Bukefalos 28 år!

foder till mager arab

jenny82

Trådstartare
Min häst har blivit jättemager i slutet av betet. Nu är han uppstallad men har fortfarande inte lagt på sig.
Vad kan jag ge honom för att han ska öka i vikt.

Han rids 5-6 dagar i veckan, normalt arbete för en unghäst.
Nu får han per dag:
8 kg hö
1.5 l kornkross
2 dl torr betfor

Betforen är såklart blötlagd.

Jag vet att hans kraftfodergiva är för liten, men jag vet inte vad jag kan ge honom mer. Havre kan han ej äta, för han behöver inte mer energi.
Han behöver ju oxå mineraler, men vad?

Så vad tycker ni att jag ska ge mer?
 
Sv: foder till mager arab

Min häst har blivit jättemager i slutet av betet. Nu är han uppstallad men har fortfarande inte lagt på sig.
Vad kan jag ge honom för att han ska öka i vikt.
Han behöver mera mat, helt klart!
Främst energi, men säkert behöver hela foderstaten ökas på för att behålla balansen. Vad har ditt hö för värden?

Han rids 5-6 dagar i veckan, normalt arbete för en unghäst.
Nu får han per dag:
8 kg hö
1.5 l kornkross
2 dl torr betfor

Betforen är såklart blötlagd.

Jag vet att hans kraftfodergiva är för liten, men jag vet inte vad jag kan ge honom mer. Havre kan han ej äta, för han behöver inte mer energi.
Äter han mera grovfoder om han får? Om du har ett bra grovfoder bör du börja med att ge mer av det.
Kraftfodergivan är inte nödvändigtvis för liten, det beror på i vilket sammanhang den står. Har du ett dåligt hö är det kanske för lite, men då kanske du skulle välja ett annat kraftfoder istället. Har du ett bra hö kanske du ger tillräckligt med kraftfoder, men skulle kunna ge mera grovfoder istället.
Allt hänger på vad höet innehåller och vilket behov hästen har.

Han behöver ju oxå mineraler, men vad?
Vilka mineraler fattas i foderstaten? Fattas "lite av varje" är ett vanligt mineralfoder av lämplig sort bäst att ge. Fattas bara t.ex kalcium kan du ge kalk.

Så vad tycker ni att jag ska ge mer
Mera foder överlag!
Med mer information är det lättare att ge mer specifika råd.:)
 
Sv: foder till mager arab

Tack för ditt svar.

Jag står installad i ett stort stall och vet inte värderna på höet. Men det ska vara ett väldigt bra hö har jag hört.

Han skulle säkert äta mer hö om han får mer.

Jag är absolut inte duktig när det gäller foder till hästar så lite mer specifika råd skulle sitta fint.;)

Jag har varit inne på många olika fodersidor på internet men fattar ingenting av deras uträkningar m.m.:confused:
 
Sv: foder till mager arab

Du borde nog be om analysen för höet. "Ett bra hö" säger ju tyvärr inte så mycket.

Men till att börja med tycker jag att du kan öka på höet, och se hur hans kropp reagerar. Sedan kan du beräkna kvoter, behov osv när du fått analysen. Han kanske till och med behöver fri tillgång på grovfoder?
 
Sv: foder till mager arab

Börja med att ge mera grovfoder, och fråga efter värdena på höet.
Har någon sagt att höet är "bra" måste det ju finnas en analys att ta fram någonstans, eller hur?;)
 
Sv: foder till mager arab

lusern
hippo alfa
är ju bra!
detta funkar på min 1 åriga arabhingst, och han får 0,5-1 kg lusern beroende på arbete. just nu får han ingen alfa men ska snart börja med det. han får även betfor 1/2 hippo mått när den är torr. (ges självklart uppblöt)
 
Sv: foder till mager arab

pinky skrev:
Börja med att ge mera grovfoder, och fråga efter värdena på höet.
Har någon sagt att höet är "bra" måste det ju finnas en analys att ta fram någonstans, eller hur?;)

Jo då det finns analys på höet, men sist jag frågade hade han inte fått den än. Jag ska fråga ägaren nästa gång jag stöter på honom.
 
Sv: foder till mager arab

Prova Hippo Alfa, mitt fullblod har tagit sig jätte bra på det och har ätit det i två veckor nu. Tycker till och med om det :p
 
Sv: foder till mager arab

et_flickan skrev:
Prova Hippo Alfa, mitt fullblod har tagit sig jätte bra på det och har ätit det i två veckor nu. Tycker till och med om det :p

Ok. Vad innehåller Hippo Alfa o hur stora säckar finns dom i o vad kostar dom på ett ungefär?
 
Sv: foder till mager arab

det är ett foder för digivande ston tror jag och unghästar, med grönmjöl i. Nån kan säkert det där bättre än mig. Men det är mkt fibrer och 135g smbrp.

135 kr för en 25 kg säck
 
Sv: foder till mager arab

jag tycker gott att du kan köpa högivan till 10kg/dag till att börja med.

sedan när du fått analysen kan du kolla hur mycket han behöver då och komplitera med mineraler och kraftfoder om det behövs :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Andersson
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 565
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 887
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag är medryttare/fodervärd för en en connemara som är 9 år. Han är relativt bra musklad och går på lösdrift året om, just nu efter...
Svar
7
· Visningar
919
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp