Foder till ettåring

MissOnly

Trådstartare
Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min smak.. Han är ganska stor, runt 152. Tyvärr har vi foderbrist här och höt jag fick tag på har ingen analys.

Han står på box på natten och går tillsammans med en annan ettåring dagtid. De får fri tillgång, så jag är lite osäker på hur mycket dom får i sig, men jag skulle gissa på att min petar i sig ungefär 8-9 kg. Utöver det får han ett halvt kilo groov, ett par kilo lucern och mineraler.

Jag är lite kluven till hur jag ska fodra honom. Hur mycket lucern kan man ge egentligen? Finns det nån risk alls att ge för mycket protein? Jag har funderat på att köpa lucern hack och fylla en balja och ha i boxen. Då med risken att han knaprar på det istället för hö, men det kanske är bättre med tanke på situationen med höt?

Jag hoppas såklart på att kunna få tag på ett bra analyserat hö, men tyvärr finns det nästan bara hösilage i storbal att tillgå här och det känns inte ekonomiskt försvarbart att få slänga när det inte håller så länge.
 
Du kan ge mkt lusern då det räknas som grovfoder. Frågan är dock om det inte ändå blir billigare att köpa ett bra foder och slänga delar än att ge dyrt kraftfoder. Värt att räkna på iaf.

Borde finnas foder att få tag i. 2019 års skörd var mkt god.
 
Hösilage finns som sagt, det är hö jag inte får tag på. Vi köper eget grovfoder i vårat stall, ettåringen han går med står på hösilage så dom delar i hagen, men han äter inte mycket mer av det, så det kan ju vara en fråga om mängden han lyckas få i sig också.

Jag har inte ägt honom så länge men han ska enligt uppgift vara maskad hos uppfödaren. Vi kommer dock kolla masken nu snart innan betet.
 
Hösilage finns som sagt, det är hö jag inte får tag på. Vi köper eget grovfoder i vårat stall, ettåringen han går med står på hösilage så dom delar i hagen, men han äter inte mycket mer av det, så det kan ju vara en fråga om mängden han lyckas få i sig också.

Jag har inte ägt honom så länge men han ska enligt uppgift vara maskad hos uppfödaren. Vi kommer dock kolla masken nu snart innan betet.

Kolla maskstatus så fort som möjligt. Hade gett lucern till att början med men inte hackat, pellets som gröt brukar vara uppskattat och lättare att få i med större mängd än hackat. Kan också tillägga att ibland när mina har växt mycket så är dom väldigt trötta och behöver vila mycket och då har dom inte "orkat"äta lika mkt som vanligt.
 
Kolla maskstatus så fort som möjligt. Hade gett lucern till att början med men inte hackat, pellets som gröt brukar vara uppskattat och lättare att få i med större mängd än hackat. Kan också tillägga att ibland när mina har växt mycket så är dom väldigt trötta och behöver vila mycket och då har dom inte "orkat"äta lika mkt som vanligt.
Bara nyfiken på, finns det något särskilt skäl att välja bort hackat lusern? Är det mest för mängdens skull som du också nämnde?
 
Bara nyfiken på, finns det något särskilt skäl att välja bort hackat lusern? Är det mest för mängdens skull som du också nämnde?
Det är mest mängden ja, när mina inte orkat äta så mkt hö som de ska/borde så har de struntat att äta det hackade också. Har provat flera olika sorter och upplever att alla äter pelletsgröten bättre. Alla mina älskar sin gröt, blir lite smått kaos när det vankas gröt.:D
 
Han får som sagt lucernpellets redan, de går ute så mycket nu att det blir morgon och kväll. Det är i princip full krubba med gröt :D därför jag funderade på att kanske komplettera med hack som han kan peta i om han vill, men du har nog rätt i att det bara kommer resultera i att han äter mindre hö.

Hos uppfödaren åt han bara hö och mineraler så han fattade inte alls grejen med krubbmat först, det är först nu han börjat få smak för lucernen.
 
Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min smak.. Han är ganska stor, runt 152. Tyvärr har vi foderbrist här och höt jag fick tag på har ingen analys.

Han står på box på natten och går tillsammans med en annan ettåring dagtid. De får fri tillgång, så jag är lite osäker på hur mycket dom får i sig, men jag skulle gissa på att min petar i sig ungefär 8-9 kg. Utöver det får han ett halvt kilo groov, ett par kilo lucern och mineraler.

Jag är lite kluven till hur jag ska fodra honom. Hur mycket lucern kan man ge egentligen? Finns det nån risk alls att ge för mycket protein? Jag har funderat på att köpa lucern hack och fylla en balja och ha i boxen. Då med risken att han knaprar på det istället för hö, men det kanske är bättre med tanke på situationen med höt?

Jag hoppas såklart på att kunna få tag på ett bra analyserat hö, men tyvärr finns det nästan bara hösilage i storbal att tillgå här och det känns inte ekonomiskt försvarbart att få slänga när det inte håller så länge.
Kan du inte göra en analys? När vi hade hästar skickade vi in analyser själva, eller har du hö från olika skördar?
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 574
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: Andersson
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
2 891
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp