Foder som är snällt mot magen (magsyran)

Blueberry

Trådstartare
Hej Buke!
Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan bero på sura uppstötningar/magkatarr, har vi provat att variera fodret. Jag tog helt sonika med mig olika foderprover hem från mässan och blandade med det vanliga fodret, och verkar det finnas en poäng i vad veterinären sa. Jag har varit uppmärksam på honom, och jodå - han rapar mer än vad Billy gör och ibland kräks han galla. Andedräkten blev bättre när jag blandade ut fodret med "klenare" och mildare foder. Jag tycker att båda hundarna bajsade bättre på blandat foder.

Båda hundarna har fått Acanas foder för små vuxna hundar, och det har fungerat fint om vi bortser från stinket. Båda har fint hull och rimlig energinivå. Men det verkar alltså som att det är för kraftigt för Ivans mage.

Vad har ni för förslag på alternativ?
För enkelhetens skull kommer båda att få samma foder, och jag ger helst torrfoder av praktiska skäl. De har inga allergier men jag vägrar ge bantningsfoder. Pris är inte viktigt, men tillgänglighet är. Jag kan tänka mig att blanda två fodersorter. Det vore bra om det var svenskt. Jag kan absolut tänka mig att ge något tillskott, men de första verkar fokusera på slutet av magresan och inte början. Han är inte lös eller dålig i magen, och har nästan aldrig varit. Problemet är liksom helt i andra änden.

Foder jag har blandat deras ordinarie foder med med sedan My Dog:
Magnussons M&B
Brit care för små hundar
Essentials Estate Living (luktar underbart, men lite för stora bitar?)
Robur av något slag, minns inte vilket.
 
Standart Mild kanske?

Annars är mitt förslag att ge (eller komplettera) med lite torkad nötlunga. När min gamla hund i perioder kräkte galla funkade det alldeles utmärkt.
 
Jag ger Milla Robur Sesitive Single Protein Lamb & Rice. Hennes mage fixar inte heller Acana Small dogs (Som jag gav Spookie och som Vips äter) Jag ger Milla mat minst 3 gånger om dagen för att hon inte ska kräkas galla.
 
Standardt har ju ett tillskott som heter PH Balans eller liknande, som jag har hört gott om. Ger det inte själv dock :)
 
Faktum är att min Mini - som fick galet jobbigt med magkatarr efter sin långvariga sjukdom med fransk hjärtmask - blev bra från sista resterna av magkatarren liksom av en händelse :D

Jag hade tröttnat på at jag inte får ner henne i vikt och gick ifrån alla mina värderingar om rå föda och provade Royal Canin Satiety. Hundkräket gick inte ner i vikt, men hon älskar käket och magkatarren blev ett minne blott :confused: Det försvann omedelbart och så även den dåliga andedräkt hon haft :)

Nu ger jag inte det som basföda längre, men hon får lite av det varje dag och magen mår toppen på alla sätt. Kanske värt att prova trots gräsligt innehåll :p

Kan nämna att Standardt PH-balans inte räckte till för henne, mer än tillfälligt.
 
Hej Buke!
Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan bero på sura uppstötningar/magkatarr, har vi provat att variera fodret. Jag tog helt sonika med mig olika foderprover hem från mässan och blandade med det vanliga fodret, och verkar det finnas en poäng i vad veterinären sa. Jag har varit uppmärksam på honom, och jodå - han rapar mer än vad Billy gör och ibland kräks han galla. Andedräkten blev bättre när jag blandade ut fodret med "klenare" och mildare foder. Jag tycker att båda hundarna bajsade bättre på blandat foder.

Båda hundarna har fått Acanas foder för små vuxna hundar, och det har fungerat fint om vi bortser från stinket. Båda har fint hull och rimlig energinivå. Men det verkar alltså som att det är för kraftigt för Ivans mage.

Vad har ni för förslag på alternativ?
För enkelhetens skull kommer båda att få samma foder, och jag ger helst torrfoder av praktiska skäl. De har inga allergier men jag vägrar ge bantningsfoder. Pris är inte viktigt, men tillgänglighet är. Jag kan tänka mig att blanda två fodersorter. Det vore bra om det var svenskt. Jag kan absolut tänka mig att ge något tillskott, men de första verkar fokusera på slutet av magresan och inte början. Han är inte lös eller dålig i magen, och har nästan aldrig varit. Problemet är liksom helt i andra änden.

Foder jag har blandat deras ordinarie foder med med sedan My Dog:
Magnussons M&B
Brit care för små hundar
Essentials Estate Living (luktar underbart, men lite för stora bitar?)
Robur av något slag, minns inte vilket.

Min gamla hunds mage fungerade först bra på Acana, men efter ett tag så kraschade magen totalt. Jag bytte till Standardt mild och det fungerade bra och fick rätsida på magen. Till en början vid bytet gav jag PH Balans också som nog hjälpte till att häva det mest akuta.
 
Intressant att du tog upp detta.. Min hund äter just nu acana grasslands och hon rapar väldigt ofta och ibland stinker hon apa i munnen. Jag har skyllt på laxoljan men det kanske beror på något helt annat?
 
Okej, det lutar mer och mer åt Essential.

Det här är Estate living som de rekommenderade när jag frågade om ett foder utifrån Ivans problem:

ESSENTIAL ESTATE LIVING är vår enastående måltid (spannmålsfritt) med frigående brittiskt lamm och hjort till vuxna hundar av alla raser. Anpassad efter en normal aktivitetsnivå.

Färskt och torkat lamm och hjort, kyckling och ägg: 60,0%
varav färskt (% av hela receptet): 40,0%

Grönsaker, frö, örter, bär, frukt, vitaminer, mineraler: 40,0%

Protein: 30,0%

Fett: 16,0%

Mineraler: 8,0%

Vatten: 8,5%

Omega6: 2,8%

Omega3: 1,7%

Kalcium: 1,8%

Fosfor: 1,3%

Glukosamin: 0,09%

Kondroitin: 0,07%

Vad tror ni om det?
 
Okej, det lutar mer och mer åt Essential.

Det här är Estate living som de rekommenderade när jag frågade om ett foder utifrån Ivans problem:

ESSENTIAL ESTATE LIVING är vår enastående måltid (spannmålsfritt) med frigående brittiskt lamm och hjort till vuxna hundar av alla raser. Anpassad efter en normal aktivitetsnivå.

Färskt och torkat lamm och hjort, kyckling och ägg: 60,0%
varav färskt (% av hela receptet): 40,0%

Grönsaker, frö, örter, bär, frukt, vitaminer, mineraler: 40,0%

Protein: 30,0%

Fett: 16,0%

Mineraler: 8,0%

Vatten: 8,5%

Omega6: 2,8%

Omega3: 1,7%

Kalcium: 1,8%

Fosfor: 1,3%

Glukosamin: 0,09%

Kondroitin: 0,07%

Vad tror ni om det?
Mina färskfoderhundar (som just nu får torrt på morgonen och färskt på kvällen) gillar deras foder - men tjocketanterna får inte av det nu då dom behöver lägre ett halt. Unghunden käkar av det däremot - hade det på honom delvis som valp, körde Purizon en period och just nu Essentials igen samma variant som du nämner.

Om det däremot kommer fungera mot magkatarr kan jag inte säga för det blev ingen skillnad när min Mini fick det på morgonen och färskt på kvällen - endast nu när hon får magrare torrfoder (10%) på morgonen och färskt med lite ris i på kvällen så är hon helt fri från magkatarr. Men hundar är olika, så det är väl bara att prova :) Vet många som är väldigt nöjda med fodret i övrigt och ger det enbart.
 
Mina färskfoderhundar (som just nu får torrt på morgonen och färskt på kvällen) gillar deras foder - men tjocketanterna får inte av det nu då dom behöver lägre ett halt. Unghunden käkar av det däremot - hade det på honom delvis som valp, körde Purizon en period och just nu Essentials igen samma variant som du nämner.

Om det däremot kommer fungera mot magkatarr kan jag inte säga för det blev ingen skillnad när min Mini fick det på morgonen och färskt på kvällen - endast nu när hon får magrare torrfoder (10%) på morgonen och färskt med lite ris i på kvällen så är hon helt fri från magkatarr. Men hundar är olika, så det är väl bara att prova :) Vet många som är väldigt nöjda med fodret i övrigt och ger det enbart.

Våra uppfödare ger Essential till sin flock, men just nu känner jag att någon av Roburs sensitive-foder kanske är enklare? Jag ska svänga förbi en av djuraffärerna på vägen hem och se om de har en lagom stor påse...

/Veliga Veligsson från Velstad
 
Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free eller Adult.
Acana Lamb & Apple är för känslig mage.
Simpsons Premium Lamb & Potato är för känslig mage.

Våra hundar funkar fint på dessa foder och har gjort under en längre tid. Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free har inte funnits så länge, men Adult åt de under några år och magarna var alltid bra. Simpsons (flera olika sorter) finns bara hos bitiba och zooplus, vad jag vet. Ge inte Simpsons med brunt ris, utan något av de spannmålsfria. Brunt ris innehåller ännu mer arsenik än vitt ris. Det ska man aldrig äta. Jag undviker allt med ris - vitt ris är heller inte bra att äta mer än några gånger i veckan, inte varje dag.
Svenska råvaror till 100 % finns bara i Magnussons foder.
Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free, Acana och Simpsons har råvaror av livsmedelskvalitet.
Acana kommer från Kanada,som har väldigt stränga livsmedelslagar.
 
Okej, det lutar mer och mer åt Essential.

Det här är Estate living som de rekommenderade när jag frågade om ett foder utifrån Ivans problem:

ESSENTIAL ESTATE LIVING är vår enastående måltid (spannmålsfritt) med frigående brittiskt lamm och hjort till vuxna hundar av alla raser. Anpassad efter en normal aktivitetsnivå.

Färskt och torkat lamm och hjort, kyckling och ägg: 60,0%
varav färskt (% av hela receptet): 40,0%

Grönsaker, frö, örter, bär, frukt, vitaminer, mineraler: 40,0%

Protein: 30,0%

Fett: 16,0%

Mineraler: 8,0%

Vatten: 8,5%

Omega6: 2,8%

Omega3: 1,7%

Kalcium: 1,8%

Fosfor: 1,3%

Glukosamin: 0,09%

Kondroitin: 0,07%

Vad tror ni om det?
Det ser väldigt bra ut, men med känslig mage kan 16 % fett vara lite högt. Ofta är det bukspottskörteln som reagerar på fettet när de har känslig mage. (Beror ju på vad du ger för fett i övrigt också, kanske blir för mycket tillsammmans med fiskolja, matrester etc)
Ett säkrare kort kan vara ett foder med lägre fetthalt. Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free har bara 12 % fett.
 
Det ser väldigt bra ut, men med känslig mage kan 16 % fett vara lite högt. Ofta är det bukspottskörteln som reagerar på fettet när de har känslig mage. (Beror ju på vad du ger för fett i övrigt också, kanske blir för mycket tillsammmans med fiskolja, matrester etc)
Ett säkrare kort kan vara ett foder med lägre fetthalt. Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free har bara 12 % fett.

Tack för input angående fett.
Jag ska kika på Roburs fetthalt också.
 
Hej Buke!
Ivan luktar stinkapa och helvete ur munnen, och efter att ha rådfrågat veterinär om det (på My Dog) som påpekade att det kan bero på sura uppstötningar/magkatarr, har vi provat att variera fodret. Jag tog helt sonika med mig olika foderprover hem från mässan och blandade med det vanliga fodret, och verkar det finnas en poäng i vad veterinären sa. Jag har varit uppmärksam på honom, och jodå - han rapar mer än vad Billy gör och ibland kräks han galla. Andedräkten blev bättre när jag blandade ut fodret med "klenare" och mildare foder. Jag tycker att båda hundarna bajsade bättre på blandat foder.

Båda hundarna har fått Acanas foder för små vuxna hundar, och det har fungerat fint om vi bortser från stinket. Båda har fint hull och rimlig energinivå. Men det verkar alltså som att det är för kraftigt för Ivans mage.

Vad har ni för förslag på alternativ?
För enkelhetens skull kommer båda att få samma foder, och jag ger helst torrfoder av praktiska skäl. De har inga allergier men jag vägrar ge bantningsfoder. Pris är inte viktigt, men tillgänglighet är. Jag kan tänka mig att blanda två fodersorter. Det vore bra om det var svenskt. Jag kan absolut tänka mig att ge något tillskott, men de första verkar fokusera på slutet av magresan och inte början. Han är inte lös eller dålig i magen, och har nästan aldrig varit. Problemet är liksom helt i andra änden.

Foder jag har blandat deras ordinarie foder med med sedan My Dog:
Magnussons M&B
Brit care för små hundar
Essentials Estate Living (luktar underbart, men lite för stora bitar?)
Robur av något slag, minns inte vilket.
En fråga: HUR luktar "apa"? Min hund har också hemsk andedräkt (fina tänder, obs!) och har alltid smaskat väldigt mycket, vilket många säger kan bero på sura uppstötningar. Han äter också mycket gräs. Lukten ur hans mun liknar ... ja, vad ska jag säga, "dött as"! Alltså nåt dött som legat och ruttnat i skogen, typ. Ursäkta, men jag kan inte komma på nåt bättre. Hur luktar Ivans andedräkt?
 
En fråga: HUR luktar "apa"? Min hund har också hemsk andedräkt (fina tänder, obs!) och har alltid smaskat väldigt mycket, vilket många säger kan bero på sura uppstötningar. Han äter också mycket gräs. Lukten ur hans mun liknar ... ja, vad ska jag säga, "dött as"! Alltså nåt dött som legat och ruttnat i skogen, typ. Ursäkta, men jag kan inte komma på nåt bättre. Hur luktar Ivans andedräkt?
Så ska inte en hund lukta i munnen om tänderna är fina - då kommer det från magen.
 
En fråga: HUR luktar "apa"? Min hund har också hemsk andedräkt (fina tänder, obs!) och har alltid smaskat väldigt mycket, vilket många säger kan bero på sura uppstötningar. Han äter också mycket gräs. Lukten ur hans mun liknar ... ja, vad ska jag säga, "dött as"! Alltså nåt dött som legat och ruttnat i skogen, typ. Ursäkta, men jag kan inte komma på nåt bättre. Hur luktar Ivans andedräkt?

Typ som att något har lagt sig i hans mun och dött. Slickar han på till exempel min hand så luktar det av handen efteråt.

Det luktar inte bajs, men kanske lite mer som gammal sur spya? (Svårt att analysera lukten samtidigt som jag vill undvika den...)
 
Köpte Magnussons Meat & Biscuit i går och gav dem det på eftermiddagen. De äter med god aptit och har än så länge bajsat bra. :up:
Tinja och Benji fungerar super på Magnussons Meat & Biscuit. Bra päls, bra andedräkt, skiter bra en gång per dag.. Är så glad att jag lyckats övertala familjen att byta från Best In Show Lamm och Ris.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
914
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 273
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
7 580
Senast: sooetnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp