Foder till häst muskelfattig

dreamhorse

Trådstartare
Behöver förslag på foder till häst som behöver muskla på sig. Halvblod 10 år som rids ca 4 gånger i veckan i terrängen. Han går på lösdrift med gott om gräs. Rund om magen men dåligt musklad.
 
Låter helt spontant som han behöver mer protein i foderstaten

Vi upptäckte att vår oerhört lättfödda halvblodskorsning började tappa de muskler han byggt upp efter mycket kämpande. Dessutom höll han på med att byta till sommarpäls i en hel evighet kändes det som. Kom fram till att det troligtvis kunde bero på proteinbrist (fanns ingen analys av höet i stallet)
Så jag gick ut på nätet och letade och hittade Vimital Protein Complex
Ville nämligen ha ett foder som var lätthanterligt, så lite energi som möjligt och maximalt med protein och det här passade in på tre av tre punkter. Det var inte farligt dyrt heller. En säck á 209 kr räcker en månad ungefär.

Han är fortfarande rund om magen om man kollar rakt framifrån men har ingen hängmage och halsmusklerna är tillbaka (och han slutade fälla päls som en mammut).

Jag är absolut ingen foderexpert på något sätt, bara kommit i kontakt med hästar med vitt skilda fodringsproblematik och fått försöka lära mig lite allteftersom. Dottern kallar mig nörd :p
 
@cewe jag tror inte man ska stirra sig blind på att priset är lågt i ditt exempel. Fodret innehåller betydligt mindre energi och smältbart råprotein än oerhört många andra tillskottsfoder som exempel, så med andra ord kan du fodra ett annat som förvisso ev då har en högre prislapp, men med högre utdelning i resultat.

@dreamhorse jag hade satsat på ett tillskottsfoder som ligger högre i både MJ och protein. Det finns flertalet på marknaden - kolla tex Granngårdens Elit proteinspecial (299 kr för 20 kg). Finns även som exempel det dyrare Krafft Muscle up med ännu högre MJ och smrp.
 
Jag fick analys på eget hö från stallet nyligen, suuuuperlåååågt med protein och då går han på samma marker med gräs nu. Så jag gjorde som @cewe och matchade in extra protein från Protein Complex. Lutade åt potatisprotein först men PC var lättare att få tag på. Har bara kört några dagar nu men målet är att lägga på ca 2-300 g ovanpå hästens giva av grönpellets/riskli för att balansera upp enligt foderstatsberäkningen.
 
@cewe jag tror inte man ska stirra sig blind på att priset är lågt i ditt exempel. Fodret innehåller betydligt mindre energi och smältbart råprotein än oerhört många andra tillskottsfoder som exempel, så med andra ord kan du fodra ett annat som förvisso ev då har en högre prislapp, men med högre utdelning i resultat.

@dreamhorse jag hade satsat på ett tillskottsfoder som ligger högre i både MJ och protein. Det finns flertalet på marknaden - kolla tex Granngårdens Elit proteinspecial (299 kr för 20 kg). Finns även som exempel det dyrare Krafft Muscle up med ännu högre MJ och smrp.

Fast jag vill ha så lite MJ som möjligt till så pass mycket SMRP jag kan få. Tror mig jag har räknat mig gråhårig på den där hästens foderstat :cautious:
Lägger jag på Granngårdens Elit-foder blir totala energiintaget för högt och mer energi är det sista han behöver 🙈
 
Fast jag vill ha så lite MJ som möjligt till så pass mycket SMRP jag kan få. Tror mig jag har räknat mig gråhårig på den där hästens foderstat :cautious:
Lägger jag på Granngårdens Elit-foder blir totala energiintaget för högt och mer energi är det sista han behöver 🙈

Fast jag menade som råd till TS i sammanhanget. En muskelfattig häst vill man ofta öka både MJ och Smrp och då finns det som sagt lämpligare foder än det du valt.
 
Jag fick analys på eget hö från stallet nyligen, suuuuperlåååågt med protein och då går han på samma marker med gräs nu. Så jag gjorde som @cewe och matchade in extra protein från Protein Complex. Lutade åt potatisprotein först men PC var lättare att få tag på. Har bara kört några dagar nu men målet är att lägga på ca 2-300 g ovanpå hästens giva av grönpellets/riskli för att balansera upp enligt foderstatsberäkningen.
Var också inne på potatisprotein men som du säger PC var så mycket lättare få tag på och enklare
 
Låter helt spontant som han behöver mer protein i foderstaten

Vi upptäckte att vår oerhört lättfödda halvblodskorsning började tappa de muskler han byggt upp efter mycket kämpande. Dessutom höll han på med att byta till sommarpäls i en hel evighet kändes det som. Kom fram till att det troligtvis kunde bero på proteinbrist (fanns ingen analys av höet i stallet)
Så jag gick ut på nätet och letade och hittade Vimital Protein Complex
Ville nämligen ha ett foder som var lätthanterligt, så lite energi som möjligt och maximalt med protein och det här passade in på tre av tre punkter. Det var inte farligt dyrt heller. En säck á 209 kr räcker en månad ungefär.

Han är fortfarande rund om magen om man kollar rakt framifrån men har ingen hängmage och halsmusklerna är tillbaka (och han slutade fälla päls som en mammut).

Jag är absolut ingen foderexpert på något sätt, bara kommit i kontakt med hästar med vitt skilda fodringsproblematik och fått försöka lära mig lite allteftersom. Dottern kallar mig nörd :p
Okej jag ska nog testa det. Hur mycket ger du? Ger du något annat också?
 
Bifogar bild
 

Bifogade filer

  • DCE4A06E-2669-4899-82BB-4C0F805872EE.jpeg
    DCE4A06E-2669-4899-82BB-4C0F805872EE.jpeg
    312,8 KB · Visningar: 94
Har börjat ge honom 2 kg lucerne, olja sen får han möröttter , äpplen. Fattas det något mer?
Vad ger ni andra era hästar så här års? Mvh
 
Min 18-åring med stort proteinbehov får just nu (utöver hösilage):

1 kg E-Foder Hästmüsli Delikat
300 g Lusernpellets
300 g Granngården Elit Proteinspecial
1 dl Granngården Mineral AVEL
1 dl Foderjäst
3 msk Emin B-Vitamin

Det är samma som resten av året, det enda jag drar ner på under sommaren är hösilaget.
 
Mina där ena är svårfödd på vintern får nu bara gräs och mineraler. Gräset är kort, mellan 5 och 10cm gissar jag på. Den svårfödda trycket jag i på vintern vad hästsveriges foderpogram tycker att ett fullblod som går snabbjobb behöver och hon ligger mellan sällskap och promenad träningsmässigt.

Bara för att det finns massa gräs gör det inte till näringsrikt utan skiljer massa beroende på var gräset är i växtfasen och vad som växer i hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 622
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp