foder till 4 mån föl

P

Philomena

jag vet tt detta inte är rätt sida för att fråga om foder men, det gäller foder till ett 4 mån föl och det är ju här avelsmännikorna håller till.
det är så att jag ska ta in mina hästar från betet nu och min fråga är hur mycket foder jag ska ge till mitt 4 månaders tinker/irish cob föl? och hur mycekt jag ska öka medans hon växer?

alla föslag välkommnas

mvh
lisa
 
Jag förstår att du ville ha tråden på avel men jag flyttar den ändå till foder, sen får vi hoppas att några avelsmänniskor hittar hit också. :)

/Erica - moderator
 
Magdalena har ju redan svarat en gång på detta inlägg. Varför lägger du in det 2 ggr, och dessutom på 2 olika ställen ...även om båda hamnade här till slut ?
 
Hon diar väl fortfarande? Det du behöver ge i kraftfoderväg är för att lära henne äta det hon ska äta när hon vänjs av. Det som behövs DÅ är foder med högt proteininnehåll. Jag använder mig gärna av Kraffts produkter och föl använder jag Breed. Till det ger jag havre som jag använder att fodra med under resten av hästen tid hos mig + det som behövs för att komplettera det grovfoder jag ger.
 
tack magdalena på svaret! :)
jo hon diar fortfarande men inte så mycket, det var däför jag undra hur mycket hon skulle ha. jag har satt upp en krubba bredvidd mammans, hon har fått god smak för havren. dessutom ( vad jag tycker är bra) slickar hon förfullt på salt och mineralstenen.

och Mynta2 dessa sidor är väll inte till för att tarra folk eller? anledningen till att jag la in den på avel också är för att avels folket håller till där, och det är ju de som har svaret på min fråga...
 
Men jag är ju på avelsforumet också :D

Saltstenen är det INTE bra att hon slickar på. Hon behöver inte salt än, så ta bort så hon inte når den.

Hur vet du att hon inte diar så mycket? Går de inte ihop dygnet runt?
 
Tror hon menar terrorisera, fast här e väl ingen som terrat någon kan jag tycka!?
 
Okaj då ska jag ta bort den (så att hon inte når den)! Tack!
jo det är klart de går ihop hela tiden. de kommer de att göra "alltid" (ska behålla fölet) vilket känns bra då behöver man inte oroa sig lika mycket för ljuversinflammation och massa annat som kan dyka upp. jo jag har märk att hon diar mindre och mindre för var vecka nu, hon ägnar sig mer åt att äta annat, men dia kommer hon ju göra ett tag till.

//lisa
 
Det är faktiskt vits att "avvänja" ändå. Dvs separera dem tills stoet sinat helt. Inte låta stoet avvänja själv. Och sen när stoet sinat och fölet slutat försöka "snutta" så kan du släppa tillbaka dem igen.

Dels för att stoet och fölet ju har helt olika näringsbehov, men framför allt för att det undviker problem i framtiden. Sto + föl som gått ihop i 3 år (bara för att ta ett ex) brukar ha GRAV separationsångest den dagen de måste separeras (t ex för den ena åker bort ett tag, dör, säljs elelr bara står på klinik en vecka eller så). Och det är VÄLDIGT mycket mindre traumatiskt om de vänjs av "traditionellt" när fölet är 7-8 månader, och sen släpps ihop igen, än om första separationen blir när någon av dem måste vara borta en vecka.

Så, även om du ska behålla så avvänj ändå,s en kan dus läppa ihop igen.
 
Mynta2 - menade kanske inte just tarra - men jag tyckte dit inlägg lät lite "beskyllande", precis som om du hacka på en eller nå ..
:confused:
 
Det är inga problem att låta fölet gå ihop med mamman dagtid under ett år ungefär. Det är en mycket skonsammare metod tycker jag, och inte skadilgt för föl eller sto. När fölet är åring är det ju ändå läge att skicka iväg den på "kollo" (sommarbete med jämnåriga) och då bryter man ju totalt ett tag.

Men flera år tycker jag självklart inte de ska gå ihop!
 
Ahh, du menar så. Men de äter mer effektivt!! Jag tycker min diar jättekorta stunder, men det räcker gott och väl.

Se till att skicka iväg fölet (eller mamman) ett tag nästa sommar så de varit ifrån varandra helt ett tag, annars kan du få problem.
 
Så jag menade. Att man i "normal" tid börjar separera på natten så fölis kan äta det fölis behöver äta (vilket ju är svårt med mamma i boxen). Men att de kan gå ihop på dagarna längre (om inte stoet är dräktigt igen), men att man sen bör bryta helt en period och sen kan man släppa ihop igen. De brukar ju inte alltid sluta dia helt om de går med mamma, vissa ston tillåter ju åringar att snutta nu och då (fast då är det mer en trygghetsgrej)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 580
Senast: Hedinn
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 488
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 824
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp