Foder/sadelknutor/rengskållor

Tagliabue

Trådstartare
I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom efter och när han var torr rakade jag hela hästen (3:e gången han är klippt i vinter).

Pälsen som hade vuxit ut som jag nu rakade av, hade blivit ful, matt och sträv. Det som nu fanns under pälsen (lämnade 3mm), vad helt sammetslent och superfint, blank och härlig päls. På lördag tävlade han, på söndag masserade jag honom med arnika på vissa ställen där han har lite småskavanker, igår måndag gjorde jag ingenting med hästen och idag tog jag av honom täcket och fick en chock :eek: Han såg förjävlig ut, ömmar i typ hela kroppen då han har små knutor och lite svullnad under knutorna, det lossnar inte hår, han kryper ihop bara man drar borsten lätt över honom.

Han fick gå ett pass under sadel då han inte brydde sig när jag tog på honom sadeln, upplevde att det blev mer knutor efter passet då han givetvis springer sig svettig, han hinner torka när jag skrittar av honom.

Jag försöker komma på VAR dessa knutor kommer ifrån. Han står i utebox, har ett Bucas Smartex Extra (typ 300g) är helklippt, han får så mkt hö i boxen som han orkar, och ute har han fri tillgång på hösilage.

Torrhöet som han får i boxen har han ätit samma sedan typ hela sommaren, hösilaget började vi ge på senhösten och det är från samma leverantör, det är torrt och fint, luktar och ser bra ut. Enda skillnaden är att det på fredagen tog slut på en bal, på lördagen gav vi torrhö i hagen och på söndagen ställde vi ut en ny hösilagebal (från samma leverantör och skörd då).

Han äter 3,5 kg Fibergi Elit som han ätit i 2½ vecka, om det är detta han reagerar på borde han inte ha gått så bra som han gjorde i lördags samt att det borde ha visat sig tidigare och inte nu nästan 3v senare tycker jag.

Hästen är ju klippt och torkar lätt, har ett bra täcke som inte är för tjockt så han borde inte bli för varm under täcket.

Funderar på om det skulle kunna vara bukgjorden om den var skitig eller drogs åt för hårt i lördags, men då borde han inte få knutor över hela kroppen.

Det är samma häst som jag tog maskprov på som hade 30/spolmask och 800/storalilla blodmask. Imorrn ska jag ringa till vet. och prata om lite allt möjligt.
 
Sv: Foder/sadelknutor/rengskållor

Vet inte riktigt vad det kan vara, det första jag tänkte på var mask eller att du duschade honom efter att han hade varit ute och blivit kall och då sedan duschade med ljummet vatten vilket kan bli som skållskador. Själv har jag ibland varit kall om fötterna och sedan värmt dem i ljummet vatten, men då nästan blivit skållad om fötterna.

hoppas det blir bra skriv gärna här vad det var för något!
 
Sv: Foder/sadelknutor/rengskållor

MIn häst tålde inte arnika och fick nåt skit så pälsen lossnade, så kolla att han verkligen tål arnika.
 
Sv: Foder/sadelknutor/rengskållor

Min häst fick knutor överallt efter att jag masserat henne med liniment. Trodde förstås att det var en reaktion på linimentet men det visade sig vara ringorm och det tog flera veckor innan hon tappade någon päls. Antar att linimentet "irriterade" huden precis så mycket att svampen kunde få fäste, verkade inte vara en speciellt smittsam variant då ingen av hagkompisarna eller boxgrannarna fick något utan bara jag på ett finger där jag hade ett litet sår sen tidigare.
 
Sv: Foder/sadelknutor/rengskållor

Har masserat honom med arnika hela vintern, även de 2 förra gångerna jag rakade honom. Så det är även därför jag misstänker att det inte är arnikan. Kom på att jag har ett annat tvättmedel nu än jag haft förut, tvättade hans tävlngsgrejer nu innan han tävlade i lördags, men han har bara haft en förbygel och selunderlägg på sig .. kan det sprida sig så förbannat ändå?

Han såg bättre ut idag, ömmade inte lika mycket men det har blivit som "blistrat", det ser alltså ut lite som att jag har blistrat honom vilket jag givetvis inte har.
 
Sv: Foder/sadelknutor/rengskållor

Låt honom vila från alla konstiga produkter, tvätta bara i yttersta nödfall med nåt milt. Jag skulle inte lägga sadel på en sån rygg.
 
Sv: Foder/sadelknutor/rengskållor

Precis vad jag tänkte .. han får nog gå på släp imorrn istället för att ridas, grejerna är precis där schabraket täcker. Hans täcke är inte tvättat (nytt och otvättat), schabraket är nytt och även det helt otvättat. Det enda som är tvättat är då selunderlägget och förbygeln med ett nytt tvättmedel (har inte köpt tvättmedel på flera år till stallet :o ), arnika masserar jag inte honom med heller nu .. ska vänta och se om de lägger sig.

Idag svampade jag honom, tvättade med Hexocil (var de enda jag hade hemma) och sedan spolade jag av och lät honom torka. Ska ringa imorrn och beställa tid hos vet. då han ska böjas igenom, ska passa på och prata med dom då och se vad de kan tänkas ha för idéer. Även ta upp det här med maskning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 542
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 424
Senast: Toxis
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 695
Senast: traceys
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp