Foder, Mustang musli?

S

smultronglass

Ska byta foder nu har jag bestämmt.
Har tidigare räknat tills jag har blivit galen på korn, havre, betfor, och ev. andra tillskott beroende på höet.

Jag har tittat på Mustang musli original, jag tycker de verkar vettigt till min unghäst (5 år) som inte kan gå på havre.
Han är väldigt lättfödd.

"problemet" är då att gammlingen (23 år) behöver havre för att få lite energi, eller behöver och behöver, han har väl nästan alltid gått på de för han är väldigt svårfödd.
Provade krafft blå och han föll inte ur men han hade inte mycket energi över + att de är väldigt dyrt då han behövde väldigt mkt.


Vad finns de för andra fodersorter?
Försöker tänka på ekenomin då de är jag som betalar fodret offtast och har ingen vidare större inkomst.
Annars hade jag köpt olika till båda.

Mustang musli original hur mkt till varje häst ca häst normalt arbete? Pris? Hur mkt i varje säck?

Lite hjälp här nu tack! :)
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Ni som använder Mustang Musli original kompleterar ni med något annat, t.ex. betför eller ngt annat?
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Såg nu också hestekraft. Någon som har erfarenhet om de?
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Jag kör helst på ren mustang musli original med ett bra hö får hon ca
2-3 kilo musli om dan. kompletterar med havre o betfor om det behövs. fungerar utmärkt. tack vare mustang fick jag henne att gå upp under digivning då andra kraftfoder orsakade proteinproblem
hestekraft är bra men emellanåt ledsnade hon på det o vill e inte äta. mustangen funkar än så länge o den luktar underbart.
 
Sv: Foder, Mustang musli?

min lessnade på mustang orginal efter bara två säckar..
Han tycker inget går upp mot havre och betfor..:D
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Jag ger Hestekrafft och Krafft Rehab till de som har svårt att hålla hullet, har fungerat utmärkt. Kombinerat med ett vettigt grovfoder såklart!

Nu under sommarbetet har jag gett Mustang Musli Active för att få ner proteinkvoten när de går på bete, och det tycks fungera utmärkt, men de blir 'åiggare' på det än på hestekraften, trots likvärdigt MJ.
 
Sv: Foder, Mustang musli?

vilket fiiint ord, de ska jag börja använda :D haha
 
Sv: Foder, Mustang musli?

min häst fick 5 dl müsli och 2.5 dl betfor om dagen.
är pigg och håller sig bra i hull på det.
+ ca 7-10 kg hö. (vinter)

får nu 3 dl müsli, 3 dl pellets och 2.5 dl betfor
+ ca 5kg hö. (nu, sommar)

normalt arbete.

Tycker mkt bra om mustang.

20 kg / säck müsli
25 kg / säck pellets

/ Lisa
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Jag ger Hestekrafft och Krafft Rehab till de som har svårt att hålla hullet, har fungerat utmärkt. Kombinerat med ett vettigt grovfoder såklart!

Nu under sommarbetet har jag gett Mustang Musli Active för att få ner proteinkvoten när de går på bete, och det tycks fungera utmärkt, men de blir 'åiggare' på det än på hestekraften, trots likvärdigt MJ.

Lånar tråd lite!!

Jag måste få fråga dej en sak..
Ska själv börja ge hestekraft till min tös (För hullet) hon är en vbl
tjej på 5år och 158cm hög.

Jag har gett nu innan sommaren, korn, lucern hackat strå samt mineraler och morötter. Men jag vill ta bort kornet och lägga hestekraften istället. Skulle det funka?

Jag vet att hestekraften innehåller lucern, men jag vill ge det som
extra tugg vid insläppet då hon bara får 3kg hö på natten (Fri tillgång på hösilage i hagen mellan 7-17)

Vad tror du?
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Jag anser att om hästen är tunn och du har en vettig kvot på hösilaget/höet finns det INGEN anledning att begränsa hennes nattgiva. Tvärtom.

I övrigt så att blanda Hestekraft och lucern är ingen fara rent generellt, det går bra.

Men vad får du för totalMJ och totalkvot i foderstaten av det?
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Alltså det är just det.. hö och hösilaget ingår i hyran och jag vet inte om hon har analys. Hon sa att hon ska skaffa det. Men samtidigt sa hon att det kanske inte blir från samma handlare, höet kan ha sin analys och hösilaget sin.

Hur gör man då? För ägaren har fri tillgång på hösilaget från 07.00-17.00 på dagarna och sen får man då 3kg hö på natten.
Ska man kolla hösilaget då bara? Eftersom att man ger sådan liten diva
hö på natten?

Min häst har alltid haft problem med sitt hull (vbl) så hon har alltid haft fri tillgång på bra hösilage tidigare och har då hållt sig i fin form :)
Men nu när vi kommer till detta stall så kommer hon inte alltid ha hö och tugga på, vilket hon är van vid.. Jag är rädd att hon kanske faller ur igen :S ?
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Menar du att hon bara ska ha 3 kg hö på natten? Byt då stall eller köp in extrafoder!

Du ska ha analys på både hösilage och hö, för även om det bara är 3 kg (men som sagt, du måste se till hon får mer grovfoder nattetid!!) så är det stor skillnad på 6 * 3 = 18 MJ och 9 * 3 = 27 MJ t ex.
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Jag fodrar mina tävlingstravare med 2 Kg Mustang Müsli Active,2 Kg Havre, 1 st 1 liters skopa betfor & 6 resp. 8 Kg Hösilage. Och de är hur fina i päls & hull som helst. Så jag är hur nöjd som helst med Müslin.. Plus att min donna Alice märker om müslin icke är i byttan....Då väntar hon å glor ut en, det går inte att missa om man glömt :rofl:
 
Sv: Foder, Mustang musli?

Menar du att hon bara ska ha 3 kg hö på natten? Byt då stall eller köp in extrafoder!

Du ska ha analys på både hösilage och hö, för även om det bara är 3 kg (men som sagt, du måste se till hon får mer grovfoder nattetid!!) så är det stor skillnad på 6 * 3 = 18 MJ och 9 * 3 = 27 MJ t ex.

Ja alltså förutom fri tillgång på hösilage på dagen ja.. Jag ska köpa in eget hö.. Men eftersom att det funkar för alla andra hästar i detta stall med fri tillgång på hösilage under hela dagen i hagen och sedan 3kg hö under natten så kanske det kan funka. Tror dock inte på min.

Står en häst som ska säljas för 2½milj i detta stall med, om han inte blivit såld nu. Skulle komma något och kika på han sista jag var där och då lät det som att han skulle flytta. Sen så finns det en tjej med tävlingshäst och dom har denna giva med.

Jag blir liiite orolig för dessa 3kg på natten, min häst är van med MASSOR hela tiden liksom. Så ja jag kommer köpa in mer, vill iaf ge henne 5kg under natten som minst.

Men ville bara kolla blandningen med hestekraften och hackat strå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 590
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 850
Senast: calm
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
934
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Sitter och kollar på ett danskt fodersortiment Aveve. De anger energivärden i FE... och råprotein i %. Jag har förstått så mkt som att...
Svar
8
· Visningar
3 420
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp