Foder med svenskt kött?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag är själv vegetarian av etiska skäl. Min hund kommer av naturliga anledningar inte att vara det. Jag vill därför ge ett foder som innehåller svenska, gärna glada, djur - det känns väldigt viktigt för mig.

När jag googlar verkar Magnussons marknadsföra sig mycket på sina svenska råvaror. Jag känner igen detta märket - är det ett bra foder? De tar drygt 450 kr för 14 kg torrfoder (=32 kr/kg).
Standardts köttinnehåll är från Sverige och Norge. Detta är också ett foder som tenderar att ploppa upp i foderdiskussioner. Jag hittar det för drygt 570 kr för 13 kg (=43 kr/kg)
Furry Friends dyker upp som ett i allmänhet klimatfokuserat bolag. Deras protein kommer från Lamm, som verka hålla till i Norge. Deras foder är däremot svindyrt - drygt 600 kr för 6 kg (=100 kr/kg).
Det finns också FUNCiFUR, som använder insekter som proteinkälla. Insekterna är holländska men är i gengäld varken speciellt emotionellt utvecklade och dessutom klimatsmarta. Även detta foder är dyrt, drygt 1000 kr för 14 kg (=71 kr/kg).

Är det någon som har någon input på ovan märken eller på frågeställningen i allmänhet? Finns det andra märken som är värda att titta på?
 
Granngården har väl ett eget foder som ska vara svenskt tror jag🤔
Kollade nu. De skriver att fodret är producerat i Sverige och använder en logga som påminner väldigt mycket om "Svenskt kött"-loggan, så jag utgår från att det är så de vill framstå men att köttet är importerat.
 
Vill du använda dig av insektsbaserade foder så har Mera Petfood en variant som är något billigare.

Vill du ha torrfoder med enbart svenskt kött så tror jag bara att du har Magnussons att välja på.. Kan du tänka dig färskfoder finns fler alternativ.

Kan du tänka dig norskt så har du tex Appetitt som jag har hört mycket gott om. Enligt deras hemsida är allt animaliskt protein från Norge och de försöker i största möjliga mån även köpa de andra råvarorna från Norge men tex riset är från Italien.
 
Algguttens råvaror är svenska och klimatkompenserade, den enda sorten vars animaliska ursprung inte är svenskt är det med lamm. Lammet är från UK.
 
Vet att Magnusson har bra bedömningar då deras anläggning har dokumenterats av Jordbruksverket. Plus att det, mig veterligen, är helsvenskt. Jag ger det och Fodax, som också är svenskt.
 
Jag är själv vegetarian av etiska skäl. Min hund kommer av naturliga anledningar inte att vara det. Jag vill därför ge ett foder som innehåller svenska, gärna glada, djur - det känns väldigt viktigt för mig.

När jag googlar verkar Magnussons marknadsföra sig mycket på sina svenska råvaror. Jag känner igen detta märket - är det ett bra foder? De tar drygt 450 kr för 14 kg torrfoder (=32 kr/kg).
Standardts köttinnehåll är från Sverige och Norge. Detta är också ett foder som tenderar att ploppa upp i foderdiskussioner. Jag hittar det för drygt 570 kr för 13 kg (=43 kr/kg)
Furry Friends dyker upp som ett i allmänhet klimatfokuserat bolag. Deras protein kommer från Lamm, som verka hålla till i Norge. Deras foder är däremot svindyrt - drygt 600 kr för 6 kg (=100 kr/kg).
Det finns också FUNCiFUR, som använder insekter som proteinkälla. Insekterna är holländska men är i gengäld varken speciellt emotionellt utvecklade och dessutom klimatsmarta. Även detta foder är dyrt, drygt 1000 kr för 14 kg (=71 kr/kg).

Är det någon som har någon input på ovan märken eller på frågeställningen i allmänhet? Finns det andra märken som är värda att titta på?

Finns även mindre märken som kör på svenska råvaror. Majstor är ganska dyrt men farsans annars matvägrande hundar mår prima av det fodret och äter med glädje. De har även vegetariska varianter av burkmat om man vill lyxa till en måltid. Magnussons körde jag med ett tag på min hund och jag tycker att det fodret verkar bra men jag bytte till Bozita Robur då det fanns på närmare håll. Även det är svenskt. Men hur kollar man upp och vet att det är föredetta glada djur (tänker att som död så känner man nog inte så många känslor) man matar hundarna med?
 
Aah okej! Fungerade tydligen på mig:cautious:
Ja men det är ju därför de gör det... Man vill ju lita på att det som kommuniceras är ärligt, liksom. :down:

Vill du använda dig av insektsbaserade foder så har Mera Petfood en variant som är något billigare.

Vill du ha torrfoder med enbart svenskt kött så tror jag bara att du har Magnussons att välja på.. Kan du tänka dig färskfoder finns fler alternativ.

Kan du tänka dig norskt så har du tex Appetitt som jag har hört mycket gott om. Enligt deras hemsida är allt animaliskt protein från Norge och de försöker i största möjliga mån även köpa de andra råvarorna från Norge men tex riset är från Italien.
Jag såg att Mera Petfood hade kycklingfett i sitt insektsfoder. Frågade dem var de kycklingarna höll till och det svarade att samtliga råvaror är från EU och att fodret tillverkas i Tyskland. Känns inte OK för mig att inte veta vilket lands djurhållning jag stödjer, så för mig faller det märket bort.

Ska kika närmare på Appetitt. Jag vet faktiskt ingenting om norsk köttindustri utöver att de använder ännu mindre antibiotika än här i Sverige (vilket jag tänker är en bra grej). Jag ska reka lite!

Halla har svenska råvaror. Eller fisken kommer från Norge.
Jaa, härligt! Nu börjar vi ju få lite reella alternativ samlade. Man får 15kg för drygt 500 spänn, dvs drygt 33 kr/kg.

Algguttens råvaror är svenska och klimatkompenserade, den enda sorten vars animaliska ursprung inte är svenskt är det med lamm. Lammet är från UK.
Just det! Jag minns att jag tittat på dem tidigare. 15 kg för 500 kr = 33 kr/kg även här. Tror mig ha hört att vissa hundar fungerar väldigt bra på detta och andra har blivit kassa i magen. Men så är det kanske med alla foder?
 
Oj, det hade droppat in fler svar innan jag hann skicka mitt inlägg. Kul med allt engagemang! :D Jag ska läsa igenom och svara när jag är loss från jobb i em.
 
Njae, det har de väl inte? Det är bara tillverkat i Sverige, tror jag.
"Tillverkat av svenska och svenskkontrollerade råvaror" skriver Granngården. "made from natural, fresh and, as far as possible, Swedish ingredients." skriver de själva på sin hemsida.

Jag skriver till dem och frågar!
 
"Tillverkat av svenska och svenskkontrollerade råvaror" skriver Granngården. "made from natural, fresh and, as far as possible, Swedish ingredients." skriver de själva på sin hemsida.

Samtidigt som de inte skriver var köttet kommer ifrån. Jag ger själv Halla, ska jag tillägga, men det står t ex inte "svenskt kött" någonstans på påsen. Mao är köttråvaran gissningsvis "svenskkontrollerad", men alltså inte svensk.
 
Samtidigt som de inte skriver var köttet kommer ifrån. Jag ger själv Halla, ska jag tillägga, men det står t ex inte "svenskt kött" någonstans på påsen. Mao är köttråvaran gissningsvis "svenskkontrollerad", men alltså inte svensk.
Precis, jag misstänker detsamma. Alternativt att ursprunget skiljer sig beroende på tillgång och att de därför inte kan skylta med något.

Jag återkommer med deras svar!
 
Vet inte om du bara vill ge torrisar, men själv ger jag Nordic som är svenskt kött. Det är dock färskfoder.
 
Jag ger Magnussons till både hund och katt och är nöjd

Sjukt smidigt att bara beställa hem till dörren dessutom direkt från tillverkaren 👍
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp