Foder till äldre katt

vilse

Trådstartare
Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se som det hjälper. Hon är pigg och glad och inget som tyder på sjukdom i dagens läge. Hon har alltid haft normalvikt mot smal, men efter flytten för två år sedan så har hon i minskat i muskler vilket gör att hon börjar se lite väl smal ut.

Hon har kattlucka och kan vara ute som hon vill, men pga av läskiga grannkatter är hon mest i trädgården (inhängnad). I förra bostaden hade hon en hel skog nästan själv, så det är en naturlig anledning till muskelförlusten

Dagens foder:
Fri tillgång på mjau torrfoder, och har haft det sen hon var kattunge.
Samt mjau blötmat 5-7 dagar i veckan.

Tänker att blötmaten kommer jag fortsätta med, men att torrfodret behöver bytas ut mot något med mer energie/fett/senioranpassat.
Hon är dessutom långhårig så finns det något som är bra mot hårbollar samtidigt så är det ett stort plus :)

Jag har alltid köpt foder på ica, men jag inser att det troligen är dax att gå utanför det sortimentet nu. Vad rekommenderar ni? Vad ska jag kolla efter när jag letar foder? Tips?
 
Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se som det hjälper. Hon är pigg och glad och inget som tyder på sjukdom i dagens läge. Hon har alltid haft normalvikt mot smal, men efter flytten för två år sedan så har hon i minskat i muskler vilket gör att hon börjar se lite väl smal ut.

Hon har kattlucka och kan vara ute som hon vill, men pga av läskiga grannkatter är hon mest i trädgården (inhängnad). I förra bostaden hade hon en hel skog nästan själv, så det är en naturlig anledning till muskelförlusten

Dagens foder:
Fri tillgång på mjau torrfoder, och har haft det sen hon var kattunge.
Samt mjau blötmat 5-7 dagar i veckan.

Tänker att blötmaten kommer jag fortsätta med, men att torrfodret behöver bytas ut mot något med mer energie/fett/senioranpassat.
Hon är dessutom långhårig så finns det något som är bra mot hårbollar samtidigt så är det ett stort plus :)

Jag har alltid köpt foder på ica, men jag inser att det troligen är dax att gå utanför det sortimentet nu. Vad rekommenderar ni? Vad ska jag kolla efter när jag letar foder? Tips?

Nä, det första att göra är en seniorkoll hos veterinären (behöver inte vara dyrt, jag betalade strax över en tusenlapp på Vettris). Det finns massor av saker som kan orsaka viktnedgång och i många fall hjälper inte foderbyte. Plus att ta eventuella problem tidigt ökar chansen att få ha kvar katten flera år till.

Beroende på om det görs något fynd hos veterinären så finns det olika seniorfoder men även tarmfoder som är mer lättsmälta för att de ska lättare ta upp mer näring.
 
Samma här med min 11-åring som också blivit väldigt smal. Han är en aktiv utekatt och har aldrig varit sjuk tidigare. Eftersom han är pigg, snabb och vig som en ung katt trodde jag inte att det var något allvarligt fel på honom. Vid prov upptäcktes att katten har överaktiv sköldkörtel, hypertyreos. Detta är vanligt hos äldre katter.

Evidensia skriver:
"Överfunktion i sköldkörteln, hypertyreos, är en vanlig sjukdom hos äldre katter. Tillståndet liknar giftstruma hos människor. Mer än 9 % av äldre katter (över 10 år) har sjukdomen."
https://evidensia.se/djurvardguiden/hypertyreos-hos-katt/

Min katt har fått medicin som han ska äta livet ut (Felimazole Vet). Nu har han ätit tabletterna i en vecka och han har blivit lugnare och det ser ut som om han blivit rundare. Jag ger tabletterna inuti en liten kula rå nötfärs och då äter han utan problem. Jag har frusit in små portioner av rå nötfärs och tar fram efterhand. Alternativet till tabletter är strålning. Några har skrivit om det i en tråd som jag startade förra veckan.

Det är viktigt att du gör en seniorkoll av din katt och då tror jag veterinären vill kolla sköldkörteln. Det är inte bra om din katt har fel på sköldkörteln och den inte behandlas. Min katt kan inte sövas förrän sköldkörtelvärdena blivit bra. Hans hjärta går på högvarv och han kan dö under narkosen. Min katt ska kollas om några veckor och om värdena blivit bra kan han sövas (han behöver tandsaneras).
 
Seniorkoll är bra. Seniorfoder för katter brukar vara magert pga att många äldre missar rör sig mindre och lätt blir mulliga. Föreslår Iams kattungefoder. Kostade 450 kr för 10 kg sist, om jag minns rätt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
365
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Nikan
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp