Foder & prylar till allergisk hund

fraggelzebra

Trådstartare
Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting:

Jag (och lite grann min sambo, men mest jag) kommer att ta över en fyraårig labradortik. Hämtar henne i november. Hon har av uppfödaren tagits ur avel pga kvalsterallergi, och det är främst kring allergin jag önskar lite input.

Vad är viktigt att tänka på? Ni med kvalster/dammallergisk hund, hur städar ni och hur ofta? Vad har ni valt för material på hundbädd? Funderar på flätad videkorg eller en gjuten i plast, något som är hyfsat lätt att rengöra. Tänkte ha filt i som kan tvättas ofta. Eller handduk kanske?

Hund äter enligt BARF hos uppfödaren, och det tänkte vi fortsätta med, men har börjat fundera på färskfoder - är det ungefär samma sak? I vårt kollektiv bor redan en avkomma till denna tik, och den utfodras enligt BARF sedan den avvandes, så jag kan få lite hjälp av ägaren i början, med dosering osv. Men jag vill lära mig för egen del också!

Jag är vegan och inte jättesugen på att stå och kladda med inälvor, tänker att t ex Mush-bollar inte skulle kännas lika obehagligt... :D Just Mush går lätt att få tag i även här i Tyskland. Men om inälvor och rått kött är det bästa så kan jag såklart bita ihop. :)

BARF känns spontant som det sundaste alternativet. Eller? Samtidigt har jag rätt dålig koll då jag varit ute ur hundsvängen i rätt många år. Gör man en foderstat som för häst? :o Eller liksom, finns det någon näringsbehovstabell eller foderstatsuträknare för hund? Hur vet jag vad t ex nötkött har för "värden"?
Känner mig lite oförberedd. :eek:

Det skall även nämnas att hon är ganska ... rund i dagsläget. Vad bör jag tänka på inför och under viktnedgång? Skynda långsamt med motionen, såklart. Men annars?

Är jättetacksam för alla tips! :bump: Snart kan även jag delta i uppdateringstrådarna som jag trånande följt i flera år. :D
 
Kul!
Har inga tips gällande kvalsterallergin men angående BARF så vill jag poängtera att har du inte kunskapen - låt bli! Välj ett färskfoder som är ett helfoder så slipper ni fundera kring t ex mineral- och vitaminbalans. Till en labrador hade jag satsat på block istället, bollarna blir nog onödigt dyrt och tar slut fort.

Det enda som skiljer BARF från färskfoder är att man själv måste kombinera ihop rätt ingredienser vid BARFande för att se till att hunden får i sig det som den behöver och att maten täcker näringsbehovet. Färskfoder är liksom barf rått kött men som sagt ofta färdigkombinerat. :)
 
Eftersom det inte är en foderallergi, så kan du nog egentligen ge vilket foder som helst som passar dig och hunden. I fråga om annat, så finns det ju speciella schampon/balsam för att dämpa klåda, man kan "vaccinera" hunden och på så vis göra symptomen lindrigare och fettsyretillskott med omega 3/6 fettsyror verkar vara rätt vanligt att ge, då det är bra för huden, som ju är viktig att hålla i bra skick.

Vad man "gör" beror ju också en del på hur svåra besvär hunden har såklart.
 
Hur behandlas allergin idag?
Har hunden försäkring ni kan ta över?

Säger som @FrauleinLeo ang färskfoder. Går minst lika bra att ge färdigt. Det man främst vill undvika är väl torrfoder pga kvalster. Med det sagt så finns även tabeller över näringsinnehåll och behov, ja.
 
Kul!
Har inga tips gällande kvalsterallergin men angående BARF så vill jag poängtera att har du inte kunskapen - låt bli! Välj ett färskfoder som är ett helfoder så slipper ni fundera kring t ex mineral- och vitaminbalans. Till en labrador hade jag satsat på block istället, bollarna blir nog onödigt dyrt och tar slut fort.

Det enda som skiljer BARF från färskfoder är att man själv måste kombinera ihop rätt ingredienser vid BARFande för att se till att hunden får i sig det som den behöver och att maten täcker näringsbehovet. Färskfoder är liksom barf rått kött men som sagt ofta färdigkombinerat. :)

Tack så mycket! Skall kika närmare på vad det finns för märken och sorter. Det låter iaf enklare med färdigt färskfoder tills jag läst på ordentligt. :) Men färdigblandat färskfoder innebär då en blandning av olika sorters kött(/biprodukter)? Fodras det bara baserat på hundens vikt då? Målvikt antar jag, i det här fallet... :angel:
 
Hur behandlas allergin idag?
Har hunden försäkring ni kan ta över?

Säger som @FrauleinLeo ang färskfoder. Går minst lika bra att ge färdigt. Det man främst vill undvika är väl torrfoder pga kvalster. Med det sagt så finns även tabeller över näringsinnehåll och behov, ja.

Jag minns inte exakt med vilket preparat, skall fråga det igen. Men det är iaf inte cortison.
Försäkringen funkar lite annorlunda här, i och med att hunden kommer från Bayern och jag bor i Hamburg. Så det är olika bundesländer och jag får teckna ny försäkring här. Är det eventuell reservation för allergirelaterade besvär du tänker på? Good point.
 
Eftersom det inte är en foderallergi, så kan du nog egentligen ge vilket foder som helst som passar dig och hunden. I fråga om annat, så finns det ju speciella schampon/balsam för att dämpa klåda, man kan "vaccinera" hunden och på så vis göra symptomen lindrigare och fettsyretillskott med omega 3/6 fettsyror verkar vara rätt vanligt att ge, då det är bra för huden, som ju är viktig att hålla i bra skick.

Vad man "gör" beror ju också en del på hur svåra besvär hunden har såklart.

Tack! Smart där med klådstillande schampoo. :) Hon är i princip klådfri med den medicin hon får nu, men kanske får kika närmare på vaccin.
 
Hunden bör inte äta torrfoder, eftersom det då gott som alltid finns kvalster i dem.

Som bädd sydde jag konstlderöverdrag att ha på mjuka dynor.

Hunden behandlades med malaseb, samt åt atopica och fick under ett par år hyposensibilisering (Vilket inte funkade alls)

Städning en gång i veckan. Inget snabbdammsugande här och där utan allt på en gång och så våttorkning efteråt.
 
Tack så mycket! Skall kika närmare på vad det finns för märken och sorter. Det låter iaf enklare med färdigt färskfoder tills jag läst på ordentligt. :) Men färdigblandat färskfoder innebär då en blandning av olika sorters kött(/biprodukter)? Fodras det bara baserat på hundens vikt då? Målvikt antar jag, i det här fallet... :angel:

Precis. :) Det är en färdig blandning gjord för att täcka upp näringsbehovet. Man fodrar utefter vikten!
 
Jag gav färskfoder och fryst är det bästa alternativet för hundar med kvalsterallergi.

För min hund hade det inte varit ett alternativ att inte få sova i soffa/säng som tur var gick det bra för henne. Men jag tvättade alla textiler som hon sov på en gång i veckan. Min soffa hade jag ett skynke över så hon låg aldrig direkt i soffan, det gjorde att det var enkelt att tvätta.
Bäddarna jag har är i konstläder, annars är väl hårdplast bra så att man bara behöver tvätta filtarna.
Dammade, dammsög och våtmoppade golven en gång i veckan.
Sedan badade hon vid behov. Oftast minst en gång i veckan.

Detta höll henne så gott som klådfri.

Vad som kommer att fungera för din hund är svårt att säga, det hela hänger på hur kraftig allergi hunden har. Man får testa sig fram till en lagom nivå, men det kan milt uttryckt bli ganska mycket pyssel.
 
Jag gav färskfoder och fryst är det bästa alternativet för hundar med kvalsterallergi.

För min hund hade det inte varit ett alternativ att inte få sova i soffa/säng som tur var gick det bra för henne. Men jag tvättade alla textiler som hon sov på en gång i veckan. Min soffa hade jag ett skynke över så hon låg aldrig direkt i soffan, det gjorde att det var enkelt att tvätta.
Bäddarna jag har är i konstläder, annars är väl hårdplast bra så att man bara behöver tvätta filtarna.
Dammade, dammsög och våtmoppade golven en gång i veckan.
Sedan badade hon vid behov. Oftast minst en gång i veckan.

Detta höll henne så gott som klådfri.

Vad som kommer att fungera för din hund är svårt att säga, det hela hänger på hur kraftig allergi hunden har. Man får testa sig fram till en lagom nivå, men det kan milt uttryckt bli ganska mycket pyssel.

Tack så mycket för ditt svar! Tar till mig alla tips! Filt får vi ha i soffan ändå om hon vill ligga där, annars klagar de andra i kollektivet på hundhår. :angel:
 
Tack så mycket! Skall kika närmare på vad det finns för märken och sorter. Det låter iaf enklare med färdigt färskfoder tills jag läst på ordentligt. :) Men färdigblandat färskfoder innebär då en blandning av olika sorters kött(/biprodukter)? Fodras det bara baserat på hundens vikt då? Målvikt antar jag, i det här fallet... :angel:

Innehållet i färskfodret beror också lite på märke och sort :) jag föredrar foder med bara en proteinkälla (vilt eller lamm i vårt fall) eftersom vi även brottas med foderallergi samt att jag känner mig tveksam till ex foder med kyckling i generellt (efter alla larmrapporter med antibiotika osv). Men det är ju såklart efter tycke och smak samt vad som passar hunden. Håller dock med @FrauleinLeo ang block istället för bollar - det går åt många bollar! :)

Och jag hade definitivt gått för typ biabädd eller plastkorg och så tvättbara textilier om en ska ha några alls :)

Jag försöker städa när Svansson inte är hemma (inte så lätt alla gånger dovk) eftersom det yr en del när det dammsuga/dammas även om det delvis beror på dammsugare osv. Borde dessutom våttorkar oftare men ja, der är som det är. Vet inte hur städning fungerar i ert kollektiv men det kanske kan fungera att hund är iväg när ni städar?

Sen tänker jag också att det kan vara bra att vara förberedd på, beroende på allergin, att stallmiljö kanske inte fungerar/är optimalt (typ att hon kommer behöva duscha efter att ha varit i stall eftersom det är rätt mycket damm/kvalster i en sådan miljö)
 
Tack! Smart där med klådstillande schampoo. :) Hon är i princip klådfri med den medicin hon får nu, men kanske får kika närmare på vaccin.
Om medicineringen fungerar bra och hon inte har några direkta biverkningar - kör på det är mitt råd. Hyposensibilisering (dvs vaccination) är omständigt, långdraget och dyrt samt att det är väldigt stor skillnad på resultat.

(Vi pysslade med det i några år med relativt dåligt resultat, dessutom fungerade det inte att ge spruta en gång/månad så vi fick anpassa och ge sprutor varannan vecka. Det var inte roligt och inte värt det i slutänden, så jag hade inte avbrutit en fungerande medicinering)
 
Lite tillägg gällande barf och färskfoder.

Barf-utfodring består av rått kött, ben, organ, grönsaker och ev. frukt. Därutöver ska man enligt denna utfodring variera mellan tre djurslag under en 10 dagars period. I barf tillsätts inga extra vitaminer etc. Som påpekats kräver barf ordentlig kunskap om hundars näringslära.

Färskfoder (helfoder) kan bestå av ett eller flera djurslag och vitaminer, mineraler etc. är alltid tillsatta.

Mush säljer barf-korvar för den som vill ge barf och då ska man själv komponera ihop fodret avseende kött, organ, ben etc samt olika djurslag. Men Mush säljer även Muah Vastio vilket är färdigkomponerad barf - dvs ett helfoder bestående av kött, ben, organ, grönsaker, och då kött från tre djurarter. Vill man ge barf men inte har kunskap om hundars näringslära etc kan man då ge Mush Vastio (finns olika sorter och det är fullt tillräckligt att ge en sort hela tiden). Som har nämnts säljs Mush Vastio i både ”bollar” om ca 25 g styck samt i block om ca 245 g styck. Vill du he Mush vastio skulle jag rekommendera att köpa blocken då det blir betydligt billigare.

Nät det gäller mängden mat - såväl barf som färskfoder - så är utgångspunkten att ge 2 procent av hundens tänkta vuxenvikt - för din del alltså 2 procent av idealvikten. Detta är dock bara en utgångspunkt. Jag skulle här fråga uppfödaren hur mycket (i gram) hunden får idag för att veta vilken mängd du bör minska från (sen spelar självklart godis, ben etc. roll). Sen med tanke på att det är en labbe (med dess aptit) så kan du fundera på att ev. fylla ut med maten med bukfylla (tex morot, gurka, mush-grönsaksbollar om man så vill etc) för att åtminstone försöka få någon mättnadskänsla under bantningen.
 
Lite tillägg gällande barf och färskfoder.

Barf-utfodring består av rått kött, ben, organ, grönsaker och ev. frukt. Därutöver ska man enligt denna utfodring variera mellan tre djurslag under en 10 dagars period. I barf tillsätts inga extra vitaminer etc. Som påpekats kräver barf ordentlig kunskap om hundars näringslära.

Färskfoder (helfoder) kan bestå av ett eller flera djurslag och vitaminer, mineraler etc. är alltid tillsatta.

Mush säljer barf-korvar för den som vill ge barf och då ska man själv komponera ihop fodret avseende kött, organ, ben etc samt olika djurslag. Men Mush säljer även Muah Vastio vilket är färdigkomponerad barf - dvs ett helfoder bestående av kött, ben, organ, grönsaker, och då kött från tre djurarter. Vill man ge barf men inte har kunskap om hundars näringslära etc kan man då ge Mush Vastio (finns olika sorter och det är fullt tillräckligt att ge en sort hela tiden). Som har nämnts säljs Mush Vastio i både ”bollar” om ca 25 g styck samt i block om ca 245 g styck. Vill du he Mush vastio skulle jag rekommendera att köpa blocken då det blir betydligt billigare.

Nät det gäller mängden mat - såväl barf som färskfoder - så är utgångspunkten att ge 2 procent av hundens tänkta vuxenvikt - för din del alltså 2 procent av idealvikten. Detta är dock bara en utgångspunkt. Jag skulle här fråga uppfödaren hur mycket (i gram) hunden får idag för att veta vilken mängd du bör minska från (sen spelar självklart godis, ben etc. roll). Sen med tanke på att det är en labbe (med dess aptit) så kan du fundera på att ev. fylla ut med maten med bukfylla (tex morot, gurka, mush-grönsaksbollar om man så vill etc) för att åtminstone försöka få någon mättnadskänsla under bantningen.
Vaisto. Inte vastio. Vaisto betyder instinkt.

Musch har också en annan helfoderserie som heter duo.
 
Dom viktigaste sakerna med en kvalsterallergisk hund är nog att: inte sova i er säng - hunden bör ha en bädd som är lätt att tvätta i 60 grader alternativt torka av (tex en Bia-bädd med en lättvättad filt/fäll i om hunden vill ha en filt). Bada hunden relativt ofta - kvalster samlas lätt i pälsen och schampobad avlägsnar sådant som hunden kan reagera mot. Dammsuga relativt ofta (gärna när hunden är utomhus) :)
 
Min veterinär sa väl i princip att hur väl du än städar kommer det finns kvalster så min milt kvalsterallergiska hund lever precis som vanligt, har mjuka bäddar, sover i sängen. Hon får färskfoder men blir varken bättre eller sämre av att äta torrfoder. Så jag duschar henne, hon får medicin, och jag försöker vara noggrann med tassarna som är de ställe hon får mest symptom och då är hon i princip symptomfri.
 
Jag minns inte exakt med vilket preparat, skall fråga det igen. Men det är iaf inte cortison.
Försäkringen funkar lite annorlunda här, i och med att hunden kommer från Bayern och jag bor i Hamburg. Så det är olika bundesländer och jag får teckna ny försäkring här. Är det eventuell reservation för allergirelaterade besvär du tänker på? Good point.
Precis, reservation och kostnad. Håller med andra om att fortsätta med den behandling som funkar.
 
Jag minns inte exakt med vilket preparat, skall fråga det igen. Men det är iaf inte cortison.
Försäkringen funkar lite annorlunda här, i och med att hunden kommer från Bayern och jag bor i Hamburg. Så det är olika bundesländer och jag får teckna ny försäkring här. Är det eventuell reservation för allergirelaterade besvär du tänker på? Good point.
Vet inte hur prisbilden ser ut i Hamburg men i Sverige är all nyare allergimedicin ganska dyr så det kan ju vara värt att tänka på när försäkringen inte tar det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 550
Senast: Sesca
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 230
Hundhälsa Hundfröken på 8 månader har sedan hon kom till oss uppvisat känslighet inför fodret. Hon gick på valpfodret hon fick vid uppfödare men...
Svar
8
· Visningar
1 122
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 379
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp