Foder råd

Vilmasellbrand

Trådstartare
Funderar på att ge mitt 6:åriga sto magnesium. Har hört mycket gott om att det hjälper stissiga och nerviga hästar. Hur mycket extra bör jag ge i hennes mat?.
Detta är vad hon äter för tillfället
Hon äter granngårdens balans mineraler
Mustangs allround pellet och slobber mash.
Hon får ca 0,5 mash och 0,5pellets ( får hon mer äter hon ej upp det)
Och 1 dl mineraler
 
Det beror helt på hur mineralbalansen ser ut i höet, eftersom det påverkar hela foderstaten. Magnesium kan hjälpa men ett allt för stort överskott kan ha motsatt effekt. Det är nog ganska ovanligt att man kommer upp i de mängderna dock, men kan vara bra att ha koll på!
 
Det beror helt på hur mineralbalansen ser ut i höet, eftersom det påverkar hela foderstaten. Magnesium kan hjälpa men ett allt för stort överskott kan ha motsatt effekt. Det är nog ganska ovanligt att man kommer upp i de mängderna dock, men kan vara bra att ha koll på!
Tack. Men finns det något mått jag kan ge utan att veta den statusen?
 
Tack. Men finns det något mått jag kan ge utan att veta den statusen?
Nej, rent krasst. Du kan ju alltid testa och se vad som händer. Det är ju lite av ett lotteri, det kan ju vara så att du spär på en obalans i foderstaten ännu mer. Eller så är det brist på magnesium och då är det ju helt rätt!

Det brukar stå en dos på paketet. Det kanske kan vara lämpligt att börja med det om du vill testa ändå?
 
Okej . Ny fråga finns det något annat som kan minska stissighet m.m hon hästar. Vet att många använder ostress men det är tyvärr karens på.
 
Jag tror inte att fodertillskott gör så mycket (om det inte täcker en obalans eller brist i foderstaten i övrigt) men det finns ju annat man kan göra kring stissighet. Men det beror ju lite på hur det tar sig uttryck och vad du vill ska hända.
 
Okej . Ny fråga finns det något annat som kan minska stissighet m.m hon hästar. Vet att många använder ostress men det är tyvärr karens på.
Oestress innehåller magnesium plus lite örter. Kan säkert funka om hästen behöver mer magnesium och munkpeppar upplever ju många funkar bra på ston som har jobbiga brunstcykler.

Generellt är jag lite av en skeptiker när det kommer till diverse "lugnande" örttillskott. Det viktigaste är nog goda rutiner och att hästen trivs i sin miljö. En balanserad foderstat och lagom tillskott av magnesium kan säkert också hjälpa till.
 
Oestress innehåller magnesium plus lite örter. Kan säkert funka om hästen behöver mer magnesium och munkpeppar upplever ju många funkar bra på ston som har jobbiga brunstcykler.

Generellt är jag lite av en skeptiker när det kommer till diverse "lugnande" örttillskott. Det viktigaste är nog goda rutiner och att hästen trivs i sin miljö. En balanserad foderstat och lagom tillskott av magnesium kan säkert också hjälpa till.
Hästen är inte stissig hemma utan vill ha något som kan hjälpa henne lite på traven som lugnar henne lite vid tävlingsplatsen , när man rider ut m.m.
 
Hästen är inte stissig hemma utan vill ha något som kan hjälpa henne lite på traven som lugnar henne lite vid tävlingsplatsen , när man rider ut m.m.
Jag tror det är svårt att hitta ett tillskott som hjälper tillräckligt vid sådana situationer. Du kan säkert prova en kur av något utan att det är någon fara för hästen, men det är svårt att gissa och mata på med tillskott utan att ha en aning om vad hästen behöver.

Man måste träna på att tävla, likaväl som man tränar på allt annat. Är hästen tillräckligt miljötränad på platser utanför hemmet?
 
Jag tror det är svårt att hitta ett tillskott som hjälper tillräckligt vid sådana situationer. Du kan säkert prova en kur av något utan att det är någon fara för hästen, men det är svårt att gissa och mata på med tillskott utan att ha en aning om vad hästen behöver.

Man måste träna på att tävla, likaväl som man tränar på allt annat. Är hästen tillräckligt miljötränad på platser utanför hemmet?
Ja det är den , tävlat den sen 4:år och vart i väg på massor meetings också m.m. Jag vill bara försöka hitta något för hennes skull , något som hjälper henne att inte bli så stissig och spänd .
 
Ja det är den , tävlat den sen 4:år och vart i väg på massor meetings också m.m. Jag vill bara försöka hitta något för hennes skull , något som hjälper henne att inte bli så stissig och spänd .

Finns det annat som ev kan hjälpa henne? Tex andra rutiner när ni är iväg, hjälp med tex ljud och när det behövs osv? Och I sista fall: om hästen blir så stressad av att vara iväg att hon mår dåligt av det, är det verkligen rätt mot henne att åka iväg?
 
Om du vill prova nått så testa NAF magic. Finns i pulver och flytande.
Man märker effekt ganska snabbt om det funkar.

Sen så är det alltid bra att ha koll på vad man ger hästen så en analys på grovfodret och sen göra en foderstat som passar hästen. Det kan hjälpa mera än diverse tillskott.
 
Om du vill prova nått så testa NAF magic. Finns i pulver och flytande.
Man märker effekt ganska snabbt om det funkar.

Sen så är det alltid bra att ha koll på vad man ger hästen så en analys på grovfodret och sen göra en foderstat som passar hästen. Det kan hjälpa mera än diverse tillskott.
Tack! Vi har en analys på hö:et men jag har inte tillgång till den nu. Tack för äntligen ett vettigt svar på min fråga .
 
Finns det annat som ev kan hjälpa henne? Tex andra rutiner när ni är iväg, hjälp med tex ljud och när det behövs osv? Och I sista fall: om hästen blir så stressad av att vara iväg att hon mår dåligt av det, är det verkligen rätt mot henne att åka iväg?
Som sagt tack förhjälpen men om du inte kan svara på min fråga så ber jag dig att inte skriva mer.
 
Det finns ju diverse preparat som sägs kunna hjälpa, men högst oklart om det kommer funka. Det verkar variera vilka preparat folk tycker funkar och inte.
Det enda man kan göra är att testa. Personligen vill jag inte lägga pengar på så dyra tillskott som kanske kommer funka, men är ju upp till var och en.
 
Som sagt tack förhjälpen men om du inte kan svara på min fråga så ber jag dig att inte skriva mer.
Bukefalos är ett diskussionsforum där alla får delta i diskussionerna så länge man håller sig till forumets regler. Man har som trådstartare inte möjlighet att bestämma vilka som får svara. Det finns en ignorera-funktion som man kan använda.

Ibland får man svar på annat än det man frågat efter, istället kan man få nya infallsvinklar som man inte har tänkt på. Skriver någon något som man inte uppskattar kan man strunta i det inlägget. Man behöver inte svara på allt.

/mod.
 
Testa magnesium vettja, det är billigt och i princip ofarligt om man håller sig till rekommenderade mängder (brukar stå på burken/påsen). Tycker det funkar ganska bra på mina hästar, bättre än en del andra "lugnande" tillskott och hjälpmedel som jag testat.

Annars om det inte funkar så kan jag rekommendera kamilja, men kolla om det är karens på det (har själv bara användt till konvalescente hästar). Brukar ge en näve torkat kamilja i uppblött foder/dag.
 
Magnesium hjälpte inte på mitt sto, snarare blev hon piggare! Det som hjälpt oss är att ha fri tillgång på grovfoder, ex se till att hon ständigt har tillgång till välfyllt hönät på meeting-platsen eller ännu bättre, låt henne äta på marken så att hon har huvudet lågt och därmed lugnar sig själv. Vid uteritt tycker jag det bästa är att låta henne jogga av sig på lina eller något innan jag sitter upp om hon är väldigt spänd. Sen om du vet att hon blir spänd är ju risken att hon blir spänd då med för att du förväntar dig det(sänder de signalerna).

Har prövat oestress på mitt sto med, det hjälpte lite mot brunstsymtomen men hon är lika på hugget ändå :D
 
Funderar på att ge mitt 6:åriga sto magnesium. Har hört mycket gott om att det hjälper stissiga och nerviga hästar. Hur mycket extra bör jag ge i hennes mat?.
Detta är vad hon äter för tillfället
Hon äter granngårdens balans mineraler
Mustangs allround pellet och slobber mash.
Hon får ca 0,5 mash och 0,5pellets ( får hon mer äter hon ej upp det)
Och 1 dl mineraler
Jag tror verkligen inte på det här med massor tillskott för att lösa problem. Det är alltid något annat som är bakom "problemen" även om det inte är en problemhäst. Vissa hästar har smärta, men i många lägen handlar det om träning och relationen, vissa hästar är mer känsliga, men dom kan bli tryggare vid rätt träning. Om man vill lösa problemen så hade jag undersökt saken, många hästfolk vill inte se över sina metoder eller träning (nu säger jag inte det är så för dig, men bara en attityd jag stött på många gånger), "för dom vet bäst" men där finns absolut hjälp att få, men då måste man vara villig att se över "sig själv" så att säga. Har själv fått tänka om massor med min förre häst och många av våra problem va smärtor eller jag som inte hade rätt kunskap, så gjorde fel, fast jag hade haft hästen innan, ridit in hästar och ridit sedan barnsben. Kanske mitt inlägg inte är "intressant" men då är det bara att "hoppa över det" ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
984
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Jag är medryttare/fodervärd för en en connemara som är 9 år. Han är relativt bra musklad och går på lösdrift året om, just nu efter...
Svar
7
· Visningar
895
Senast: Modest
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 795
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp