Foder med svenskt kött?

Jag ha eget Standardt när jag gett torrfoder för min hund funkade bäst på det då. Jag tycker också de har otroligt gästvänlig kundservice!
 
Jag tycker att ämnet vegetarisk/vegansk kost till hundar är intressant och håller med er om att det hade varit intressant med fler vetenskapliga studier på lite olika populationer, så man kan dra lite ordentliga slutsatser.

Jag har gjort en sammanställning av de foder från tillverkarna som kommit upp i tråden hittills. Jag har försökt välja varianten "Normal hundmat för normalstor hund" för att jämförelsen ska bli så bra som möjligt. Magnusson är ju helt klart ett konkurrenskraftigt foder, precis som Bozita, om man ser till fodersammansättning i relation till pris.

Jag vet inte om det blev helt rätt med jämförelsen mellan torr- och färskfoder i min sammanställning. Åtminstone är ju kilopriset inte helt jämförbart.

Ni hittar listan här (google sheets).

Listan är just nu sorterad efter kilopris. Jag har gjort arket redigerbart för alla, så att kolumnerna ska gå att sortera annorlunda, men tänk på att era ändringar syns i realtid så om ni är flera inne samtidigt så gå inte bananas allihop på en gång ;)
 
Senast ändrad:
Jag tycker att ämnet vegetarisk/vegansk kost till hundar är intressant och håller med er om att det hade varit intressant med fler vetenskapliga studier på lite olika populationer, så man kan dra lite ordentliga slutsatser.

Jag har gjort en sammanställning av de foder från tillverkarna som kommit upp i tråden hittills. Jag har försökt välja varianten "Normal hundmat för normalstor hund" för att jämförelsen ska bli så bra som möjligt. Magnusson är ju helt klart ett konkurrenskraftigt foder, precis som Bozita, om man ser till fodersammansättning i relation till pris.

Jag vet inte om det blev helt rätt med jämförelsen mellan torr- och färskfoder i min sammanställning. Åtminstone är ju kilopriset inte helt jämförbart.

Ni hittar listan här (google sheets).

Listan är just nu sorterad efter kilopris. Jag har gjort arket redigerbart för alla, så att kolumnerna ska gå att sortera annorlunda, men tänk på att era ändringar syns i realtid så om ni är flera inne samtidigt så gå inte bananas allihop på en gång ;)
Vet inte hur stor hund du har men färskfodret kan man få ner ganska mkt I pris om man köper större förpackningar. Burgare är den dyraste varianten av Nordic tex. Jag betalar 40kr/kg tex.
 
Jag tycker att ämnet vegetarisk/vegansk kost till hundar är intressant och håller med er om att det hade varit intressant med fler vetenskapliga studier på lite olika populationer, så man kan dra lite ordentliga slutsatser.

Jag har gjort en sammanställning av de foder från tillverkarna som kommit upp i tråden hittills. Jag har försökt välja varianten "Normal hundmat för normalstor hund" för att jämförelsen ska bli så bra som möjligt. Magnusson är ju helt klart ett konkurrenskraftigt foder, precis som Bozita, om man ser till fodersammansättning i relation till pris.

Jag vet inte om det blev helt rätt med jämförelsen mellan torr- och färskfoder i min sammanställning. Åtminstone är ju kilopriset inte helt jämförbart.

Ni hittar listan här (google sheets).

Listan är just nu sorterad efter kilopris. Jag har gjort arket redigerbart för alla, så att kolumnerna ska gå att sortera annorlunda, men tänk på att era ändringar syns i realtid så om ni är flera inne samtidigt så gå inte bananas allihop på en gång ;)
Wow, jäklar vad ambitiöst! :up:.
Ska försöka skriva ut på jobbet och spara för framtiden😊
 
Vet inte hur stor hund du har men färskfodret kan man få ner ganska mkt I pris om man köper större förpackningar. Burgare är den dyraste varianten av Nordic tex. Jag betalar 40kr/kg tex.
Ja, alltså, jag visste inte riktigt vad jag letade efter när det kom till färskfodrena. Är det korvvarianten som är den billigare eller vad köper man för att komma ner i pris?

Wow, jäklar vad ambitiöst! :up:.
Ska försöka skriva ut på jobbet och spara för framtiden😊
Sharing is caring! Hoppas den kommer till användning!
 
Ja, alltså, jag visste inte riktigt vad jag letade efter när det kom till färskfodrena. Är det korvvarianten som är den billigare eller vad köper man för att komma ner i pris?


Sharing is caring! Hoppas den kommer till användning!
Japp! Korvarna är billigare, finns i 1kg,2 och 5 tror jag. Plus 15kgs klump, alla märken har någon liknande.
 
Majstor är nämnt, jag gillar dem och deras produkter, men är ganska säker på att köttet kommer från England, eller Irland.
 
Jag är själv vegetarian av etiska skäl. Min hund kommer av naturliga anledningar inte att vara det. Jag vill därför ge ett foder som innehåller svenska, gärna glada, djur - det känns väldigt viktigt för mig.

När jag googlar verkar Magnussons marknadsföra sig mycket på sina svenska råvaror. Jag känner igen detta märket - är det ett bra foder? De tar drygt 450 kr för 14 kg torrfoder (=32 kr/kg).
Standardts köttinnehåll är från Sverige och Norge. Detta är också ett foder som tenderar att ploppa upp i foderdiskussioner. Jag hittar det för drygt 570 kr för 13 kg (=43 kr/kg)
Furry Friends dyker upp som ett i allmänhet klimatfokuserat bolag. Deras protein kommer från Lamm, som verka hålla till i Norge. Deras foder är däremot svindyrt - drygt 600 kr för 6 kg (=100 kr/kg).
Det finns också FUNCiFUR, som använder insekter som proteinkälla. Insekterna är holländska men är i gengäld varken speciellt emotionellt utvecklade och dessutom klimatsmarta. Även detta foder är dyrt, drygt 1000 kr för 14 kg (=71 kr/kg).

Är det någon som har någon input på ovan märken eller på frågeställningen i allmänhet? Finns det andra märken som är värda att titta på?
Gett Magnusson i många många år nu och är supernöjd. Föder dessutom upp mina valpar på deras juniorfoder. Det som dock verkar förekomma om man byter i vuxen ålder är att för en del måste man göra det väldigt långsamt då de blir lösa i magen. Inget jag upplevt själv men hört om en del som råkat ut för det. Som ett extra plus för fodret kan jag säga att hundarna alltid är vita och fina i skägget, och även de som tidigare varit missfärgade blir vita efter att ha ätit det ett tag.
 
Gett Magnusson i många många år nu och är supernöjd. Föder dessutom upp mina valpar på deras juniorfoder. Det som dock verkar förekomma om man byter i vuxen ålder är att för en del måste man göra det väldigt långsamt då de blir lösa i magen. Inget jag upplevt själv men hört om en del som råkat ut för det. Som ett extra plus för fodret kan jag säga att hundarna alltid är vita och fina i skägget, och även de som tidigare varit missfärgade blir vita efter att ha ätit det ett tag.
Ah, okej - bra att veta! Jag tycker att Magnussons verkar vara väldigt konkurrenskraftigt i den sammanställning jag gjort. Jag ska definitivt prova det när det är dags för foderbyte.
 
Jag tycker att ämnet vegetarisk/vegansk kost till hundar är intressant och håller med er om att det hade varit intressant med fler vetenskapliga studier på lite olika populationer, så man kan dra lite ordentliga slutsatser.

Jag har gjort en sammanställning av de foder från tillverkarna som kommit upp i tråden hittills. Jag har försökt välja varianten "Normal hundmat för normalstor hund" för att jämförelsen ska bli så bra som möjligt. Magnusson är ju helt klart ett konkurrenskraftigt foder, precis som Bozita, om man ser till fodersammansättning i relation till pris.

Jag vet inte om det blev helt rätt med jämförelsen mellan torr- och färskfoder i min sammanställning. Åtminstone är ju kilopriset inte helt jämförbart.

Ni hittar listan här (google sheets).

Listan är just nu sorterad efter kilopris. Jag har gjort arket redigerbart för alla, så att kolumnerna ska gå att sortera annorlunda, men tänk på att era ändringar syns i realtid så om ni är flera inne samtidigt så gå inte bananas allihop på en gång ;)
Jag känner att du är min typ av person som gör en sådan excelfil :D

Jag har börjat göra något tidigare liknande och det jag kom att tänka på när jag gick in på din är att du har använt dig av kilopris för att jämföra kostnaden för alternativen. Om man kollar på foderguiderna för de olika fodren så kan det dock skilja sig mellan märkena kring hur mycket foder en hund ska ha. För mig som har två hundar som vardera väger 20 kg, så ska de enligt Bozita Robur Adult ha 185-270 g per dag, medan de enligt Magnusson Vuxen ska ha omkring 344 g per dag, och med färskfoder ska de ha ca 400 g per dag. Dvs kilopriset är inte nödvändigtvis bästa jämförelsen för att se hur dyrt fodret blir för en specifik hund.
 
Jag har försökt ge mina Magnussons i olika omgångar pga gillar verkligen innehållet, priset och tillgängligheten, finns ju på vår lokala Ica liksom. Perfekt!

Men hundarna RATAR ju verkligen skiten! Alltså ratar som matvägrar fullständigt, till och med den mest desperata matfixerade. Fattar inte!
 
Finns även mindre märken som kör på svenska råvaror. Majstor är ganska dyrt men farsans annars matvägrande hundar mår prima av det fodret och äter med glädje. De har även vegetariska varianter av burkmat om man vill lyxa till en måltid. Magnussons körde jag med ett tag på min hund och jag tycker att det fodret verkar bra men jag bytte till Bozita Robur då det fanns på närmare håll. Även det är svenskt. Men hur kollar man upp och vet att det är föredetta glada djur (tänker att som död så känner man nog inte så många känslor) man matar hundarna med?

Majstor är nämnt, jag gillar dem och deras produkter, men är ganska säker på att köttet kommer från England, eller Irland.

Fått svar ang Majstors djur nu.

"Våra torrfoder innehåller kött från England ( från gårdar nära fabriken det tillverkas i)
Våra våtfoder innehåller kött från Tyskland ( våra våtfoder tillverkas i Tyskland).

Inga av våra ätbara produkter tillverkas i Sverige."

Så tyvärr stryks den från listan över alternativ.
 
Jag har försökt ge mina Magnussons i olika omgångar pga gillar verkligen innehållet, priset och tillgängligheten, finns ju på vår lokala Ica liksom. Perfekt!

Men hundarna RATAR ju verkligen skiten! Alltså ratar som matvägrar fullständigt, till och med den mest desperata matfixerade. Fattar inte!

Det är samma med vår hund. Vår hund äter allt han blir serverad men inte Magnussons. Han svälter hellre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp