Foder till en seg häst ST Hyppolyt Struktur E

GantosIbby

Trådstartare
Hej! Jag har ett sto som är väldigt seg och letar därför efter ett foder med mer energi. Jag har testat Natur Solo och Natur med örter från St Hyppolyt men detta gav henne inte tillräckligt. Hos tidigare ägar åt hon Kraft High Protein müsli som hon funkade bra på. Är dock lite nyfiken på Struktur E från Hyppolyt då den har mer energi än den müslin från kraft. Är det någon som provat den? Märke ni skillnad?
 
Energi i foder är inte "energi som i pigg". Dvs ett energirikt foder gör inte hästen piggare.
Om du har analyserat grovfoder och vet att det är väldigt energifattigt så KAN mer energi hjälpa om hästen är seg, men då är den med all sannolikhet också tunn. Mer sannolikt är att det är för lite protein, obalans i mineralerna, och/eller helt enkelt en lugnare häst.
 
Energi i foder är inte "energi som i pigg". Dvs ett energirikt foder gör inte hästen piggare.
Men såklart det gör? Ge 5-6 kg havre till en häst varje dag så ska du se att den får mer energi, än på en "vanlig" müsliblandning.

Sen måste ju allting annat också stämma i foderstaten förstås. Det är ju grundläggande.
 
Men såklart det gör? Ge 5-6 kg havre till en häst varje dag så ska du se att den får mer energi, än på en "vanlig" müsliblandning.

Sen måste ju allting annat också stämma i foderstaten förstås. Det är ju grundläggande.
Så om du äter x-antal kalorier av snabba kolhydrater så får det enbart som resultat att du blir piggare?

Får någon tillräcklig mängd energi så lägger sig överskottet som fett oavsett var kalorierna kommer ifrån. Det gäller alla däggdjur.
 
Så om du äter x-antal kalorier av snabba kolhydrater så får det enbart som resultat att du blir piggare?

Får någon tillräcklig mängd energi så lägger sig överskottet som fett oavsett var kalorierna kommer ifrån. Det gäller alla däggdjur.
Fast det har ju ingen sagt emot. Kalorier man inte använder lägger ju sig som fett. Men jag har aldrig varit med om en häst som inte blir piggare av ett par kilo havre under en längre tid. Går inte energin åt lägger det sig som fett, men iom att du rider och hästen är piggare så går det ju åt.

Jag har ju mer eller mindre gratis havre hos grannen så jag fodrar mycket med havre, men vissa hästar ska absolut inte fodras med havre för de blir helt störda av det - min 22-åriga haflingervalack tex ska ingen havre ha.
 
Men såklart det gör? Ge 5-6 kg havre till en häst varje dag så ska du se att den får mer energi, än på en "vanlig" müsliblandning.

Sen måste ju allting annat också stämma i foderstaten förstås. Det är ju grundläggande.

Energirikt kan ju innebära att MJ kommer från tex olja och knappt någon stärkelse etc. Så ger du olja vilket är rikt på energi får du ju på många hästar en annan effekt gentemot om du ger stärkelserikt foder där energin till stor del kommer från mer svårspjälkad stärkelse etc. Så man kan ju ge foder med mkt högre MJ än havre och få en betydligt coolare individ.
 
Fast det har ju ingen sagt emot. Kalorier man inte använder lägger ju sig som fett. Men jag har aldrig varit med om en häst som inte blir piggare av ett par kilo havre under en längre tid. Går inte energin åt lägger det sig som fett, men iom att du rider och hästen är piggare så går det ju åt.

Jag har ju mer eller mindre gratis havre hos grannen så jag fodrar mycket med havre, men vissa hästar ska absolut inte fodras med havre för de blir helt störda av det - min 22-åriga haflingervalack tex ska ingen havre ha.
Det går inte att fodra en häst som får sina behov tillgodosedda piggare. Man rider hästen piggare. Att lägga till "ett par kilo havre" var något man gjorde förr innan dagens kunskap fanns och/eller det inte fanns tillräckligt med tid för hästen att äta tillräcklig mängd grovfoder för att hen arbetade hela dagarna. Idag har kraftfoder sin plats hos de få individer som inte orkar äta tillräcklig mängd grovfoder för att de ska hålla hull och där betfiber och lucern antingen inte går hem hos hästen eller inte räcker. Den stora massan har inget behov alls av kraftfoder även om fodertillverkarna försöker lura i inte så kunniga hästägare motsatsen genom att lova guld och gröna skogar snyggt förpackade med flashigt namn. Hästen är och förblir en grofoderomvandlare. Det finns en anledning till att så många hästar har magsår. Skulle dessa hästar få grovfoder istället för kraftfoder skulle antalet hästar med magsår minska markant.

Hur mycket mer energi som går åt för att hästen är piggare är så försumbart att det knappt är mätbart så att ett par kilo havre skulle gå åt av det ser jag som helt uteslutet.
 
Hej! Jag har ett sto som är väldigt seg och letar därför efter ett foder med mer energi. Jag har testat Natur Solo och Natur med örter från St Hyppolyt men detta gav henne inte tillräckligt. Hos tidigare ägar åt hon Kraft High Protein müsli som hon funkade bra på. Är dock lite nyfiken på Struktur E från Hyppolyt då den har mer energi än den müslin från kraft. Är det någon som provat den? Märke ni skillnad?
Jag har fodrat med Struktur E och har väldigt bra erfarenhet av det, men inte för att göra hästen piggare utan för att få upp en tunn häst i hull. Nu blev han piggare av det, men det berodde nog mer på att han fick det han behövde få i sig och blev piggare pga det. Inte just pga att han fick just Struktur E.

Som tidigare talare sagt, får hästen det den behöver i foderväg går det inte att fodra hästen piggare med ett visst foder. Det uppnår man med ridning och mer motivation hos hästen.
 
Fast det har ju ingen sagt emot. Kalorier man inte använder lägger ju sig som fett. Men jag har aldrig varit med om en häst som inte blir piggare av ett par kilo havre under en längre tid. Går inte energin åt lägger det sig som fett, men iom att du rider och hästen är piggare så går det ju åt.

Jag har ju mer eller mindre gratis havre hos grannen så jag fodrar mycket med havre, men vissa hästar ska absolut inte fodras med havre för de blir helt störda av det - min 22-åriga haflingervalack tex ska ingen havre ha.

Jag har haft tre hästar som ingen blir påverkade av havre, oavsett hur mycket man ger. De blir inte piggare, bara fetare.

En av dem blir däremot lite tossig men det ser jag inte som pigg utan som att han inte kan vara i sitt eget skinn, blir markskygg och sprättig. Jag tror att det är det du menar med "...helt störda" och, som sagt, det är ju inte samma sak som pigg.
 
Är den seg som i trött och energilös eller saknar den bjudning?
Bjudning måste man rida sig till. Vill du ha lite mer energi som i mer vaken så kan havre funka.
 
Energi i foder är inte "energi som i pigg". Dvs ett energirikt foder gör inte hästen piggare.
Om du har analyserat grovfoder och vet att det är väldigt energifattigt så KAN mer energi hjälpa om hästen är seg, men då är den med all sannolikhet också tunn. Mer sannolikt är att det är för lite protein, obalans i mineralerna, och/eller helt enkelt en lugnare
Jag har fodrat med Struktur E och har väldigt bra erfarenhet av det, men inte för att göra hästen piggare utan för att få upp en tunn häst i hull. Nu blev han piggare av det, men det berodde nog mer på att han fick det han behövde få i sig och blev piggare pga det. Inte just pga att han fick just Struktur E.

Som tidigare talare sagt, får hästen det den behöver i foderväg går det inte att fodra hästen piggare med ett visst foder. Det uppnår man med ridning och mer motivation hos hästen.
Tack för svar! Min häst är ganska tunn och har haft svårt att få upp henne, hon äter extra protein, olja och så har jag även gått över till Struktur E precis. Har du testat andra musli från St Hyppolyt och isf märkte du någon skillnad när du gick över till Struktur E?
 
Tack för svar! Min häst är ganska tunn och har haft svårt att få upp henne, hon äter extra protein, olja och så har jag även gått över till Struktur E precis. Har du testat andra musli från St Hyppolyt och isf märkte du någon skillnad när du gick över till Struktur E?
Jag gick från Krafft (som hästen vägrade äta) till Struktur E. Däremot gick jag från Struktur E till deras Naturmusli. Det verkar vara ett "nerköp" för nu har viktuppgången stannat av. Kan också bero på att han fäller och/eller växer nu så det behöver inte vara foderrelaterat. Han är en stor och gänglig unghäst. Han får även olja, men är noga med att inte överdosera proteinet för mycket eftersom det kan göra att de få lite svårare att hålla hullet.

A och O är dock ett bra, analyserat, grovfoder. Min har fri tillgång på grovfoder och jag skulle nog önska att han åt mer än han gör. Jag gissar att de gröna strån som dykt upp i marken står högre i kurs trots att de inte är så många just nu.
 
Jag gick från Krafft (som hästen vägrade äta) till Struktur E. Däremot gick jag från Struktur E till deras Naturmusli. Det verkar vara ett "nerköp" för nu har viktuppgången stannat av. Kan också bero på att han fäller och/eller växer nu så det behöver inte vara foderrelaterat. Han är en stor och gänglig unghäst. Han får även olja, men är noga med att inte överdosera proteinet för mycket eftersom det kan göra att de få lite svårare att hålla hullet.

A och O är dock ett bra, analyserat, grovfoder. Min har fri tillgång på grovfoder och jag skulle nog önska att han åt mer än han gör. Jag gissar att de gröna strån som dykt upp i marken står högre i kurs trots att de inte är så många just nu.
Tack för svar! Varför bytte du från struktur E?
 
Vi har analyserat ensilage till våra hästar som mestadels är fullblod. Vi märker stor skillnad på om de får havre eller müsli.Så jag rek havre om allt annat är tillgodosett
 
Tack för svar! Varför bytte du från struktur E?
Mer koncentrerat innehåll av mineraler i Naturmuslin vilket gjorde att jag klarade mig på enbart det som kraftfoder utan tillskott.
Funderar på att gå tillbaka till Struktur E iom att han tog sig bättre på den sorten. Ska räkna lite på mineralinnehållet först.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 128
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 024
Senast: Irival
·
Foder & Strö jag har en 21 årig häst som går fullt ut fortfarande och är i super bra kondition och skick. Ingen gissar på mer än 15 år på han :) Nu...
Svar
5
· Visningar
856
Senast: Korven
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 276
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp