Foder motsvarande Havens

P

plu06kcn

Hej! Jag har ett 17-årigt halvblodssto som står på Havens draversbrock (pellets) och hon är fin i hullet (äter bra hö ca 9 kg/dag), plus lite betfor efter ridning. Men hon är lite seg, och Havensfodret är nästintill omöjligt att få tag på där jag bor i Gävleborg. Min förra stod fint på Hippo-müslin (pro-sorten för tävlingshästar trots att han inte alltid gick i så hård träning) och det var han super på, tillsammans med lite krosshavre.

Nu, jag skulle alltså vilja byta från Havensfodret till Hippos profoder på stoet, pellets eller müsli spelar ingen roll. Någon som har provat en övergång mellan dessa/skulle rekommendera den ena före den andra etc.? Hon är varken svårfödd eller tappar hull, men vill ha henne lite mer "vaken". Men vet inte om det är ett bra alt. att sätta henne på ett kraftfoder för högpresterande, så hon blir nervig. Tacksam för idéer och tips!

Shoot!
 
Sv: Foder motsvarande Havens

Hej! Jag har ett 17-årigt halvblodssto som står på Havens draversbrock (pellets) och hon är fin i hullet (äter bra hö ca 9 kg/dag), plus lite betfor efter ridning. Men hon är lite seg, och Havensfodret är nästintill omöjligt att få tag på där jag bor i Gävleborg. Min förra stod fint på Hippo-müslin (pro-sorten för tävlingshästar trots att han inte alltid gick i så hård träning) och det var han super på, tillsammans med lite krosshavre.

Nu, jag skulle alltså vilja byta från Havensfodret till Hippos profoder på stoet, pellets eller müsli spelar ingen roll. Någon som har provat en övergång mellan dessa/skulle rekommendera den ena före den andra etc.? Hon är varken svårfödd eller tappar hull, men vill ha henne lite mer "vaken". Men vet inte om det är ett bra alt. att sätta henne på ett kraftfoder för högpresterande, så hon blir nervig. Tacksam för idéer och tips!

Shoot!
Energi är energi oavsett vart det kommer ifrån. Så vill du få en piggare häst, ge den mer energi. Sedan om det kommer från hö, havre eller betfor spelar mindre roll. Huvudsaken är att minst grundbehovet kommer från grovfodret förstås.
 
Sv: Foder motsvarande Havens

Har du en väldigt liten häst, annars kan jag tycka att just 9 kg är i minsta laget för grovfoder. Jag har en islänning som i sig är den mera svårfödda typen, han äter visserligen hösilage men då håller detta ändå 80 % och äter 9 kg av det per dygn samt 1 kg lucernhack. Han väger 416 kg närmare bestämt, och har nu ett normalhull mot tidigare mager. I övrigt äter han även Hestekraft som komplement.

Titta på ditt grovfoder, se över analysen därför att har man en svårfödd häst så är analysen ännu mer behövlig om man säger så och utifrån det skaffa ett lättsmält komplement. Äldre hästar måste få foder som är lättsmälta och som de har lätt för att ta upp.
 
Sv: Foder motsvarande Havens

själv är jag inte jätteinsatt i hökvalitén, men enligt stallchefen är analysen på höet bra, så då litar jag på det.

nej hon är inte jätteliten, men vill inte äta mer grovfoder än så, utan lämnar hö i boxen och lusern (varken pellets eller strå) vill hon inte ha.

enligt min foderstatsanalys har hon en bra balans, även om hon skulle kunna äta mer grovfoder. även när hon gick på lösdrift var det svårt att få i henne hö över 10kg-gränsen. men när jag tittar på energiinnehållet i havens-fodret är det ungefär samma som hippo-pro-fodret som jag har tittat på, men det är inte alltid effekten blir den som näringsförteckningen utlovar, kan jag tycka.

är det mer lättsmält för en äldre häst att äta müsli samt krosshavre, istället för pellets och helhavre?
 
Sv: Foder motsvarande Havens

Tänkte mer värdena för bra hö säger ingenting alls ;)
men nu har du skrivit att du räknat på dom så
 
Sv: Foder motsvarande Havens

Vad går hon då på för kvot, vad får hon för energi intag per dag respektive smrp per dygn?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp