Bukefalos 28 år!

Foder till gamling?

Q

Queengirl

Jag undrar lite ang. lusern och majsolja att ge till häst för ökad vikt (hull).
Mitt varmblod är 26 år nu och har idag FRI tillgång till hö hela dagen lägger även in hö i boxen under natten. Hon får också musli ca. 0,7kg , vitlök, mineraler och glukosamin (och såklart godsaker så som morötter). Nu har hon pensionerats och rids inte mer än som promenadhäst ett par dagar i veckan men jag har märkt att hon börjat förlora hull. Vill därför lägga till något i fodret och har läst om lusern och olja. Jag funderar på att lägga till lusern (hackad strå) och 0,5- 1 dl majsolja, tror ni att det kan funka? Tacksam för svar :)
 
Sv: Foder till gamling?

Min 28-åring som för närvarande bara går i hagen och skrotar... pga att matte inte har skridskor, spark eller trickskidor att ha när det är dags att gå ut och promenera... :angel:

Hon går på fri tillgång till hösilage på lösdrift, har sen det blev "lite vinterkyla" fleecetäcke, 200 g's termotäcke, 150 g's Svea övergågnstäcke, samt ett 300 g's vintertäcke över.

Förutom hösilaget får hon 4-5 kg lucernpellets och 1-2 kg krafft groov 125, samt 500 g soja, 150 g betfor, 1 dl olja och 2 dl linfrökross. Och det börjar ta sig, efter att jag var lite snål på lucernet innan kylan kom.

Tänk inte bara "foder" utan tänk även "täcke", eftersom mycket av energin i fodret går åt att hålla "gammelhästen" varm. Min dam har mammutpäls, men har ändå täcken.

/IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till gamling?

Min 28-åring som för närvarande bara går i hagen och skrotar... pga att matte inte har skridskor, spark eller trickskidor att ha när det är dags att gå ut och promenera... :angel:

Hon går på fri tillgång till hösilage på lösdrift, har sen det blev "lite vinterkyla" fleecetäcke, 200 g's termotäcke, 150 g's Svea övergågnstäcke, samt ett 300 g's vintertäcke över.

Förutom hösilaget får hon 4-5 kg lucernpellets och 1-2 kg krafft groov 125, samt 500 g soja, 150 g betfor, 1 dl olja och 2 dl linfrökross. Och det börjar ta sig, efter att jag var lite snål på lucernet innan kylan kom.

Tänk inte bara "foder" utan tänk även "täcke", eftersom mycket av energin i fodret går åt att hålla "gammelhästen" varm. Min dam har mammutpäls, men har ändå täcken.

/IngelaH
Hon är alltid varm! Just nu går hon med fleece och 300g foder i täcket. Känner på henne varje dag och är flitig med just det här med täcken. Men tack för tipset!
 
Sv: Foder till gamling?

Lusern är ofta bra till äldre hästar eftersom dom många gånger behöver mera protein än när dom var yngre så där tycker jag att du är inne på rätt väg. Hack eller pellets spelar ju kanske ingen roll men min erfarenhet är att pelletsen är lättare att få dom att äta mera av men det är säkert individuellt. Den ska ju blötas så det är lite meckigare. Lusern är ofta veterinärernas lösning när tänderna börjar blir nedslitna och inte riktigt räcker till.

Olja tror jag också är bra även om jag hade valt rapsolja istället för majs men tyvärr kommer jag inte ihåg varför trots att jag läst det någonstans någongång. Dock ska ju inte majs vara farligt på något sätt så det går ju bra med. Kanske är det dock lite svårt att få hästen att gå upp i vikt på olja men det ger oftas fin glans i pälsen och tillskott av bra fett och vitaminer.

Sen kan det ju vara så att din häst skulle kunna öka i vikt även av havre eller kornkross. Om du redan nu har proteinbehovet täckt från ett hö med bra kvot är ju energi ett effektivare sätt att fodra upp på än protein, sägs det. Kanske en kombination? Lusernet innehåller ju rätt mycket kalcium så börjar du ge mycket lusern bör du kanske kolla upp om dina mineraler fortfarande är de lämpligaste. Du ger vitlöktillskott, och är verkar de lärde vara både för och emot verkar det som. Om du inte är övertygad själv om att du får en bra effekt av det utan ger det på inrådan av någon annan skulle jag råda dig att läsa på om det och försöka bilda dig en uppfattning för det där verkar vara lite komplicerat.

Även bra det där med att tänka på täcket, och det verkar du ju gjort. Sen är det ju svårt så att de inte blir för varma vid dagar med mildare väder dock. Att svettas gör ju också av med energi och kan vara lika illa för hästen som att frysa.

Min 26-åriga D-ponny äter just nu:
-Fri tillgång på hösilage både inne och ute.
-2,5kg lusern pellets/dag
- ca 0,8-1kg kornkross/dag
- ca 0,3kg betfor/dag
- 0,5-1 dl rapsolja
- Glukosamin, vita mineraler samt lite selentillskott.
Det är ju mycket för en ponny men han har hyfsat hull och bra med muskler för sin ålder tack vare detta. Går med 200g täcke ute nu, inget inne men är inte klippt.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 002
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 183
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp