foder till magsårshäst?

fourlegs

Trådstartare
En häst som har konstaterat magsår. Har tidigare ätit: fritt med hösilage, melassfri lusern/gräspellets (uppblötta), linfröolja, nyponpulver, synvital (bokashi) kli, selen/e-vit + kalk (uträknad foderstat)
Har ett rätt så hästvänligt liv för övrigt vad gäller hage, hästkompisar och träning (tävlas ej).
Detta har alltså ändå gett magsår....??? kan det vara hösilaget? eller vad?
 
En häst som har konstaterat magsår. Har tidigare ätit: fritt med hösilage, melassfri lusern/gräspellets (uppblötta), linfröolja, nyponpulver, synvital (bokashi) kli, selen/e-vit + kalk (uträknad foderstat)
Har ett rätt så hästvänligt liv för övrigt vad gäller hage, hästkompisar och träning (tävlas ej).
Detta har alltså ändå gett magsår....??? kan det vara hösilaget? eller vad?

Orsaken till att hästar drabbas av magsår kan vara oerhört många, även om foder räknas dit så är det långt ifrån hela sanningen. Sammansättningen av foder kan också ge upphov till magsår, liksom träning, miljö, arv osv

Men den här sammanfattningen från SLU kanske kan ge en liten inblick.
http://stud.epsilon.slu.se/2429/1/berggren_m_110405.pdf
 
Som Boj har sagt så är magsårsproblematiken betydligt mer komplex än "bara" foder. På ytan så har du en alldeles utmärkt foderstat för en magsårshäst, med utmärkta foderval.

Silage ger generellt inte magsår, sen kan man ju diskutera om en känslig häst kan tänkas reagera negativt men därifrån till magsår känns spontant ganska långt. Vill du kan du ju prova byta till fri tillgång på hö.

Jag gissar dock att du inte har orsaken i fodret just. Kanske i foderrutiner eller ev stress kring ätandet/konkurrens osv - men inte i själva fodermedlen.
 
Som sagt innan har du en bra foderstat till en magsårs häst.
Det man ska tänka på är att hästen ska ha jämn tillgång till fodret gärna fri tillgång till grovfoder så att det inte blir långa uppehåll där den är utan foder.
Annat att tänka på är att det tar tid för att en häst ska bli så dålig att det märks att den har magsår. Finns forskning som visar att många hästar har början till det utan att det märks. Så orsaken kan ha varit något som hänt/funnits i hästens liv för ett ganska bra tag sedan. Men det kan också vara så att det är något som finns där den är nu och till och med att det finns fler hästar med samma problem som inte visar symtom ännu. Det kan då t ex vara fel på foderrutinerna. Så för att hitta orsaken och eliminera den får man leta efter olika saker om man inte känner till någon direkt händelse.
 
Tack för svar. Jag behöver hjälp att spåna, är såklart orolig. Han mådde dåligt och hade ont (i hovarna) för ca 5 år sedan och åt smärtstillande, men nu uppfattar jag att han mår väldigt bra för övrigt, fungerar super i ridningen och är en dröm att hantera från marken. Är rätt tydlig vad han tycker och tänker. Han är ranghögst i sin hage, och de verkar trivas ihop och leker mkt. Han får som sagt fri tillgång på hösilage i boxen, men inte ute i hagen, mellan ca 8-17 får de ett mål (3kg) mitt på dagen, så där är det ca 4 tim mellan målen. Symtomen är att han krubbiter och ibland gnisslar tänder. Det gör han även på sommarbetet (stödfodras då med hösilage).
Jag har nu köpt ett parti med torrhö. Tänker att hösilaget kanske är för surt??? (han får även GastroGard nu, men det är ju bara tillfälligt). Annars vet jag faktiskt inte vad jag kan göra? De andra hästägarna vill inte ha fri tillgång i hagen tyvärr.
 
Tack för svar. Jag behöver hjälp att spåna, är såklart orolig. Han mådde dåligt och hade ont (i hovarna) för ca 5 år sedan och åt smärtstillande, men nu uppfattar jag att han mår väldigt bra för övrigt, fungerar super i ridningen och är en dröm att hantera från marken. Är rätt tydlig vad han tycker och tänker. Han är ranghögst i sin hage, och de verkar trivas ihop och leker mkt. Han får som sagt fri tillgång på hösilage i boxen, men inte ute i hagen, mellan ca 8-17 får de ett mål (3kg) mitt på dagen, så där är det ca 4 tim mellan målen. Symtomen är att han krubbiter och ibland gnisslar tänder. Det gör han även på sommarbetet (stödfodras då med hösilage).
Jag har nu köpt ett parti med torrhö. Tänker att hösilaget kanske är för surt??? (han får även GastroGard nu, men det är ju bara tillfälligt). Annars vet jag faktiskt inte vad jag kan göra? De andra hästägarna vill inte ha fri tillgång i hagen tyvärr.

Är han diagnosticerad med magsår?
 
Han har även ätit gurkmeja i perioder - kan det orsaka magsår? (för att förebygga åldersstelhet - är 19)
 
Ja med gastroskopi.

Såg sen när jag kollade från datorn att det stod i första inlägget med, ber om ursäkt för att jag frågade ngt som stod.
Tänkte på att det är knepigt att han visar symptom på obehag (gnisslar och krubbiter) även på betet, magsårshästar brukar läka ut på betet. Så frågan är om de symptomen är just från magsår eller ngt annat? Och att det andra (stress eller vad som helst) kan trigga magsår? För som sagt fodret är det inga fel på och inte rutinerna heller vad det verkar. Äter han ordentligt, alltså av den fria tillgången?

Har han haft magsår förr (konstaterat), annars kan ju vara en tillfällighet nu. Hur lång gastrogardbehandling ska han få?
 
Det är första gången han har konstaterats magsår (är fullblod - så kanske disponerad). veterinären tog inte så allvarligt på det hela och menade att det ju är väldigt vanligt. Men det köper jag inte riktigt, han visar ju obehag. Ska äta GastroGard i 2 v
Han hade stor blodmask i höstas, så han kanske har skador (ont?) på tarmarna av det?
Har även rannsakat mig själv, men upplever att vi har en avspänd och trevlig relation. Han kommer glatt och möter mig i hagen och verkar gilla det vi gör, tränar mkt med positiv förstärkning, en hel del godisbelöningar, vilket är väldigt effektivt vid inlärning på min.
Ja jag får väl se om det hjälper med gastrogard nu, annars kke det är något annat som gör att han krubbiter?
 
Ja det kanske är värt att prova. Hans försäkring täcker även läkemedel. När kan man förvänta sig att GastoGard har full effekt?
 
Ja det kanske är värt att prova. Hans försäkring täcker även läkemedel. När kan man förvänta sig att GastoGard har full effekt?

Man brukar oftast kunna se effekt snabbt, inom ett par dygn, på de som inte äter. Men annars är det nog svårt att veta, man brukar vid full kur göra en ny gastroskopi efter några veckor och se hur det ser ut.
 
Han är ranghögst i sin hage, och de verkar trivas ihop och leker mkt. Han får som sagt fri tillgång på hösilage i boxen, men inte ute i hagen, mellan ca 8-17 får de ett mål (3kg) mitt på dagen, så där är det ca 4 tim mellan målen. Symtomen är att han krubbiter och ibland gnisslar tänder. Det gör han även på sommarbetet (stödfodras då med hösilage).
Finns det inte en ganska välgrundad misstanke om att krubbitning kan leda till magsår? Har för mig att jag läst något sådant - om att krubbandet ger utsöndring av magsyra som i sin tur ju är en magsårsrisk.

Som Alexandra sa är det ju konstigt att han inte blev bättre på betet. Du skriver också att han har haft hovproblem. Är hans fötter ok nu? Som du också är inne på kan det ju finnas någon kronisk smärta någonstans som är grundorsaken till problemen.
 
Finns det inte en ganska välgrundad misstanke om att krubbitning kan leda till magsår? Har för mig att jag läst något sådant - om att krubbandet ger utsöndring av magsyra som i sin tur ju är en magsårsrisk.

Som Alexandra sa är det ju konstigt att han inte blev bättre på betet. Du skriver också att han har haft hovproblem. Är hans fötter ok nu? Som du också är inne på kan det ju finnas någon kronisk smärta någonstans som är grundorsaken till problemen.
Det var tvärt om att krubbitning kan uppstå p g a magsår. Hästen börjar ta luft för att lindra besvären med magen.
 
Ja det kanske är värt att prova. Hans försäkring täcker även läkemedel. När kan man förvänta sig att GastoGard har full effekt?
Hej oroar mig för att vi har problem med magsår och skulle mkt gärna höra "hur det gick sen" för din häst, åtgärder som fungerade osv.
 
Hej oroar mig för att vi har problem med magsår och skulle mkt gärna höra "hur det gick sen" för din häst, åtgärder som fungerade osv.
Hej. Ja det är 5-6 år sedan nu. Jag tycker att det gått bra med min häst. Han krubbiter fortfarande och jag vet fortfarande inte riktigt varför tyvärr, men han verkar må bra, är blank och välmusklad trots att han nu är inne på sitt 25:e år. Är fortfarande fullt igång med (lite åldersanpassad) dressyrträning och annat. Inne i boxen har han alltid fri tillgång till ett torrt hösilage och jag försöker ge så lite stärkelse som möjligt. Jag ger även ett tillskott som ska förebygga magsår.
Men det viktigaste tror jag är: att de får så mkt grovfoder som bara är möjligt, undvik längre foderuppehåll än 4 timmar helst. Att de inte har ont någon annan stans eller tycker att träningen är stressande. Att den får gå i en hage med kompisar.
Lycka till o hoppas det går bra.
 

Liknande trådar

Ridning Jag kan ju inte vara ensam om att ha en häst med oändlig mängd energi , speciellt nu på vintern när hagarna inte är springvänliga...
Svar
4
· Visningar
2 195
Senast: Forward
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 316
Senast: pinky
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp