Foder till dräktiga och digivande ston på bete

_Smulan_

Trådstartare
Vad ger ni för extrafoder till era dräktiga och digivande ston när dom går på bete? Mineraler osv... Tycker det är skitsvårt att veta, är ju lite svårt att analysera betet...:smirk:
Hullet ser man ju hur det är men hur det är med mineralstatusen..:confused:
 
Sv: Foder till dräktiga och digivande ston på bete

_Smulan_ skrev:
Vad ger ni för extrafoder till era dräktiga och digivande ston när dom går på bete? Mineraler osv... Tycker det är skitsvårt att veta, är ju lite svårt att analysera betet...:smirk:
Hullet ser man ju hur det är men hur det är med mineralstatusen..:confused:

Vi gav vårat halvblodssto soja, betfor, havre, korn, mysli och mineraler för dräktiga och digivande ston :smirk:

Är onödigt mycket, men hon hade problem med att komma igång med mjölken :smirk:
 
Sv: Foder till dräktiga och digivande ston på bete

Jag ger också mitt sto (dräktig i 11:e nu) müsli och (krafft,gröna) mineraler. Hon går på väldigt bra bete. Men man undrar ju ändå om hon (och fölet) får i sej allt dom behöver tex kalk och selen.:confused:
Har inte gett henne något e-vitamin och selentillskott. Läste nånstans om någon som hade fri tillgång på kalk till sina hästar (i en krubba).
Är det något att rekommendera?
Har även läst om folk som ger fri tillgång på mineraler. Skulle dock inte funka på mina hästar då dom tycker att det här pelleterade mineralfodret är SKITGOTT och lätt skulle kunna sätta i sej en hel hink på en gång..:D
 
Sv: Foder till dräktiga och digivande ston på bete

Mina 2 ston går nu på bete dygnet runt och går bara på gräs, båda är runda som bollar och fölen (4veckor gammla) växer så det knakar.
 
Sv: Foder till dräktiga och digivande ston på bete

Mitt sto går på gräs ca 10tim om dagen men äter än så länge inte så mycket gräs. Har fullt upp med att passa fölet!
Hon får: 0.5kg musli
1.2kg havre
250g soja mjöl
8 dl betfor
200g vetekli
120g miner grön
5 ml multivitamin
Hösilage så mycket hon orkar äta

Stoet tappade ganska mycket efter fölning så hon behöver äta upp sig lite. Ska dra ner på fodret så fort jag ser att hon lägger på sig.
 
Sv: Foder till dräktiga och digivande ston på bete

MIn går på gödslad vall o tappar ändå hull står på ca 3kg havre betfor mm men jag ska köpa in hestekraft o ge henne , hon drabbas av foderleda då o då och då funkar detta bra. Fölungen är stor maten så det kan bero på detta...
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 219
Senast: super
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Andersson
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp