Bukefalos 28 år!

Foder till får.

Inka-90

Trådstartare
Vi har 2st får och är nya på dessa med får.
Så jag undrar vad ni ger för foder till era får? och hur mycket?
på lantmännen finns det något som heter fårpellets, men det står ingen innehållsförteckning på säcken, och jag vägrar köpa nått som jag inte vet vad det är!
just nu ger jag våra får havrecross som jag har till hästarna samt mineraler, de har även saltsten och mineralbalja ( som der ut som pepparkaksdeg ).
givetvis får de ju hö oxå.
 
Sv: Foder till får.

Det beror lite på hur många lamm dom ska få.
Vi börjar fodra på med spannmålskross och krossade ärter och bönor (KRAV) ca 3 v före lammning, eftersom vi har 300 tackor utfodras dom inte induviduellt men dom som ska ha mer än 3 lamm går i en avdelning och och får mer foder, kanske kan säga att dom får 2 st 10 liters hinkar på 20-30 tackor... är inte säker.. sedan efter lammning får dom ½ kg kraftfoder per lamm, så en tacka som fått 2 lamm får 1 kg och en som 4 lamm får 2 kg.
Plus mineraler och vitaminer.
När lammen är ca 2 veckor börjar vi ge dom E- vitamin eftersom dom växer väldigt fort då och riskerar brist på detta och då dör i kramper (inte kul att se!)
Så här gör vi hos oss iaf och det funkar utmärkt!:laugh:

Lycka till!:bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 945
Senast: shia
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 135
Senast: Irival
·
Hundhälsa Några funderingar bara.. Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i...
Svar
17
· Visningar
3 697
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 597
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp