Foder till känslig hundmage

P

pudel

Hej!

Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och trodde att jag äntligen hittat ett som fungerade men nu har han börjat småkrångla på det också. Jag vill därför höra om det finns andra som har liknande problem med sin hund och vad ni ger för foder.

Så här kommer lite historik (så gott jag kommer ihåg den):

Valp - knappt 1,5 år: Specific. Extremt känslig för all människomat som innehåller mjölk. Pannkakor kunde t. ex. ge akut diarré. Under hela valptiden upp till ca 1 år var det mycket dålig mage men han hade en tendens att sätta i sig de konstigaste saker också. Runt 1,5 år började han matvägra och gjorde klart att Specific var det vidrigaste som fanns och det blev ohållbart att fortsätta med det.

1,5 år – ca 2 år: Royal Canin Adult Medium Dog. Tycket om fodret till en början och sedan blir det bara okej. Dålig mage av och an. Mest lös. Skiter lite mycket. I en kort period äter han ett vanligt Hills vuxenfoder eftersom jag hälsade på släktingar i Norge och han rasade i vikt. Han tycker mindre och mindre om Royal Canin fodret.

2 år – 2,5 år: First choise adult. Tycker väldigt mycket om fodret och magen fungerar mycket bra. Måste dock byta eftersom fodret inte går att få tag på där jag för tillfället bodde.

2,5 – 3,5 år: Byter tillbaka till Royal Canin Adult Medium. Går ner i vikt. Byter efter inrådan till Royal Canin Sensible 25. Bättre mage. Fungerar bra tills han plötsligt börjar lägga på sig i vikt trots att han är mycket aktiv.

3,5 år – ett par månader: Får vid tre tillfällen under en 6 månaders period akuta blodiga diarréer. Olika veterinärer gör undersökningar, prover tas och de hittar ingenting. Andra gången får han läggas in på grund av uttorkning och kräkningar som delvis också berodde på att han under ett par veckor åt smärtstillande för ett infekterat klobrott som inte läkte som det skulle. Efter tredje tillfället byter jag på inrådan av veterinären till ett Hillsfoder för känsliga magar efter en ordentlig omgång fisk och ris diet. På en gång blir han dålig i magen. Han tycker inte om fodret, var lös, fick små diarréer som kom och gick, åt dåligt och var allmänt hängig. Bytte snabbt till ett annat foder.

ca 4 år – idag: First choice adult. Bor nu så att jag kan köpa det fodret åt honom igen. Har fungerat utmärkt ungefär fram tills vi köpte den senaste säcken för ca en och en halv månad sedan. Funderar på om det har med säcken att göra eller om han bara följer sitt vanliga mönster. Från att ha bajsat 2-3 gånger om dagen, små högar, ligger vi nu på 4-6 stora högar. Ofta lösa eller kletiga. Avföringen luktar mer än vanligt och han har utvecklat hemska gaser i magen. Han har aldrig varit någon fishund men nu är det hemskt. Måste köpa ny hundmat nu men jag är tveksam till om jag ska fortsätta med First Choice.

Har lagt upp detta inlägg på olika forum för att förhoppningsvis nå fler människor med erfarenhet av detta.
 
Sv: Foder till känslig hundmage

En vetrinärundersökning är ju på sin plats. Låter som en väldigt irriterad mag- tarm kanal. Färskfoder brukar lösa sådana problem. Min hund blev aldrig så dålig som din men när jag tog över honom vid 13 mån ålder åt han RC junior medium dog. Han vägrade den maten med all rätt, smart hund! Han var fisig. Bajsade 5 ggr om dagen och det var alltid mer eller mindre löst och var det korvar var de kletiga. Han fick problem med analkörtlarna till slut. Han hulkade mycket pga magkatarr och var hyperstressad. Han fick ofta diareé. När vi bytte till färskfoder blev han sakta bättre. För det första började han äta med stor aptit och glädje. Sedan allt efter tiden gick läkte magen och avföring blev perfekt, färre, mindre högar, inga fisar eller diarre ens när magsjuka gick i krokarna. Tål att slänga i sig vadsomhelst numera och tom hastiga byten mellan torrfoder som är godis. Jag provade en hel del och insåg till slut att hans känsliga mage mår bäst av ett vete och majsfritt foder. Hans färskfoder är Vom och Hundemat efter att ha provat ett annat först och som torrfoder finns det några olika vi båda gillar och han tål.

Visst finns det torrfoder som kallas sensitive osv men äkta skonkost kan de aldrig bli. Rått fryst kött är äkta skonkost för hundmagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till känslig hundmage

Eftersom vi har en gång i tiden jobbat med problemhundar så har vi också haft många hundar som passerat här.
Min erfarenhet är att rent animaliskt foder är det bästa för alla hundar. Dyrt och svårt att få tag på för de flesta. Vi har i omgångar tillverkat eget foder just av den anledningen.
Om man ska använda färdigfoder så brukat de som är baserade på lamm och ris vara de mest skonsamma. Vad jag kan se ser det inte ut som om du har provat det till din hund. Kan ju vara värt ett försök.
 
Sv: Foder till känslig hundmage

Först Choice fodret han fått är lamm och ris. Det är kanske därför det är just det fodret som fungerat bäst längst? Men jag har bestämt för mig att det även innehåller spannmål och det är kanske det som har gjort att det inte fungerar längre. Någon i ett annat forum nämnde möjlig glutenallergi och jag tycker inte det låter helt orimligt.
 
Sv: Foder till känslig hundmage

Det känns som om vi turnérat runt halva landet eftersom vi uppsökt veterinärer både här och där. Som yngre hade han en hel del ögon- och öronproblem som de senaste två åren varit mycket sällsynta men vi har naturligtvis också uppsökt vet för magen och jag har pratat med olika veterinärer och hundmänniskor i min omgivning om foder men alla verkar vara fast på det foder som de anser vara det bästa eller som de sponsras av.

Vi var hos olika veterinärer under perioden med de blodiga diarréerna. Jag ville vid alla tre tillfällen gå igenom mag och tarm med kamera eftersom det mer eller mindre kunde rinna blod ur häcken på honom men vet tyckte alltid att det var onödigt och satte honom på olika mediciner och den gamla ris och fisk dieten. De tog prover på lever och njurar och de testade honom för Addison. De gånger jag frågat om foder vill de sätta honom på Hills och jag har ingen lust att prova det på honom igen med tanke på att han aldrig fungerat på det fodret.

Jag funderar på om jag ska göra en allergiutredning på honom men jag måste säga att när det gäller större saker så har jag ingen tillit till veterinärer längre och speciellt inte där jag bor nu.
 
Sv: Foder till känslig hundmage

Skulle abslout prova hills z/d på en hund som din! Det är inte säkert att det funkar men din hund skulle mkt väl kunna ha en fodermedelsallergi och då är hills z/d den överlägset bästa eliminationsdieten.

Min egen fick bara diarréer och svårt att få ordentligt hull som symptom på sin allergi, och han blev mkt sämre av hills i/d och liknande skonkost då den är baserad på kyckling vilket är det som han är mest allergisk mot... Allergiska hundar och katter är ju till skillnad från folk oftast allergiska mot ett viss protein.

Min egen började ha problem vid drygt 5 års ålder vilket är rätt sent för allergi att debutera och det tog över ett halvår innan jag fattade vari problemet låg. Han blev dock först jättedålig av z/d och det bara rann ur honom, men efter 10 dgr vände det och sen dess har det varit nemas problemas.
 
Sv: Foder till känslig hundmage

Är du medlem på pudelforumet Ulrocks.egensajt?

Jag kan pma länken. Pudlar är lättstressade och inte ovanligt det sätter sig i magen. Jag tycker definitivt du ska testa färskfoder. Sök på deras hemsidor efter återförsäljare där du bor.
 
Sv: Foder till känslig hundmage

Min vovve har irritation i magsäcken och vi fick rekommenderat hills i/d. Har bara haft det några dagar ännu men hennes avföring är jättefin redan!
 
Sv: Foder till känslig hundmage

Börja med att utesluta foderallergi. Det gör du enklast med de färdigproducerade eliminationsdieterna, i första hand Hill´s z/d. En del hundar kan dock reagera på ett foder med så små peptider och då kan Royal Canins Hypoallergenic vara ett alternativ. Hemlagade dieter finns det också recept på, men eftersom jag utgår från att alla andra är lika lata som jag så nämner jag bara det i förbifarten!

Endast z/d i 8 veckor, inget annat utom vatten. Antingen ser ni en förbättring - då har vovve en foderallergi och man kan antingen fortsätta med z/d eller leta sig vidare för att hitta en proteinkälla som hunden tål.

Om ni inte får någon reaktion på z/d rör det sig sannolikt inte om en foderallergi utan om en tarminflammation av annan anledning. En veterinärundersökning är då på sin plats, ev behövs behandling. Om man kan utesluta allvarligare sjukdomar skulle jag också föreslå att du testar med ett färskfoder då många dåliga magar mår bra på detta. Men som sagt, eliminationsdiet först.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 422
Senast: Sofie.S
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Ni med bukspottkörtelinflammation - se hit! Min dvärgschnauzertik har sen hon varit liten varit dålig i magen till och från. Bytt...
Svar
10
· Visningar
1 753
Senast: Filbunke
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp