Foder till en tunn häst?

Favina

Trådstartare
Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg.

Hon får fri tillgång till hösilage, på kvällen får hon ca 1 kg lusern pellets och 1 dl foderjäst.

Här är hö analysen från stallet:

Torrsubstans 87 %
Råprotein 87 g/kg TS
Smb.protein häst 44 g/kg vara
Energi till häst 9,5 MJ/kg vara
Kalcium Ca 2,6 g/kg TS
Fosfor P 2,2 g/kg TS
Magnesium Mg 1,1 g/kg TS
Kalium K 18,2 g/kg TS

Så ser analysen ut, vad för mer foder kan jag ge henne?
 
Då du har ett protein underskott så är det det du måste ersätta med tex soja/potatisprotein mm
 
När du skriver tunn, menar du då att revbenen är för tydliga eller att hon har tappat överlinjen?

Hur många kilo hö räknar du på att hon äter/dygn? Det är ett helt okej hö om hon verkligen äter tillräckligt för då lär hon få i sig tillräckligt med protein, äter hon inte tillräckligt så blir det ett proteinunderskott.

Varför ger du foderjäst?

Jag hade lagt på linfröolja på en tunn häst om du med tunn menar att hon saknar hull. Börja vänja in försiktigt och ge max 75 gram olja per 100 kg häst och dag. Fördela oljan över så många mål som möjligt.
Är det däremot överlinjen hon har tappat så behöver hon mer protein och då kan du ge mer lucern. Eftersom hästen behöver mer energi också är det bättre att ge lucern som ju är ett grovfoder och därmed tas upp på ett bättre sätt än att ge proteinfodertillskott som soja och potatisprotein.

En häst kan falla ur av många olika orsaker och förutom det uppenbara, att hästen får för lite energi så är en att de får för mycket protein så att för mycket energi går åt till att förbränna proteinet. En annan kan vara att det är något problem med tänderna eller att hästen har för mycket mask.

Får hon äta ifred för de andra hästarna? För annars kan problemet ligga där.
 
Man ser revbenen i vissa vinklar och behöver muskler på överlinjen.
Foderjäst får hon för jag tycker att pälsen är tråkig och "dassig". Hon äter lite dåligt med lucernpelletsen, ibland lämnar hon och det kanske är bättre med hackat? Har kollat tänderna och snart skall dom avmaskas igen men känner att det inte är det som är problemet. Hö står hon konstant och äter, finns två rundbalar i hagen och sedan får hon 5 kg hö i boxen på natten där hon kanske lämnar 1 kg. Hö mängden uppskattas iaf till 10 kg ute + dom 5 inne på natten.
 
Kan hon få gräs? Det kan vara svårt att göda upp hästar nu med pellets/hö etc, de vill ha gräs, men ni kanske inte har fått så mycket gräs än?
 
Man ser revbenen i vissa vinklar och behöver muskler på överlinjen.
Foderjäst får hon för jag tycker att pälsen är tråkig och "dassig". Hon äter lite dåligt med lucernpelletsen, ibland lämnar hon och det kanske är bättre med hackat? Har kollat tänderna och snart skall dom avmaskas igen men känner att det inte är det som är problemet. Hö står hon konstant och äter, finns två rundbalar i hagen och sedan får hon 5 kg hö i boxen på natten där hon kanske lämnar 1 kg. Hö mängden uppskattas iaf till 10 kg ute + dom 5 inne på natten.

Foderjäst är ett proteinfodermedel. Det har visserligen effekt på pälsen om hästen har proteinbrist men inte annars. Då är det bättre att ge något för att hjälpa magen som yea-sacc t ex.
Balanserar du upp mineralerna? Det hade jag gjort i första hand om pälsen inte ser bra ut. Ser inte pälsen bra ut av mineralbrist så kan du räkna med att bristerna är stora i kroppen vilket kan ge tråkiga konsekvenser framöver.

Jag hade vant in linfröolja och provat lucernhack. Kanske kan du prova någon annan sorts lucernpellets om hon inte äter lucernhacket bättre? Du kan också prova att blanda lucernpellets med betfiber det gillar många hästar. Betfiber räknas också som grovfoder så det kan man också ge obegränsad mängd av efter invänjning.

Jag hoppas att du menar att träckprov ska tas innan ev. avmaskning?

Vissa hästar äter mer om de får portioner hö istället än om de får fritillgång. Det är som att det faktum att hö´t är slut en kort stund triggar igång ätandet igen när de får nästa giva. De kan också äta bättre inne om de inte får hö´t på golvet utan i ett stormaskigt nät eller i en haybar.
 
KL*

Gräs har vi inte fått tillräckligt ännu, men vi längtar att få hästarna på gräs, verkligen!! Dom har ju två balar i hagen så det med att dela upp i fodergivor kommer göra att hon får egen hage eller att hon får stå inne och det vill jag inte. Vi gör kolla masken (samma som träckprov?)

Jag skall testa lucernhacket och se om de finns betfiber att köpa med :)
 
Att man ser revbenen i vissa lägen, så är vissa hästar. Har du haft henne länge så du vet att hon inte brukar vara så? Annars skulle jag inte oroa mig över det så länge hullet ser okej ut i övrigt, och fokusera på att rätta till proteinet så överlinjen blir bättre =)
 
Riskli (equi jewel) + linfröolja + lusernpellets + lusernhack. Var det som funkade när vår ponny behövde öka i hull. Hon tappade helt överlinjen pga glidledsinflammation i bakben och vila i sjukhage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 491
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp