Bukefalos 28 år!

foder till 2 åring

S

Sock

Hej, har precis köpt en 2 årig halvblods valack :) .Behöver lite foderstats förslag. Vad brukar ni ge era unghästar och hur mycket? Har tänkt mig en foderstat med hö, mineraler,havre och något protein tillskott :d , men inte bestämt vilket. Vad är mest prisvärt (och bäst)?
 
Sv: foder till 2 åring

Säg vad du har för hö resp hösilage med analysvärden så hjälper vi dig med en foderstat. Vad skulle du helst vilja ge för foder?
 
Sv: foder till 2 åring

Har ingen analys, vi köper hö och det kan bli olika partier varje gång. Det blir i varje fall hö, mineraler och havre ,kanske korn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: foder till 2 åring

Har gett unghästar fri tillgång på grovfoder + krossat korn, betfor och kr***t grund + ev mineraler om det behövts..
 
Sv: foder till 2 åring

Det är ju inte bra att köpa olika partier hö varje gång och inte ens veta vad du ger din unghäst. Det viktigaste är ju när hästen växer att hästen får rätt foderstat.
 
Sv: foder till 2 åring

Nej, men så är det ivarje fall. Ser på höet att det är bra, det är grönt, inte dammigt och luktar gott, och jag vet att det är skördat ganska tidigt. Har tagit hem så det räcker till januari men efter det vet jag inte om det finns mer eller om jag måste köpa av någon annan.
Jag har tidigare haft analyser och det har alltid stämt bra med den foderstat som hästarna haft när man har uppskattat värdena. Alltså analyser är bra men man måste använda ögat också.
 
Sv: foder till 2 åring

Sock skrev:
Nej, men så är det ivarje fall. Ser på höet att det är bra, det är grönt, inte dammigt och luktar gott, och jag vet att det är skördat ganska tidigt. Har tagit hem så det räcker till januari men efter det vet jag inte om det finns mer eller om jag måste köpa av någon annan.
Jag har tidigare haft analyser och det har alltid stämt bra med den foderstat som hästarna haft när man har uppskattat värdena. Alltså analyser är bra men man måste använda ögat också.

Suck! Förstår då inte varför du frågar efter vad hästen ska äta. Eftersom du har så bra röntgensyn så fordra med ögat då tills det händer en katastrof. Men tänk på det att det är du själv som har gjort det.
Tycker synd om hästen. :cry:
 
Sv: foder till 2 åring

Sock skrev:
Ser på höet att det är bra, det är grönt, inte dammigt och luktar gott, och jag vet att det är skördat ganska tidigt.
Man kan se om den hygieniska kvaliten är någorlunda så där men bara för att höet är grönt och luktar gott så kan det ju skilja enormt i näringsvärden.

Eftersom det är en unghäst skulle jag ge fri tillgång på grovfoder men vad du ska ge i övrigt vill jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet några värden...
 
Sv: foder till 2 åring

Gnist skrev:
Överdriver du inte en aning nu..? :smirk:

Nej, faktist inte. Hon verkar ju helt ute och cykla med att skriva att det är grönt och fint. Sedan skriver hon att hon måste byta flera ggr denna säsong. Det är ju rena rama foderbyten. detta är ju inte bra för någon häst och allra helst inte en häst som är ung och behöver bra mat för att växa. Sedan vet hon inte värdena i höet. Hästen kan bli för fet vilket inte är bra för benen, för smal och hämma växligheten. Få fel med mineraler så att benstommen blir åt fanders. Vilket inte märks förrens den börjar ridas eller ännu senare.
 
Sv: foder till 2 åring

Appropå foder till tvååringar
Jag räknade ut att jag kunde ge ca 9-10 kg hö till mitt tvååriga kallblodstravarsto och även 0.4 kg havre plus mineraler och även någon matsked foderjäst. Vad tycker ni om det? Tycker ni det är rimligt eller är det brist på något. Hur gör ni?

Analysen gav:
84 % Ts
50 smrp
7.3 energi
3.8 Ca
1.6 P
1.4 Mg

Tacksam för svar!
Magdalena
 
Sv: foder till 2 åring

Bara för att man har samma hö leverantör jämt innebär det inte att man har hö från samma vall en hel stallperiod!! När det byter från en vall till en annan är det också ett foderbyte!
Värdena på höet ändras efter vilken åker de har växt på, man ska inte helt lita på sin analys den är ju bara ett genomsnittligt värde på ett större parti (man tar flera prover (nävar) ur höet och lägger i samma påse), så ena månaden kan man ha ett bättre hö och få minska kraftfoder givan och nästa månad få höja, detta måste man kunna se på hästen. Alltså, toppen :banana: om man har en analys men den säger inte hela sanningen.
Dessutom går ju de flesta unghästar på fri tillgång med grovfoder så man får ju ändå uppskatta deras behov av kraftfoder, vissa dagar äter de mer hö och nästa mindre.
 
Sv: foder till 2 åring

gejsa skrev:
Suck! Förstår då inte varför du frågar efter vad hästen ska äta. Eftersom du har så bra röntgensyn så fordra med ögat då tills det händer en katastrof. Men tänk på det att det är du själv som har gjort det.
Tycker synd om hästen. :cry:
Hon frågade efter foderförslag och undrade vad andra gav till sina unghästar, inte om kritik mot att hon inte använder sig av analyser. Varför sån "analys-hysteri"? Jag känner många som fodrar utan analys och deras hästar mår utmärkt. Visserligen bör man kanske ta analyser om man inte är så erfaren, men det behöver inte bli en katastrof för att man inte gör det. Förr använde sig ingen av analyser, och inget visar på att deras hästar mådde sämre/bättre än nutidens hästar. Ge henne förslag istället för att klaga :mad:
 
Sv: foder till 2 åring

Äntligen någon som förstog frågan :bump: Tack Gnist för att du delade med dig av dina foderstats erfarenheter :bow: Tycker också att de foderna funkar bra till unghästar
 
Sv: foder till 2 åring

Om man inte vet anlysen på höet så skulle aldrig jag sitta här och ge dig något foderförslag. Det kan ju bli helt katastrofalt.

Om du redan visste vad du tänkte ge din unghäst så förstår jag inte varför du frågade överhuvudtaget.
 
Sv: foder till 2 åring

Jag skrev att det är viktigt med analys så man vet vad man stoppar i sin unghäst. Det kan bli för mycket och det kan bli för lite. Vilket inte är bra för en häst som växer.
 
Sv: foder till 2 åring

Ditt hö är ju en kvot på 6,85 så det fungerar nog bra. Har inte räknat ihop alltihop men det ser iaf ok ut så här. 10 kg hö skulle nog jag ge iaf inte 9 kg.
 
Sv: foder till 2 åring

Men gör som jag då! Vi köper in alltihop på en gång till stallets hästar. Då blir det från samma vall. Det spelar ingen roll om det är hösilage eller torrt hö. Det levereras hem alltihop på en gång. Om vi inte har plats för alla storbalar på en gång (beroende på hur många hästar som ska ha hösilage) så ställer han bort dom hos sig. Och kommer med dom när vi har plats. Allt är analyserat och klart. Skulle aldrig köpa ett så stort parti utan att veta analysen i förväg. Är det dåligt så köper jag någon annan stans.
 
Sv: foder till 2 åring

gejsa skrev:
Om man inte vet anlysen på höet så skulle aldrig jag sitta här och ge dig något foderförslag. Det kan ju bli helt katastrofalt.
Jag tycker betydligt mer synd om din häst än om Socks. Den klarar sej absolut. :banana:

Hur ofta analyserar du?

Behöver man bara lite hö/hösilage så att det räcker med ett stycke så blir resultatet ok. Fast hur vet man att det är så när man köper hö/hösilage? Det vet du inte om du inte är med under skörden.
Värdena förändras under lagring. Ett värde nu, ett i dec och ett i april. Lite dumt att räkna för hela året då... :devil:
Jag analyserar när vi har nya stycken, ny vall osv men inte av "rutin" eftersom vi vet vad vi sått, när vi skördar, väder osv. Erfarenheten ger oss en hel del.
Har man en åker och tar värden från olika delar så blir resultatet väldigt olika.

Analysvärde är bra att ha när man ska beräkna men vi har alldeles för många hästar i Sverige som mår dåligt för att ägaren har räknat ut rätt foderstat och glömt ögat. :devil: Kunskapen är alldeles för låg!
Det finns generella mallar som bl.a C P tar upp på föreläsningar och i sina böcker. Det går utmärkt att använda dessa om man inte är rent blåst.

Blir så trött på alla er experter som tror på allt de läser! Mänskligheten har haft häst i tusentals år. Analyserat hö i "hrm" tiotal år. Analysen kom när så många misslyckades med ögat och då kan det möjligen vara en riktlinje om man är helt grön i branschen. :). Fast egentligen är det väl labben som tjänar mest.

och bonden. För när höet är analyserat kan man ta mer betalt. Och analysen ja ja... :D
 
Sv: foder till 2 åring

gejsa skrev:
Ditt hö är ju en kvot på 6,85 så det fungerar nog bra. Har inte räknat ihop alltihop men det ser iaf ok ut så här. 10 kg hö skulle nog jag ge iaf inte 9 kg.

Är det ok att ge havre till det eller kan det ge en för hög proteinhalt? Hon vägrar bestämt att äta min nyinköpta Nya krafft groov (som köpts enbart till henne :mad: ) Hon är ganska tunn (förre ägaren menade att hon var för tjock :crazy: )

Magdalena
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 157
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 126
Senast: CFrisk
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 772
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp