FODER TILL MAGER HÄST???!!!!

Emilia090807

Trådstartare
Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne varje dag.
Vet inte vad man kan ge för foder till en mager häst? Förslag???!! Och hur mycket av det jag ska ge.

Kraft? Skulle de Funka? Aldrig haft så vet inte om de innehåller mycket fett.
Vill inte att han ska sluta bygga muskler för att han får ett nytt foder heller 🤪🥴
Ska handla imon så svar snabbt tack😂😅
 
Din fråga är tyvärr inom genren "Hur långt är ett snöre"
Vad du ska fodra din häst med är helt omöjligt att ge råd om utan att veta vad du har för näringsvärden på ditt hö. Alla råd blir helt enkelt totala gissningar eftersom vi inte vet vad han lider brist på.
 
Hur mycket väger hästen och hur mycket energi och protein får den nu? 1 liter säger inte mycket, 1 liter hackad lucern väger knappt något och pellets skiljer en hel del.

En bra sida där du kan fylla i uppgifter om hästen och fodrets värden, min ena behöver ligger på 150% för att hålla hullet. http://apps.novasoft.se/webfoder2/

Kolla även hur maskstatusen och kolla upp tänderna som fösta åtgärd.
 
Jag tycker riskliolja är suveränt för att få mer MJ/ge viktuppgång. Den är energität och iom att den också är naturligt anabol bygger de också muskler av den.

Sen förutom att ha en analys på grovfoder och räkna korrekt foderstat så kan som sagt både kolla mask och tänder krävas.
 
Hur stor är hästen?

En häst som behöver lägga på sig mer hull, trots fri tillgång till grovfoder, behöver få mer näringstät mat som ger mycket näring på lite tuggtid. Dvs foder som ges i krubba. Lusernpellets är "finmalet, sammanpressat grovfoder" och kan ges i stora mängder = flera kg/dag om det behövs. Energirikt kraftfoder kan också läggas till.

Analys på grovfodret och åtminstone överslagsberäknad foderstat hjälper dig att inte hamna i samma läge igen.
Och att kolla upp att hästen är frisk, utan parasiter och har fina tänder.
 
Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne varje dag.
Vet inte vad man kan ge för foder till en mager häst? Förslag???!! Och hur mycket av det jag ska ge.

Kraft? Skulle de Funka? Aldrig haft så vet inte om de innehåller mycket fett.
Vill inte att han ska sluta bygga muskler för att han får ett nytt foder heller 🤪🥴
Ska handla imon så svar snabbt tack😂😅

Är tänderna kollade samt hur är maskstatus? Kan vara läge att ta ett maskprov. Har du analys på höet?
De flesta hobbyhästar som går på fri tillgång bör klara sig på ett bra hö men det kan ju hända att värdena är lite för dåliga för din häst. Jag tycker lucern är bra att ge för att få upp hullet men det är bra om du vet värdena på ditt hö och lär dig räkna på ett ungefär vad din häst behöver. Alla hästar är inte tabellhästar men det kan ge dig ett hum om vad hästen behöver.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
568
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 461
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp