoder och torrfoder (mest pga resande, enklare med torrfoder då). Har nu fasat över 4 hundar på Magnussons spannmålsfria och de fungerar fint på det. Gav märkets vanliga först, men de hade såna enorma avföringar då, det var ett evinnerligt kackande. På nuvarande foder är de i fin form och med bra päls och betydligt mindre avföring. Resten av givan är just nu Fodax färskfoder (som är ett svenskt helfoder). Hundarna gillar det, mår bra och då är jag nöjd. Kan tillägga att den kräsne hunden äter glatt torrisarna med lite oregano eller timjan på :)
 
Testa att hälla vatten över och ev låta det stå en stund brukar bli skitgott då enligt vissa hundar :)
Luktar väldigt mycket mer då! Kanske är det som är grejen. Har för mig att andra torrfoder sprayas med fett och buljong och därför luktar mycket.
 
Jag ger färskfoder från Pondus. Det tillverkas i Norrbotten och enligt deras hemsida använder dom svenska råvaror varv de flesta kommer från lokala gårdar i norra Sverige.

För mig som bor i Västerbotten känns det bra att använda ett hyfsat lokalt foder och jag är nöjd med både kvalitet och pris.
 
Vi har gett Magnussons en stund. Funkade bra till de stora som äter den mängd de får men mindre bra till de små som inte åt tillräckligt. Luftigt foder så de små blev mätta för tidigt och tappade vikt. De stora fungerade fint på det och jag hade kunnat använda det igen till en matglad hund.
 
Ger Magnusson spannmålsfria till min och gillar det verkligen.
Men upplever också att det inte är det smakfullaste fodret, nuvarande hund är tokig i all mat, så maten fungerar även som belöningsgodis. Tidigare hund var dock inte matglad, och åt då för lite av Magnusson så vi fick byta till annat ”godare”.

Extra bonus att det är helt helt torrt/okladdigt, så man kan ha det direkt i fickan, (men kanske är det därför en del inte tycker det är så smakfullt heller?).
 
Jag ger Magnussons av alla de anledningar du nämner. Har gett rå mat tidigare och jämfört med det så försämras ju päls och tänder. Men jämfört med andra torrfoder så är Magnussons faktiskt i klass med dyrare sorter trots sitt låga pris.

Fodret är inte sprayat med fett som i princip alla andra torrfoder. Jag tror att det är därför det ratas av vissa hundar. Hade jag haft en ung hund med högt energibehov hade jag ändå tillsatt lite fett och kanske laxolja vilket jag gissar gör rätt mycket för smakligheten. Alla mina 4 hundar har älskat Magnussons som det är. Perfekt som träningsgodis, det är ju inte flottigt :)
 
Nu svar även från Halla. Tyvärr är ju inte danska grisar glada grisar, så även detta foder går bort för min del.

Alla animaliska produkter i våra färskfoder kommer ifrån Sverige. Tyvärr är det svårt att få tag på svenska torkade animaliska produkter till våra torrfoder. Vi försöker därför använda oss av produkter från våra grannländer Finland, Norge och Danmark. Kycklingen kommer ifrån Finland och lammet kommer ifrån Norge. Vi har en del fläsk i vissa av våra produkter och den kommer från Danmark och Tyskland. Målet är att så mycket som möjligt ska vara svenskt eller skandinaviskt och vi letar ständigt efter nya leverantörer som kan hjälpa oss att förse oss med detta.
 
Jag upplever också att jämfört med andra foder är Magnusson "tråkig", det luktar inte alls lika mycket och ser inte blankt och mumsigt ut därför är jag förvånad att vår minsta kräsna hund äter den. Andra foder har hon ätit en vecka och sen ratat, Magnusson äter hon om inte överentusiastiskt så petar hon i sig det iallafall nu i flera år. Har provat byta nån gång men det blir samma sak, äter glatt första dagarna och tröttnar efter en - två veckor och börjar lämna maten.
 
Jag har försökt ge mina Magnussons i olika omgångar pga gillar verkligen innehållet, priset och tillgängligheten, finns ju på vår lokala Ica liksom. Perfekt!

Men hundarna RATAR ju verkligen skiten! Alltså ratar som matvägrar fullständigt, till och med den mest desperata matfixerade. Fattar inte!
Samma här, jättekonstigt! Verkar väldigt osmakligt...
 
Eller som sagt inte fettsprayat. Provat att spraya på lite olja?

Alla mina 4 har älskat fodret. Har även använt det på kurs som reserv till deltagarna och min erfarenhet är att det gillas av nästan alla

Jag blandar alltid laxolja i maten och det gör varken från eller till vad gäller Magnussons.
 
Min älskar Magnusson. Men å andra sidan äter han allt. Jag skulle nog kunna slänga i en näve grus i skålen och han skulle svälja det också utan att reflektera över vad det var 🙄
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp