Bukefalos 28 år!

Foder mot dåliga hovar

M

Mari_H

Hej!
Vad kan saknas i ett foder om hästen har dåliga hovar? Hästen i fråga fick biotin förra vinterhalvåret och inget biotin under sommarbetet. Jag tyckte att hovarna växte bättre under sommaren. Den första hö analysen är klar och hans foder ska så småningom räknas ut/kontrolleras. Han får ännu ingen biotin.
Tips någon? Vad ger bättre hovar?
/Mari
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Vad jag förstått så tar det ganska lång tid innan man märker resultat av biotinet. Att bara ge under vinterhalvåret kanske var för kort tid..
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Exakt vad är det som är problemet med hovarna?
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Min häst får dåliga hovar under sommaren, och jag fick tipset att testa Enzion. Hann dock inte testa det den här sommaren, men ska prova till nästa (hovarna är som sagt snygga under resten av året).
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Problemet med hovarna är ganska komplext.
I fram hovarna har han haft stora hovsprickor som snart är bort växta efter hjälp av veterinärer och hovslagare på Ulltuna. Där har hästen varit på stadiga besök sedan i juni ca.
I övrigt trasas hovarna lätt sönder i nederkant mot skorna, han har skor på alla fyra.
Ungefär så är problemet.
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Det finns så lite biotin i själva biotinet, att det är bättre att ge b-vit eller foderjäst. Vår pålle som har bedrövliga hovar, hovsprickor stora som hus får biotin och tre dl foderjäst om dagen. Tänk på att inte ge för mkt betfor eller sött foder hur man nu ska uttrycka det.
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Min häst har också hovar som lätt går sönder .. men jag har fått tipset om Kisel .. Jag själv använder Kiselkur och jag tycker faktiskt att det har hjälpt .. och vanliga mineraler brukar hjälpa bra oxå :D
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Om det är att hovarna är torra som orsakar problemen så är det enda raka att olja in hovarna varje dag, både utanpå och under. Då bromsar man ner avdunstningen av fukt från hovarna.
Var också mycket noga att kratsa ur hovarna så att inte lera o dyl får sitta kvar och torka för då sugs hovens naturliga fukt ut mycket snabbare.
De fodertillskott som jag tycker är bra är redan nämda, Enzion och Kiselgur.
Prova att smörja kronranden med cournecresin. Då får man bättre kvalitet på hornet som växer ut.
Ska fundera på om jag har några fler tips på lager...
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

det låter bra :) men vad man än köper för hovolja så får det ju inte finnas några spår av tjära i oljan för den torkar ju verkligen ut hovarna :crazy: fast det finns det säkert inte i det dära cournocresin, eller vad det hette ;)
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Anna981 skrev:
Om det är att hovarna är torra som orsakar problemen så är det enda raka att olja in hovarna varje dag, både utanpå och under. Då bromsar man ner avdunstningen av fukt från hovarna.

Men då ska man väl fukta hovarna först? och sedan olja in för att hålla kvar fukten.
För annars säger de flesta hovisar att hovoljor/fetter INTE är bra att smörja på. Däremot kan man smörja på fodertran eller fiskleverolja på kronranden - men resultatet får man vänta med tills hornet växt ut (ca 6-12 månader).
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Jag har också hört att man inte ska ha på hovolja och liknande... Däremot är matolja super och det eller helosan kan man massera kronranden med.

Vi har också haft courvaddetnuheter, hade det på hela hoven.
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Köp matolja...den billigaste du kan hitta! Det spelar ingen roll om det är hovolja, matolja, olivolja osv bara priset skiljer.
Kan inte tänka mig att cournecresin innhåller tjära...har föresten använd det på mina egna naglar! Superhårda! :D
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Det är inte farligt att olja hovarna. Det är endast positivt oavsett om man har problem med hovarna eller ej.
Fukt avdunstar från hovarna hela tiden, oljan gör processen långsammare så hovarna får behålla sin fukt längre. Hoven absorberar inte oljan.
Att fukta hovarna med vatten har däremot ingen eller endast liten effekt då hovarna inte kan absorbera fukt utifrån.
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Man kan inte påverka hornet som redan finns därför är det mer ekonomiskt att bara smörja kronranden. (Apropå Cournecresin)
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Köp eclipse hovlera !! tryck eller spackla i fuktade & rena hovar, sitter hela natten och ramlar själv ut under dagen.
Concournesine.. (stavning?) innehåller tjära !!
Lera är mkt bra fuktbevarare!!
Emins Elastic hov är oxå ett bra tips att smörja utanpå hoven,
men hade oxå satsat på något tillskott typ Enzion.
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Anna981 skrev:
Det är inte farligt att olja hovarna. Det är endast positivt oavsett om man har problem med hovarna eller ej.
Fukt avdunstar från hovarna hela tiden, oljan gör processen långsammare så hovarna får behålla sin fukt längre. Hoven absorberar inte oljan.
Att fukta hovarna med vatten har däremot ingen eller endast liten effekt då hovarna inte kan absorbera fukt utifrån.

Är du säker?! För man brukar väl rådge att vattna hovarna om de är torra?? Är det helt nytt då att det inte hjälper?
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Balkasch skrev:
Köp eclipse hovlera !! tryck eller spackla i fuktade & rena hovar, sitter hela natten och ramlar själv ut under dagen.
Concournesine.. (stavning?) innehåller tjära !!
Lera är mkt bra fuktbevarare!!
Emins Elastic hov är oxå ett bra tips att smörja utanpå hoven,
men hade oxå satsat på något tillskott typ Enzion.

Ja, så länge leran är blöt är den bra fuktbevarare. Sen när den torkar suger den ut fukt ur hoven istället!
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Ja, alltså det gör väl ingen skada att vattna hovarna men jag tycker det är bättre att lägga tiden och energin på att istället olja hovarna som man vet verkligen hjälper mot avdunstningen... Som jag har lärt mig i skolan (studerar till hovis) så har vattning av hovarna liten eller ingen effekt alls, hovarna kan inte ta upp fukt utifrån.
Däremot omväxlande väta och torka kan göra hornet sprött.
 
Sv: Foder mot dåliga hovar

Mari_H skrev:
Hej!
Vad kan saknas i ett foder om hästen har dåliga hovar? Hästen i fråga fick biotin förra vinterhalvåret och inget biotin under sommarbetet. Jag tyckte att hovarna växte bättre under sommaren. Den första hö analysen är klar och hans foder ska så småningom räknas ut/kontrolleras. Han får ännu ingen biotin.
Tips någon? Vad ger bättre hovar?
/Mari

Jag har en hovolja i stallet som jag inte just nu kommer ihåg vad den heter men den är superbra. Jag har provat masor av olika sorter och den jag har är klart bäst, inga problem med hovarna längre sen jag börjat med den. Jag återkommer när jag tittat vad den heter. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 693
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp