Foder till 30 årig ponny

Minella

Trådstartare
Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder, och vid senaste besöket var det en tand som krånglade och skulle ta lite tid att återgärda så vi skulle behöva åka tillbaka ca 2 gånger med 4 månaders mellanrum.

Tills den tanden är återgärdad kommer hon ha väldigt stora problem att tugga och få i sig hö. Jag ger idag 4 kilo lusern och ca 4 kilo hö som grovfoder. Utöver det får hon även 1 kg betfor, 2 kilo kraft senior och 500 g vetekli. Men då det blir allt svårare att äta höet funderar jag på att helt gå över till lusern som grovfodergiva tills tanden blir återgärdad. Problemet är att jag bara har möjlighet att utfodra henne två gånger per dag. Är det på tok för mycket att ge henne 6 kilo uppblött lusernpellets uppdelad på två givor? Alltså 3 kilo per giva? Kommer hon kunna ta upp och nyttja det eller skulle det bara "gå rakt igenom"? :confused:
 
Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder, och vid senaste besöket var det en tand som krånglade och skulle ta lite tid att återgärda så vi skulle behöva åka tillbaka ca 2 gånger med 4 månaders mellanrum.

Tills den tanden är återgärdad kommer hon ha väldigt stora problem att tugga och få i sig hö. Jag ger idag 4 kilo lusern och ca 4 kilo hö som grovfoder. Utöver det får hon även 1 kg betfor, 2 kilo kraft senior och 500 g vetekli. Men då det blir allt svårare att äta höet funderar jag på att helt gå över till lusern som grovfodergiva tills tanden blir återgärdad. Problemet är att jag bara har möjlighet att utfodra henne två gånger per dag. Är det på tok för mycket att ge henne 6 kilo uppblött lusernpellets uppdelad på två givor? Alltså 3 kilo per giva? Kommer hon kunna ta upp och nyttja det eller skulle det bara "gå rakt igenom"? :confused:
Jag skulle se det som ett ganska så stort problem ifall hästen har svårt att tugga och äta då det är en ganska så stor avgörande faktor huruvida hästen kommer ta åt sig näringen. Vad har veterinären sagt? Det är ganska lång tid för en äldre häst. Svårt att få upp dom ifall dom faller ur.

Om det är så att det är för stor giva och hästen inte tar åt sig det, hur ska du lösa det då? För jag hade nog valt att fodra flera gånger direkt för att minimera risken direkt. Hade inte vågat chansa med tanke på ålder och så.
 
Både betfiber och lucern är grovfoder precis som hö. Du kan alltså ge lika stora givor av det som du annars skulle gett hö. Däremot är det inte bra att hästen står utan foder så länge. Risken för magsår och kolik är enorm. Max 3-4 timmar utan foder bör man hålla sig till för att inte riskera magproblem.
 
Jag skulle se det som ett ganska så stort problem ifall hästen har svårt att tugga och äta då det är en ganska så stor avgörande faktor huruvida hästen kommer ta åt sig näringen. Vad har veterinären sagt? Det är ganska lång tid för en äldre häst. Svårt att få upp dom ifall dom faller ur.

Om det är så att det är för stor giva och hästen inte tar åt sig det, hur ska du lösa det då? För jag hade nog valt att fodra flera gånger direkt för att minimera risken direkt. Hade inte vågat chansa med tanke på ålder och så.[/QUOT

Hej! Tack för ditt svar. Veterinären sa tyvärr inget om hur vi skulle fodra henne under tiden.. Då hon ändå får i sig ca 3 kilo hö såg han det inte som ett så stort problem.. Men då jag märker att det blir allt svårare för henne att peta i sig dom där kilona har jag funderat på att gå över till lusern helt tills tanden är återgärdad.. Men undrar hur många givor jag skulle behöva dela upp det på. Och blir det så att hon börjar falla ur får vi givetvis lov att låta henne somna in.
 
Både betfiber och lucern är grovfoder precis som hö. Du kan alltså ge lika stora givor av det som du annars skulle gett hö. Däremot är det inte bra att hästen står utan foder så länge. Risken för magsår och kolik är enorm. Max 3-4 timmar utan foder bör man hålla sig till för att inte riskera magproblem.

Åh tack så mycket för ditt svar! Då ska jag be stallägaren hjälpa mig ordna mer regelbundna mattider när jag är i skolan! Hon har fri tillgång till hö vanligtvis men det äter hon ju inte.. Så ska Jag ge lusern får jag alltså dela upp det i många givor över dagen? :)
 
Åh tack så mycket för ditt svar! Då ska jag be stallägaren hjälpa mig ordna mer regelbundna mattider medan jag är i skolan. Hon har fri tillgång till hö vanligtvis men det äter hon ju inte.. Så ska Jag ge lusern får jag alltså dela upp det i många givor över dagen? :)
 
Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder, och vid senaste besöket var det en tand som krånglade och skulle ta lite tid att återgärda så vi skulle behöva åka tillbaka ca 2 gånger med 4 månaders mellanrum.

Tills den tanden är återgärdad kommer hon ha väldigt stora problem att tugga och få i sig hö. Jag ger idag 4 kilo lusern och ca 4 kilo hö som grovfoder. Utöver det får hon även 1 kg betfor, 2 kilo kraft senior och 500 g vetekli. Men då det blir allt svårare att äta höet funderar jag på att helt gå över till lusern som grovfodergiva tills tanden blir återgärdad. Problemet är att jag bara har möjlighet att utfodra henne två gånger per dag. Är det på tok för mycket att ge henne 6 kilo uppblött lusernpellets uppdelad på två givor? Alltså 3 kilo per giva? Kommer hon kunna ta upp och nyttja det eller skulle det bara "gå rakt igenom"? :confused:

Jag ger min tandlösa gamling uppblött lusernpellets, betfor, krossad havre och sojaprotein och han håller sig jättefin på det. Han har dock alltid tillgång till hö och halm så att han kan äta det han vill, det är bra om de kan pilla i sig det som går.
Han får det uppdelat på tre eller fyra gånger nu på vintern. På sommaren äter han gräs hela dagarna så då får han två gånger om dagen.
Han får en stor mängd lusern, ca 5 liter per dag. Betfor ca 5 liter. (torra mängder)
 
Uppblött lusernpellets är en klassiker när hästen har dåliga tänder. Vräker hon i sig eller? Om inte hade jag gett fri tillgång på gröten. Har hon svårt med energin hade jag skvätt i lite olja också.
 
Åh tack så mycket för ditt svar! Då ska jag be stallägaren hjälpa mig ordna mer regelbundna mattider när jag är i skolan! Hon har fri tillgång till hö vanligtvis men det äter hon ju inte.. Så ska Jag ge lusern får jag alltså dela upp det i många givor över dagen? :)

Äter hon inget hö alls? När min förra häst fick svårt att tugga så kunde hon ändå tugga hö för tuggbehovets skull men inte så att hon fick i sig det hon behövde. Jag gav henne motsvarande Mj i betfiber uppdelat på 3-4 gånger (minns inte exakt) per dag och eftersom hon kunde tugga i sig lite hö så fungerade det. I din hästs fall om hon inte kan tugga hö alls så hade jag delat upp givan jämt över dygnet.
Vet du vilken tand det är som är problemet? Tänkte att om det är en kindtand som är problemet och framtänderna är okej så kanske sly kan lösa problemet med att det blir lite längre mellan givorna? Men oftare än två gånger/dygn behöver hon ju ha iallafall.
 
Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder, och vid senaste besöket var det en tand som krånglade och skulle ta lite tid att återgärda så vi skulle behöva åka tillbaka ca 2 gånger med 4 månaders mellanrum.

Tills den tanden är återgärdad kommer hon ha väldigt stora problem att tugga och få i sig hö. Jag ger idag 4 kilo lusern och ca 4 kilo hö som grovfoder. Utöver det får hon även 1 kg betfor, 2 kilo kraft senior och 500 g vetekli. Men då det blir allt svårare att äta höet funderar jag på att helt gå över till lusern som grovfodergiva tills tanden blir återgärdad. Problemet är att jag bara har möjlighet att utfodra henne två gånger per dag. Är det på tok för mycket att ge henne 6 kilo uppblött lusernpellets uppdelad på två givor? Alltså 3 kilo per giva? Kommer hon kunna ta upp och nyttja det eller skulle det bara "gå rakt igenom"? :confused:
Det går utmärkt att fodra med bara lusernpellets och betfor som grovfoder men bra om den kan ha ngt att äta hela tiden. Har du provat att blötlägga höet?
 
cid:ECC052C1-8DFC-4F4D-8393-E2C33BB0A8F6@mobilenotes.apple.com


Tack för alla svar! Infogar en bild på gammeltanten så ni får se :)

Det är en väldigt aktiv och levnadsglad häst än så länge. Hon leker och brallar i hagen dagligen.
 
Äter hon inget hö alls? När min förra häst fick svårt att tugga så kunde hon ändå tugga hö för tuggbehovets skull men inte så att hon fick i sig det hon behövde. Jag gav henne motsvarande Mj i betfiber uppdelat på 3-4 gånger (minns inte exakt) per dag och eftersom hon kunde tugga i sig lite hö så fungerade det. I din hästs fall om hon inte kan tugga hö alls så hade jag delat upp givan jämt över dygnet.
Vet du vilken tand det är som är problemet? Tänkte att om det är en kindtand som är problemet och framtänderna är okej så kanske sly kan lösa problemet med att det blir lite längre mellan givorna? Men oftare än två gånger/dygn behöver hon ju ha iallafall.
 
Det går utmärkt att fodra med bara lusernpellets och betfor som grovfoder men bra om den kan ha ngt att äta hela tiden. Har du provat att blötlägga höet?

Nej ska nog testa det. Klipper det numera i små bitar och då får hon i sig lite mer men fortfarande långt ifrån tillräckligt.. Men bra ändå om hon har något att tugga på och äta mellan givorna av lusern. Ska prova blötlägga!
 
Äter hon inget hö alls? När min förra häst fick svårt att tugga så kunde hon ändå tugga hö för tuggbehovets skull men inte så att hon fick i sig det hon behövde. Jag gav henne motsvarande Mj i betfiber uppdelat på 3-4 gånger (minns inte exakt) per dag och eftersom hon kunde tugga i sig lite hö så fungerade det. I din hästs fall om hon inte kan tugga hö alls så hade jag delat upp givan jämt över dygnet.
Vet du vilken tand det är som är problemet? Tänkte att om det är en kindtand som är problemet och framtänderna är okej så kanske sly kan lösa problemet med att det blir lite längre mellan givorna? Men oftare än två gånger/dygn behöver hon ju ha iallafall.

Jo hon äter men det är extremt lite.. Och stora delar av det tycks trilla ut igen.. Det är en kindtand ja! Och ska testa det! Tack :)
 
Uppblött lusernpellets är en klassiker när hästen har dåliga tänder. Vräker hon i sig eller? Om inte hade jag gett fri tillgång på gröten. Har hon svårt med energin hade jag skvätt i lite olja också.
Nej hon hushåller ganska bra med det faktiskt. Äter lite och går och gör någpt annat innan hon går tillbaka och äter lite igen osv. Så att ge henne fri tillgång var ingen dum idé faktiskt. Skulle kunna göra iordning hinkar och be stallägaren fylla på under dagen medan jag är i skolan. :)
 
Nej ska nog testa det. Klipper det numera i små bitar och då får hon i sig lite mer men fortfarande långt ifrån tillräckligt.. Men bra ändå om hon har något att tugga på och äta mellan givorna av lusern. Ska prova blötlägga!
Du känner vl till att lusern även finns som hackat strå? Du skulle ju kunna testa med att ge henne en krubba med upblött pellets och en krubba med hackat strå så kan hon pilla med det istället för vanligt hö.
 
Du känner vl till att lusern även finns som hackat strå? Du skulle ju kunna testa med att ge henne en krubba med upblött pellets och en krubba med hackat strå så kan hon pilla med det istället för vanligt hö.

Jo men har hört av flera med äldre hästar att det inte funkat särskilt bra, att det varit svårt för dom att tugga och fastnat i tänderna osv.. Men det kan ju funka på henne får testa.
 
Jo men har hört av flera med äldre hästar att det inte funkat särskilt bra, att det varit svårt för dom att tugga och fastnat i tänderna osv.. Men det kan ju funka på henne får testa.
Jag tänkte mest att om klippt hö funkar så borde klippt lusern göra det med. Även det går att fukta om man vill men det blir ingen gröts som pellets.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 704
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 640
Senast: Buck
·
Hästvård Hej allihopa! Behöver lite hjälp.. Kan ju börja med att jag tagit träckprov för alla sorters mask och det var inget.. Kollat tänder...
Svar
1
· Visningar
711
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 057
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp