Foder till äldre häst

jeenniiifer

Trådstartare
Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra?
Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest fodrat med Krafft Extra Protein och liknande
foder, men det finns ju så himla många mer märken än Krafft, därför jag vill höra era åsikter
om andra märken och sådär. T.ex Saracen, Pavo, Dodson & Horrell. Musli eller pellets?
Man läser ju en hel del om specialanpassat foder för äldre hästar, hiss eller diss?
Behövs det verkligen eller räcker det att man köper ett bra, "vanligt" foder?

Ger ni era äldre hästar något annat? Olja? Tillskott i olika former?
 
Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra?
Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest fodrat med Krafft Extra Protein och liknande
foder, men det finns ju så himla många mer märken än Krafft, därför jag vill höra era åsikter
om andra märken och sådär. T.ex Saracen, Pavo, Dodson & Horrell. Musli eller pellets?
Man läser ju en hel del om specialanpassat foder för äldre hästar, hiss eller diss?
Behövs det verkligen eller räcker det att man köper ett bra, "vanligt" foder?

Ger ni era äldre hästar något annat? Olja? Tillskott i olika former?

Jag älskar Dodson&Horells Build Up Mix (Müsli) 😍
Bygger upp hästarna nästan löjligt bra! 👏🏻

Tycker även om att ge kallpressad linfröolja och betfor/någon typ av mash till alla hästar😊
Sen tycker jag att man får anpassa resten av tillskotten efter hästen mer individuellt och då är det lättast att googla på vad man vill förstärka/förebygga och ge efter rekommendationer.
 
Jag tycker inte att 18 år är speciellt gammalt, men det där är förstås individuellt. Jag har en gamling som också är i full gång. Den enda ändringen jag gjort med åldern är nog egentligen att jag kompletterar med lucern för att han ska få i sig mer protein och inte börja falla ur. Han är superfin!
 
Jag håller med dig på sätt och vis - min häst känns inte äldre än när han var 10 men jag tänker att kroppen kanske behöver mer nu och många foder för äldre hästar står det ju 16 och uppåt på, har också läst att då börjar en häst räknas som gammal, även om jag själv håller med att det inte är så värst gammalt..
 
Vad du eventuellt behöver komplettera med beror som alltid på grovfoderanalysen. Det är den du måste utgå ifrån och räkna ut vad som eventuellt fattas. Är tänderna i bra skick? Håller hästen hull? Ingen häst behöver något speciellt kraftfoder enbart pga ålder utan för att något saknas i foderstaten som inte går att tillsätta genom att öka på grovfodergivan. Kraftfoder är något man tar till i sista hand när behoven inte går att uppfylla med grovfoder då kraftfoder är svårare för hästen att ta hand om. Hästar är och förblir grovfoderomvandlare.
 
Vad du eventuellt behöver komplettera med beror som alltid på grovfoderanalysen. Det är den du måste utgå ifrån och räkna ut vad som eventuellt fattas. Är tänderna i bra skick? Håller hästen hull? Ingen häst behöver något speciellt kraftfoder enbart pga ålder utan för att något saknas i foderstaten som inte går att tillsätta genom att öka på grovfodergivan. Kraftfoder är något man tar till i sista hand när behoven inte går att uppfylla med grovfoder då kraftfoder är svårare för hästen att ta hand om. Hästar är och förblir grovfoderomvandlare.

Jo, men tanken var mer egentligen om tips på bra fodermärken. :) Jag vet att man ger grovfoder i första hand. Har också antagit att foder som sägs vara anpassat för äldre hästar inte alls behövs, utan att "vilket foder som helst" (med bra innehåll såklart) räcker.
 
Jag har gett min 28-åring Hippo Grov Alfa ihop med lusern, betfor och havre. De senaste åren har hon behövt mer energi än tidigare för att kunna tillgodogöra sig proteinet.
 
Jag håller med dig på sätt och vis - min häst känns inte äldre än när han var 10 men jag tänker att kroppen kanske behöver mer nu och många foder för äldre hästar står det ju 16 och uppåt på, har också läst att då börjar en häst räknas som gammal, även om jag själv håller med att det inte är så värst gammalt..

SJälvklart står det +16 på påsen. Fodertillverkarna VILL att du ska bli osäker och därför köpa deras (ofta) svindyra seniorfoder, helt i onödan. Det är reklam/marknadsföring. Hittar man inte ett hål i marknaden man kan fylla så skapar man ett.

Dock ska tilläggas att Tant fick Paavos senoirfoder de sista åren. Mest för att hon behövde få i sig lite extra men var kinking med mat, Paavos seniorfoder var tydligten tillräckligt gott för att kunna trycka i henne det där lilla extra hon behövde (nu snackar vi häst 25+ år gammal).

Jo, men tanken var mer egentligen om tips på bra fodermärken. :) Jag vet att man ger grovfoder i första hand. Har också antagit att foder som sägs vara anpassat för äldre hästar inte alls behövs, utan att "vilket foder som helst" (med bra innehåll såklart) räcker.

Du får definera vad du menar med bra? Bra ur miljösynpunkt? Bra ur 'lätt för hästen att smälta' - synpunkt, bra för plånboken osv. Just ordet 'bra' är ganska flytande.

Förra säsongen var inget singulärt färdigt kraftfoder 'bra' för min häst, vi behövde, pga silage med mkt högt energivärde och lågt proteinvärde, så mycket protein som möjligt med så lite energi som möjligt. Det slutade med potatisprotein, lucern (både pellets och hack) samt betfor (för att få i henne potatisproteinet). Lucernet innehöll mindre energi än vårt silage så förrutom att få upp proteinvärdet så användes det även för att spä ut silaget så mer grovfoder kunde användas.

Jag tycker själv att det är enklast utan färdigblandade kraftfoder, oavsett märke. Det blir lättare att balansera upp mineraler osv om jag slipper räkna på dem också, speciellt eftersom det så gärna tillsätts så mycket järn.
 
Jo, men tanken var mer egentligen om tips på bra fodermärken. :) Jag vet att man ger grovfoder i första hand. Har också antagit att foder som sägs vara anpassat för äldre hästar inte alls behövs, utan att "vilket foder som helst" (med bra innehåll såklart) räcker.
Bra fodermärken är de som inte försöker prångla ut en massa blandningar och sälja på hästägarens känslor, okunskap och osäkerhet utan säljer rena produkter. Jag skulle aldrig ge något färdigblandat kraftfoder med tanke på vilken skit det är i. Det är rent lurendrejeri som skapats för att tjäna pengar utan något annat för ögonen utan just det att tjäna pengar. Ge rena produkter om du behöver ge något alls utöver grovfoder.
 
Att tänka på med äldre hästar är att deras behov av protein och energi ökar. Det är mer likt att fodra en växande unghäst än en vuxen ridhäst.
Man får också tänka på att tänderna blir sämre, alla hästars tänder slits men det är individuellt när de blir så slitna att hästen får svårt att tugga grovfoder. Därför får man också komplettera med lättuggat grovfoder som lusernpellets eller betfiber.

Hackad lusern ska man inte ge till hästar med tandproblem oavsett ålder. De vassa stråna kan ställa till det ordentligt.
Jag har och har haft många hästar som är 20+ så jag har lite erfarenhet av att fodra gamlingar. Min veterinär som också är utbildad odontolog avråder från att använda müsli som foder. Det finns tydligen en ökad risk för tandbesvär som karies och inpackning.
 
Hackad lusern ska man inte ge till hästar med tandproblem oavsett ålder. De vassa stråna kan ställa till det ordentligt.
Jag har och har haft många hästar som är 20+ så jag har lite erfarenhet av att fodra gamlingar. Min veterinär som också är utbildad odontolog avråder från att använda müsli som foder. Det finns tydligen en ökad risk för tandbesvär som karies och inpackning.
Nu har jag faktiskt gett min 31 åring lucernhack :o trots att jag vanligtvis inte brukar tycka det är en bra idé.
Men hon är inte så glad i uppblött pellets och äter sällan upp det däremot så äter hon en hel del hack men lämnar de grövsta stråna, hon äter väldigt fint och försiktigt. Och har i alla fall slutat gå ner i vikt och hon gillar verkligen hacket.
Bete finns inget här eller i alla fall inte tillräckligt för henne :(
 
Min första häst blev närmare 33 år vilket är mycket för en stor häst men han var pigg in i de sista de var synen som svek till slut. Men han fick leva på krafft rehab (han var van vid de sedan innan ) och sen åt han kornkross. Bra eller dåligt vem vet men han höll sig fin i hull. Min nuvarande 22 åring får som sagt betfiber och krafft senior på vintern men nu efter skada när hon inte får göra så mycket mer en promenera lite varje dag så har jag insett att vi måste tillföra protein i hennes foderstat. Årets hö är nog inget att jubla över även om de äter de med stor aptit. De är jätte svårt med äldre hästar de kräver så mycket mer av en och gärna lätt tillgängligt foder som de kan stoppa i sig utan att behöva anstränga sig så mycket. Nu har hon dock fina tänder ändå för sin ålder men iaf.
 
Nu har jag faktiskt gett min 31 åring lucernhack :o trots att jag vanligtvis inte brukar tycka det är en bra idé.
Men hon är inte så glad i uppblött pellets och äter sällan upp det däremot så äter hon en hel del hack men lämnar de grövsta stråna, hon äter väldigt fint och försiktigt. Och har i alla fall slutat gå ner i vikt och hon gillar verkligen hacket.
Bete finns inget här eller i alla fall inte tillräckligt för henne :(
Just nu har jag en 27-åring på bete. Han har dåliga tänder plus att betet inte är det bästa här heller. Honom har jag fått upp i vikt med betfibermix och gräspellets.
Det är svårt med kräsna hästar men idag finns det olika och bra fiberrika foder, gäller bara att hitta det hästen äter.
Men överlag är det som säljs som seniorfoder onödigt dyrt. Det går att få ihop samma eller bättre värden med andra foder.
 
Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra?
Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest fodrat med Krafft Extra Protein och liknande
foder, men det finns ju så himla många mer märken än Krafft, därför jag vill höra era åsikter
om andra märken och sådär. T.ex Saracen, Pavo, Dodson & Horrell. Musli eller pellets?
Man läser ju en hel del om specialanpassat foder för äldre hästar, hiss eller diss?
Behövs det verkligen eller räcker det att man köper ett bra, "vanligt" foder?

Ger ni era äldre hästar något annat? Olja? Tillskott i olika former?

Nu är min häst visserligen inte så gammal, bara 16 år. Jag ger inget särskilt, inget seniorfoder, ingenting. Nu är han förvisso lättfödd också. Det han fått utöver grovfodret och mineraler/tillskott nu är 500 gr (torrvikt) betfiber och 2 dl (kanske 50 gr?) lucern. Nu i år när värdena lär svika räknar jag med att få komplettera nyss nämnda med potatisprotein.
 
Just nu har jag en 27-åring på bete. Han har dåliga tänder plus att betet inte är det bästa här heller. Honom har jag fått upp i vikt med betfibermix och gräspellets.
Det är svårt med kräsna hästar men idag finns det olika och bra fiberrika foder, gäller bara att hitta det hästen äter.
Men överlag är det som säljs som seniorfoder onödigt dyrt. Det går att få ihop samma eller bättre värden med andra foder.
Hon fick betfor förut men så hade hon problem med magen och det blev faktiskt bättre när jag slutade med betfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har en äldre häst. Hen har tidigare ätit speciellt seniorfoder ( Dodson o Horrell 16+) som innehåller div nyttigheter för äldre...
Svar
3
· Visningar
659
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Behöver hjälp med tips på vad jag söker.. Min häst har tappat muskler och behöver mer protein men är väldigt kräsen. Behöver hitta något...
Svar
17
· Visningar
1 547
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp