Bukefalos 28 år!

Foder till 8mån Tinker/ardenner

helsa

Trådstartare
Jag har ett föl/unghäst på 8 månader, Korsning Tinker/ardenner. Idag äter hon 10 kg hö, 2kg krafft groov 125, proteiner, 3 dl betfor,mineraler,vitaminer. Skall man fortsätta med hinkmaten under betet? och hur länge bör hon äta pellets eller kan man gå över och ge henne havre till hösten då vi kommer att fodra med hösilage med bra analysvärden? eller får hon då inte i sig allt hon behöver för en växande häst+ detta är mitt första föl/unghäst och det är en djungel med allt foder :crazy:
 
Sv: Foder till 8mån Tinker/ardenner

Om du ska fortsätta stödfodra eller inte beror på hur betet är och hur hästen är. De allra flesta hästar oavsett ålder klarar sig på ett bra bete utan extrafoder.

Vet inte hur du redan nu kan säga att du kommer att ha ett grovfoder med bra värden till hösten? Men det är analysen på grovfodret som avgör om och vilken typ av kraftfoder du behöver ge hästen.
 
Sv: Foder till 8mån Tinker/ardenner

Då det står en häst i samma hage som mitt föl för tillfället som ej får äta hösilage utan bara hö så då har min tjej oxå gjort det,. Men till hösten skall det bli hösilage för min häst och vi handlar av en som alltid haft bra analysvärden under de åren vi handlat hos honom. Därför vet jag att analysvärdena kommer att vara bra då det varit det i alla år.
 
Sv: Foder till 8mån Tinker/ardenner

hej!
jag har en ardennerkille som fyller ett år i sommar nu, jag har tänkt fortsätta ge honom kraftfoder och minska mängden under en längre tid, ser jag då att han börjar falla ur så är det bara att sakta börja öka kraftfodret igen... min har dock haft stora problem med hullet och även med både sjukdom och paraiter, så jag är ju extra nojjig såklart....
men hade jag varit som du hadde jag (om ungen är i hull alltså) nog lagt ner kraftfodret under sommaren, förutsatt att du har ordentligt med bete...och hållt ett extra öga på den bara, så man hinner med om det inte skulle fungera..
 
Sv: Foder till 8mån Tinker/ardenner

Mina åringar går redan på bete utan stödfoder. De är ändå till skillnad från din och TS väldigt höga i blod. Med andra ord mycket fullblod i dem. Det är inte tal om annat än att de klarar sig på bara bete långt fram i höst.
 
Sv: Foder till 8mån Tinker/ardenner

Bara för att det har varit bra värden förr är långt ifrån säkert att det blir det i år. Vädret kan ställa till med väldigt mycket.
Men höstens foderstat är ju inget som behöver oro dig för ännu.
 
Sv: Foder till 8mån Tinker/ardenner

klart att de flesta kallblod och oädlare raser klarar sig aldeles utmärkt på ett bra bete! men som min lille, som har haft problem, där känns det lite saftigt att bara lägga ner kraftfodret sådär....
 
Sv: Foder till 8mån Tinker/ardenner

Du ska inte lägga av direkt utan man trappar ner i takt med att gräset växer och tiden de betar ökar. Har man ett bra bete så är det nog mer risk med att fortsätta med kraftfoder till en häst som inte behöver det än att låta bli. Har man ett dåligt bete som hästen inte klarar sig på kan det vara mycket bättre att ge ett foder som lusern än att ge kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 173
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 709
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: MonteRose
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 249
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp