Foder med svenskt kött?

Jag känner att du är min typ av person som gör en sådan excelfil :D

Jag har börjat göra något tidigare liknande och det jag kom att tänka på när jag gick in på din är att du har använt dig av kilopris för att jämföra kostnaden för alternativen. Om man kollar på foderguiderna för de olika fodren så kan det dock skilja sig mellan märkena kring hur mycket foder en hund ska ha. För mig som har två hundar som vardera väger 20 kg, så ska de enligt Bozita Robur Adult ha 185-270 g per dag, medan de enligt Magnusson Vuxen ska ha omkring 344 g per dag, och med färskfoder ska de ha ca 400 g per dag. Dvs kilopriset är inte nödvändigtvis bästa jämförelsen för att se hur dyrt fodret blir för en specifik hund.
:D :D :D

Det är en mycket bra poäng! Jag ska se om jag kan implementera någon form av fodergiva också i prisjämförelsen, så att den blir ännu mer rättvis.
 
Jag har försökt ge mina Magnussons i olika omgångar pga gillar verkligen innehållet, priset och tillgängligheten, finns ju på vår lokala Ica liksom. Perfekt!

Men hundarna RATAR ju verkligen skiten! Alltså ratar som matvägrar fullständigt, till och med den mest desperata matfixerade. Fattar inte!

Det är samma med vår hund. Vår hund äter allt han blir serverad men inte Magnussons. Han svälter hellre.
Så märkligt! Det innehåller ju inte direkt några konstigheter. Undrar vad det är som sticker i nosen.
 
Fått svar ang Majstors djur nu.

"Våra torrfoder innehåller kött från England ( från gårdar nära fabriken det tillverkas i)
Våra våtfoder innehåller kött från Tyskland ( våra våtfoder tillverkas i Tyskland).

Inga av våra ätbara produkter tillverkas i Sverige."

Så tyvärr stryks den från listan över alternativ.

Där ser man.
 
Jag känner att du är min typ av person som gör en sådan excelfil :D

Jag har börjat göra något tidigare liknande och det jag kom att tänka på när jag gick in på din är att du har använt dig av kilopris för att jämföra kostnaden för alternativen. Om man kollar på foderguiderna för de olika fodren så kan det dock skilja sig mellan märkena kring hur mycket foder en hund ska ha. För mig som har två hundar som vardera väger 20 kg, så ska de enligt Bozita Robur Adult ha 185-270 g per dag, medan de enligt Magnusson Vuxen ska ha omkring 344 g per dag, och med färskfoder ska de ha ca 400 g per dag. Dvs kilopriset är inte nödvändigtvis bästa jämförelsen för att se hur dyrt fodret blir för en specifik hund.
Nu är listan uppdaterad med dagsransonsjämförelse :up:
 
Jag ger Magnusson och är jättenöjd. Har innan gett Standardt (hade avel på det) men den hund jag har kvar funkar bättre på Magnusson men jag har bara gott att säga om båda fodren.
Har gett Halla färskfoder en period men färskfoder är inget för min hund. Annars var det nog inget fel på det.
Jag har provat många foder genom åren som Royal Canin, Brit Care, Mera dog osv. Det sista var det sämsta fodret ever. Hundarna åt som hästar och sket som elefanter.
 
Nu har jag också fått svar från Alggutten ang deras köttinnehåll (ping @AraSlei ):

Vi strävar alltid efter 100% svenska råvaror, men eftersom det inte alltid är möjligt, så marknadsför vi inte svenskt kött. Nöt och gris är svenskt, och allt spannmål, potatis, morötter osv. Vi handlar sådant från svenska Lantmännen.

Algerna är ekologiska från Norge.

Lammet i fodret är från en fårbonde i Storbritannien och kycklingen är just nu från en kycklinguppfödare i Nederländerna. Fåren går på stora fribeten och kycklingarna är frigående inomhus. De kan tyvärr inte gå ut just nu, på grund av fågelinfluensan.

Vi väljer alltid leverantörer som arbetar hållbart och med god djurhållning. Nu är ju tyvärr Storbritannien utanför EU, men dom har numera en bra inställning till antibiotika och det används endast i undantagsfall på sjuka djur, inte längre i förebyggande syfte, som för några år sedan.

Korta transporter till slakterier viktigt för oss, och handlar inte med företag som har långa transporter av livdjur.

Mer information
Hundgottet är däremot 100% svenskt kött, torkas utanför Kalmar, alltså även lammgodiset till hundgottet är från Gotland och Småland och lämnar aldrig landet, men fisken kommer från Norge.
 
Senast ändrad:
Jag har försökt ge mina Magnussons i olika omgångar pga gillar verkligen innehållet, priset och tillgängligheten, finns ju på vår lokala Ica liksom. Perfekt!

Men hundarna RATAR ju verkligen skiten! Alltså ratar som matvägrar fullständigt, till och med den mest desperata matfixerade. Fattar inte!
Samma här, Ammo tar vilka jävla torrisar som helst som belöning i träning - förutom Magnussons. Totalt oätligt enligt honom.
 
Jag gav mina hundar Magnussons en period och båda två blev så slöa så jag trodde att de var sjuka. Bytte foder när säcken var slut och direkt var de pigga och glada igen. 🤷🏻‍♀️😅

Nu äter de alguttens medium och funkar super på det! 👌🏻
 
Nu älskar ju Tinja all mat men Asni kan vara lite kräsen, men med en matsked blodpulver på så går allt ner med glädje.
 
Den ofta matvägrande och kräsna Whippeten här hemma tar gärna Magnusson.
Samma med min förrförra hund. Han var under hela sitt liv svår att få att äta och matvägrade i perioder. Jag provade massor av foder men inget föll honom i smaken. Han åt inte hundgodis heller. När han fick börja äta Magnussons matvägrade han aldrig mer. Det var inte så att han kastade sig över det men han åt varje dag. Något han aldrig hade gjort tidigare.
 
Svar även från Bozita:

Den färska kycklingen kommer alltid ifrån Sverige.

I övrigt strävar vi också efter att 100% av köttet vi använder ska komma från Sverige. Dock är det säsong på vissa köttråvaror - exempelvis lamm, vilket gör att vi i undantagsfall måste köpa utanför landets gränser för att hålla igång produktionen och tillgodose efterfrågan i dagsläget från Norge och Finland. Hur mycket vi behöver importera beror helt och hållet på hur den svenska tillgången ser ut och kan variera från år till år och säsong till säsong. Därför går det inte att säga exakt hur fördelningen ser ut.

Just nu är det alltså bara Magnusson av de foder med lägst kostnad per giva, som enbart använder svenskt kött.
 
Jag känner att du är min typ av person som gör en sådan excelfil :D

Jag har börjat göra något tidigare liknande och det jag kom att tänka på när jag gick in på din är att du har använt dig av kilopris för att jämföra kostnaden för alternativen. Om man kollar på foderguiderna för de olika fodren så kan det dock skilja sig mellan märkena kring hur mycket foder en hund ska ha. För mig som har två hundar som vardera väger 20 kg, så ska de enligt Bozita Robur Adult ha 185-270 g per dag, medan de enligt Magnusson Vuxen ska ha omkring 344 g per dag, och med färskfoder ska de ha ca 400 g per dag. Dvs kilopriset är inte nödvändigtvis bästa jämförelsen för att se hur dyrt fodret blir för en specifik hund.

Min hund blir tjock om hon äter rekommenderad mängd Magnusson. Hon väger 21 kg och får 200 gram om dagen, men då finns det utrymme för godisbelöningar under dagen 👍
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp