Foder till 34 åring

Saile

Trådstartare
hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis "perfekt"(i andras ögon, lite tunn i mina ;) ) i hullet. Han äter precis så han blir mätt, hur mycket Hö man än lägger in så äter han bara en viss del. Vi brukar alltid ge honom mycket(!) Hö på kvällen men det ligger alltid kvar på morgonen.
Tyvärr har vi ingen analys på höet och han skulle väl egentligen behöva ganska näringsrikt Hö, problemet är att hans kompis verkligen inte behöver det...

(Jag vet att många kommer skriva att vi ska göra analys och det vet jag att det är det bästa. Vi har haft analyserat Hö en säsong (på 17 år) och våra hästar har alltid varit fina i kroppen och mått jättebra.)

Tandläkaren kollade honom förra året och han hade otroligt fina tänder, inte tappat någon och ingen satt löst. Hon sa att vi kunde återkomma om 3-4 år :p:love:
Men självklart ska vi kolla tänderna i år igen.

Jag tycker att han är i tunnaste laget nu. Han fäller och då brukar han alltid gå ner extra mycket, har tänkt att raka honom lite längre fram så han får lite hjälp på traven.
Just nu får han så mycket Hö han äter upp, tyvärr kan han inte få fri tillgång pga sin hagkompis men han får komma in ett par timmar varje dag och äta sitt foder + Hö.
Han får ca 2 kg müsli foder (xtreme horsemakeovers om någon känner till) det är väldigt näringsrikt, tror smrp ligger på 110.
Samt 5 dl krafft muskel.

Finns det något mer att ge för att han ska få i sig bra med näring ? Han blir ju snabbt mätt så det är bra om det finns nått som han kan äta lite av men som innehåller mycket. Typ olja? Är det bra?
Har tänkt börja ge honom lusern pellets också.

Det är en islandshäst.:heart
 
Lusern är bra.
Kanske ska han få ha på sig ett värmande täcke (om han inte redan har det givetvis) så energi slipper gå åt att värma upp sig själv? Även om han inte verkar frysa så går det ju åt energi för att hålla temperaturen.
Och som ni redan gör, försök att ge så mycket grovfoder som möjligt! Krafft har väl även något för seniorer?
 
Lusern är bra.
Kanske ska han få ha på sig ett värmande täcke (om han inte redan har det givetvis) så energi slipper gå åt att värma upp sig själv? Även om han inte verkar frysa så går det ju åt energi för att hålla temperaturen.
Och som ni redan gör, försök att ge så mycket grovfoder som möjligt! Krafft har väl även något för seniorer?

Han har gått med täcke i princip hela vintern :) jag är jättenoga med det. Dock bor han hemma hos min mamma så jag har inte lika mycket kontroll men vet att hon lägger på typ varje gång det regnar också.
 
Olja är bra men det måste vara linfröolja.
Du kan ge några kilo lucernhack+lite linfröolja på kvällen så kan han äta under natten, det är mer näringsrikt än hö men fortfarande grovfoder sådet är okej att ge istället för motsvarande antal kg hö. Vänj in det sakta bara!

Lusernpellets måste blötläggas och det är många hästar som tycker luserngröt är jätteäckligt och det är svårt att få i dem kilovis. Gillar han det så är det ett bra alternativ.

Betfiber är väldigt lättsmält och har högt energivärde samtidig som det tillför goda fibrer. Speedibeet är bra. Den kan du blanda med hans müsli efter att du blötlagt betfibern.
 
@Centaur Varför måste det vara linfröolja? Av den forskning jag läst har majsolja bästa upptaget för häst. Rapsolja även det hyfsat bra, sämst är matolja i synnerhet eftersom kvalitén på matoljan sällan är hög.
 
Min gamling får lusern och en
Lusernpellets måste blötläggas och det är många hästar som tycker luserngröt är jätteäckligt och det är svårt att få i dem kilovis. Gillar han det så är det ett bra alternativ.

Det här visste inte jag! Är det?
I "mitt" stall är det några hästar som äter luserngröt, de mumsar alla i sig med god aptit. Är det någon speciell sort som det är vanligare att de tycker är äcklig?
 
Hejsan!
Jag ger dig tipset linfröolja, equi jewel (riskli), byt ut en del av höet till lusernstrå, ge lusernpellets(vitafor från vilomix ger jag)
Skicka ett pm om du vill ha tips på vart du köper billig linfröolja 58,5kr/litern inkl. Frakt.
Ett annat tips är att hänga höet i hönät med stora maskor, då trampar han inte ner det i boxen.
Ha ett fleecetäcke på honom på natten.

Nu vet jag inte om han är känslig för socker är han det kan du ge glyx mash, men annars är irish mash ett bra alternativ.
Du kan även ge speedy beet, kwick beet eller betfiber( läs socker och stärkelse innehållet)
Annars kan du urlaka betfor, blanda betfor med extra mycket vatten, sila av betfor och byt vatten tills vattnet inte blir färgat.
Jag har balandat i 0,5 dl torrt betfor i 10 liter vatten kvällen innan. När jag sen kommer till stallet dagen efter byter jag vatten direkt och även när jag mockat och dottern ridit bytar jag vatten en gång till sedan få vår ponny detta blandat med glyx mash.

Vår ponny har också fina tänder och vi fick rådet att kolla de 1-2 ggr om året, tandstatusen kan ändras fort på äldre hästar.
 
Min gamling får lusern och en


Det här visste inte jag! Är det?
I "mitt" stall är det några hästar som äter luserngröt, de mumsar alla i sig med god aptit. Är det någon speciell sort som det är vanligare att de tycker är äcklig?
Oftas gillar de ju mer den med tillsat melass (krafft har några sorter) jag använder melass fri och väljer istället att ge några morötter i luserngröten.
 
Annars kan du urlaka betfor, blanda betfor med extra mycket vatten, sila av betfor och byt vatten tills vattnet inte blir färgat.
Jag har balandat i 0,5 dl torrt betfor i 10 liter vatten kvällen innan. När jag sen kommer till stallet dagen efter byter jag vatten direkt och även när jag mockat och dottern ridit bytar jag vatten en gång till sedan få vår ponny detta blandat med glyx mash.

Det ska ju var 0,5 kg och inte 0,5 dl
 
Hejsan!
Jag ger dig tipset linfröolja, equi jewel (riskli), byt ut en del av höet till lusernstrå, ge lusernpellets(vitafor från vilomix ger jag)
Skicka ett pm om du vill ha tips på vart du köper billig linfröolja 58,5kr/litern inkl. Frakt.
Ett annat tips är att hänga höet i hönät med stora maskor, då trampar han inte ner det i boxen.
Ha ett fleecetäcke på honom på natten.

Nu vet jag inte om han är känslig för socker är han det kan du ge glyx mash, men annars är irish mash ett bra alternativ.
Du kan även ge speedy beet, kwick beet eller betfiber( läs socker och stärkelse innehållet)
Annars kan du urlaka betfor, blanda betfor med extra mycket vatten, sila av betfor och byt vatten tills vattnet inte blir färgat.
Jag har balandat i 0,5 dl torrt betfor i 10 liter vatten kvällen innan. När jag sen kommer till stallet dagen efter byter jag vatten direkt och även när jag mockat och dottern ridit bytar jag vatten en gång till sedan få vår ponny detta blandat med glyx mash.

Vår ponny har också fina tänder och vi fick rådet att kolla de 1-2 ggr om året, tandstatusen kan ändras fort på äldre hästar.

Tack för svar!
Riskli har han ätit innan men tycker att krafft muskel funkar lika bra?
Just nu har jag lusernpellets hemma så kan ju börja ge det tillsammans med betfor då?
Samt se till så han får ha täcke på natten. :)
 
Tack för svar!
Riskli har han ätit innan men tycker att krafft muskel funkar lika bra?
Just nu har jag lusernpellets hemma så kan ju börja ge det tillsammans med betfor då?
Samt se till så han får ha täcke på natten. :)
Börja försiktigt, jag började med 2dl (torr mängd) lusernpellets uppblött i vatten.
Jag ökade på med 1 dl var 3:e dag.
Blanda du betfor och lusernpellets. Häll i extra vatten och häll heldre av lite om det blir förmycket innan du serverar. Lusernpellets sväller mycket.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 063
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 399
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp