Foder som gör hästen pigg

N

Nadin

"Min" häst är jätte latt.Hon får ett halv kilo kraft grund samt betfor varannan dag av mig,annars får hon hö av ägare.Jag har ingen möjlighet att gå ut till henne varje dag.Hon är lagom i hull
Jag undrar om det finns någon form av foder som skulle göra henne piggare,men helst inte i huvet som exempel havre.
Ägaren säger att hon är latt i huvet inte i kroppen.Men jag skulle ändå testa nåt (tillsats) foder som är inte farligt.Finns det sådant?? :confused:
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Vissa hästar är naturligt lite sävliga av sig, och det är mycket svårt att fodra bort. Man får istället försöka motivera hästen att ge lite extra med roliga övningar och uppmuntran i ridningen.
I vissa fall kan det hjälpa med havre på såna hästar, men det är inte alla som reagerar på det alls.

Varför kan inte ägaren ge hästen kraftfoder? Det bästa för hästen är att få samma foder regelbundet, varje dag. Kanske en sån enkel sak som en regelbunden kraftfodergiva skulle kunna ge en alertare häst?
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Det finns inga mirakelfodermedel som ger en piggare häst, speciellt inte fodermedel som ger en pigg häst bara när man så önskar. Det som hjälper är en bra avvägd foderstat som täcker hästens behov.
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

I vissa fall kan det hjälpa med havre på såna hästar, men det är inte alla som reagerar på det alls.

Varför kan inte ägaren ge hästen kraftfoder??

Havren fick hon förut,då blev hon bråkig istället. :cry: Men kanske är det täken på pigghet :confused: Vad vet jag.

Ägaren ger inte henne kraft för att han tycker att hö räcker då endast rids hon litte,och hennes hull är lagom.
Detta kraft foder är bara belöning från mig för henne,hon älskar det,och så tänkte jag att den är nyttigt och innehåller vitaminer,samt mineraler.jag blött lägger den och då får hon litte vätska i sig med :idea:
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Ja, då är det nog bara att acceptera att du har en häst som inte är särskilt livlig av sig.

Varför ger du så mycket som 0,5 kg om det bara är som belöning? Jag brukar bara ge några pelletsar, nån morot eller en godisbit som belöning, inte några stora mängder.
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Jag har fodrat upp min häst ganska hårt med mycket energi pga att vi tränar hårt och jag vill fortfarande ha krafter kvar när passet är slut. Hon är 3 år och står nu på 1kg grund och 1 liter havre på morgonen och sen får hon 1kg grund, 1kg sport och en halv liter havre på middagen. Sen får hon en natur olja som jag köpt av en gubbe som ger dom energi. Vet inte riktigt vad som är i men det är bara olika örter. Det funkar på min häst. Hon är lite stökig i början av passet men hon är precis lagom när man kommer hem, men man får vara noga med att planera så hon inte blir stående 2 dagar utan att man dragit ner på fodret ;) Då blir hon en best..
Men jag har hellre en pigg häst än en trött.
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Nadin skrev:
Ägaren ger inte henne kraft för att han tycker att hö räcker då endast rids hon litte,och hennes hull är lagom.
Detta kraft foder är bara belöning från mig för henne,hon älskar det,och så tänkte jag att den är nyttigt och innehåller vitaminer,samt mineraler.jag blött lägger den och då får hon litte vätska i sig med :idea:

Hm kanske det är problemet, du nämde vitaminer och mineraler och det är inte säkert att hon får i sig tillräckligt genom höet och dina belöningar. Ägaren bör komplettera höet med mineralfoder varje dag även om han inte anser att det behövs kraftfoder.
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

godishanna skrev:
Hm kanske det är problemet, du nämde vitaminer och mineraler och det är inte säkert att hon får i sig tillräckligt genom höet och dina belöningar. Ägaren bör komplettera höet med mineralfoder varje dag även om han inte anser att det behövs kraftfoder.

Kan du tipsa en sådant minarel foder? :bow: Ska kunna ges helst i torr form då hon är ute häst,och kommer in till stallet enbart när jag kommer varannan dag.
Måste tilläga bara, att de har ligghall att gå in om de vill.
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Hej!

Vad är det för häst?
Ras, ålder och kondition?
En äldre häst eller ett kallblod är inte så pigga utan det gäller att träna upp dem försiktigt och ge rätt foder.

Hur mycket är du beredd att kosta på denna häst?
Hästfoder är dyrt och om du inte kan använda det på rätt sätt blir det ännu dyrare!

Jag tycker problemet är mer att du och ägaren inte är överens!!
Kan inte ägaren rida hästen dom dagar du inte kan?
Eller en annan person som kan rida hästen?

Har du provat spö?
Jag har en fjording som är lite lat o vill stanna utan vidare men när jag har ett ridspö med så sköter hon sig och jag behöver inte använda det.
OBS! Tyvärr så har vissa hästar har fått "smaka spöet" så dom aldrig glömmer det. Så man ska vara beredd på att en del kan bli rädda.

Dom flesta mineralblandningar finns i "torr" form. Flytande form är mer inriktat t.ex. bara vitamin E osv.
Men mineraler o vitaminer är heller inte den rätta lösningen!

Prata med ägaren och komma överens om en foderstat som passar hästen och dig.

Mvh Lisa
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

_L_ skrev:
Hej!

Vad är det för häst?
Ras, ålder och kondition?
En äldre häst eller ett kallblod är inte så pigga utan det gäller att träna upp dem försiktigt och ge rätt foder.

Hur mycket är du beredd att kosta på denna häst?
Hästfoder är dyrt och om du inte kan använda det på rätt sätt blir det ännu dyrare!

Jag tycker problemet är mer att du och ägaren inte är överens!!
Kan inte ägaren rida hästen dom dagar du inte kan?
Eller en annan person som kan rida hästen?

Har du provat spö?
Jag har en fjording som är lite lat o vill stanna utan vidare men när jag har ett ridspö med så sköter hon sig och jag behöver inte använda det.
OBS! Tyvärr så har vissa hästar har fått "smaka spöet" så dom aldrig glömmer det. Så man ska vara beredd på att en del kan bli rädda.

Dom flesta mineralblandningar finns i "torr" form. Flytande form är mer inriktat t.ex. bara vitamin E osv.
Men mineraler o vitaminer är heller inte den rätta lösningen!

Prata med ägaren och komma överens om en foderstat som passar hästen och dig.

Mvh Lisa
Hon är 18 år och en varmblodstravare.Hon vart inte riden sedan flera år.jag började rida henne 2004 juli.Ägaren hinner tyvärr inte rida henne då han jobbar heltid+ kör travhästar.
Han säger att hon vart alltid lat b.l.a. därför fick hon inte starta på trav banan i unga år.
Spö har jag med mig när vi rider och ibland måste jag peta på med den på henne,då vaknar hon en stund.
Tror du att det skulle funka om hon fick Kraft grund foder varje dag???Skulle hon kanske ha mer energi??
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Jag anser ju att hästen ska ha samma foderstat varje dag, ev med små justeringar efter arbete. Krafft grund är ju ett helfoder och det innehåller de vitaminer och mineraler som en häst i lätt-normalt arbete behöver. Jag tror att hon skulle må bättre av att du gav grund och betfor varje dag. Förresten har du provat havre, alla blir inte stolliga på det. Hon kanske skulle behöva den där extra gnistan.

Om spö: Visst kan du ha det om hon inte vill gå fram eller för att väcka henne. Men det ger ju bara en tillfällig reaktion och ju mer hästen vänjer sig vid det desto mindre kommer hon att reagera på det. Min åsikt är iaf att bara använda spöet om det verkligen behövs och inte i tid och otid.
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Hej!

Det måste ju ligga något i det ägaren säger, alltså ÄR hon lat.
Det kan vara lite svårt att få bukt med då detta inte bara har med foder att göra.
Hon behöver kraftfoder om hon ska bli lite piggare men om man ger det ska man ju hålla igång henne och jag vet inte riktigt hur bra det funkar när hon "bara" kan ridas/motioneras varannan dag. Men det kanske går bra?! Men då måste hon få kraftfoder varje dag, tror inte det funkar att ge kraftfoder varannan dag!!

Om hon riskerar att bli för tjock på det kan man ju minska på högivan. Tex om hon äter 10-12 kg hö nu (ca 500 kg häst) kan man ju ge 7-9 kg hö och 1-2 kg grund. Fast hon kanske får fri tillgång till hö/hösilage då hon går ute? Men hon behöver lite kraftoder iaf om hon ska ridas.

Du får prova dig fram och då du ridit henne så länge så kommer du ju att märka hurvida ändringarna är bra eller inte.

Mvh Lisa
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Tack för alla svar :bow: jag ska prata med ägaren om att hon kunde få kraft varje dag.


Spö: den använder jag sällan gillar inte den ,hellst använder jag skänklarna,men om hon vägrar gå mitt i en bil väg och inte lyssnar på skänklarna,då kan jag peta henne med spöt.
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Om du inte vill ge havre så kan du ge matolja i stället. Man kan ersätta jämförelsevis 0,5kg havre med 1dl olja om dagen. Energimängden blir densamma, men den tycks inte sätta sig i huvudet som havre gör. Dessutom är den bra för pälsen och så håller den igång magen. Man bör inte ge mer än 2dl olja om dagen, och hästar brukar ha svårt att tillgodogöra sig mer än 1dl per tillfälle.
 
Sv: Foder som gör hästen pigg

Arwyn skrev:
Om du inte vill ge havre så kan du ge matolja i stället. Man kan ersätta jämförelsevis 0,5kg havre med 1dl olja om dagen. Energimängden blir densamma, men den tycks inte sätta sig i huvudet som havre gör. Dessutom är den bra för pälsen och så håller den igång magen. Man bör inte ge mer än 2dl olja om dagen, och hästar brukar ha svårt att tillgodogöra sig mer än 1dl per tillfälle.

Vilken sort olja ska jag ge? Vanligt matolja?? solros eller majs??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 472
Senast: lovehorses
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 859
Senast: akleja
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp