Foder till nervös häst med dåliga hovar?

S

smultronfot

Nu vänder jag mig till buke igen.
Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december och han gick upp i vikt- för mkt!!

Han fick bara mineraler och ca 2 dl havre då + 1 dl betfor för att gömma mineralerna.

Han började tränas ordentligt och var i rätt bra kondition jag ökade fodret till ca 0,7 kg havre 0,5 kg musli 50/50. + mineraler och han åt 10 kg hösilage. Han är mycket lättfödd ska tilläggas.
Han var pigg som ett as och kunde inte gå på havre. Jag tog bort havren och skulle köpa kornkross som han gick på tidigare.

I samma veva tappade han skor utav sjutton och jag tänkte, jag måste göra en ny hö analys. För något var fel.
Jag hade bara gjort en i början då vi öppnade de första hösilage balarna.

Det blev en ekonimisk kris med alla hovslagarräkningar, jag studerar kanske ska tilläggas.
Mina föräldra hjälpte till med att betala hovlsgar räkningarna och tyckte det var onödigt med en ny höanalys. (De har nyss bytt kök som kostade en slant så de hade inte heller så mkt pengar).

Jag satta igång och han var tokpigg och nervig som sjutton!
Han är fortfarande lite runt men absolut inte överviktig. Hans BMI är inom de normala ;)

Nu har jag läst och läst och läst om foder och har kommit fram till en ny foderstat.

HippoBas Harmoni el.
Krafft musli 50/50 + kornkross
betfor
chevinal plus?
krafft miner blå?
magnesium?

Om det är någon som har läst mitt luddiga surriga inlägg och kommit ned till fordret någon som kan hjälpa mig med vad som kan vara bäst för min polle.

Jag har hö analysen någonstans men vet inte riktigt vart, det känns ändå som om den är oviktig då de känns som om den inte stämmer längre.
Jag tänker inte göra någon ny analys på hösilaget i vinter för vi har bara några balar kvar som kommer ta slut om mindre än 2 månader.

Efter de ska jag göra en analys på höet så jag får en bra forderstat.

Finns det någon som har någon ide vad jag kan fodra med för att få honom mer harmonisk och vilka tillskott kan jag använda?
Magnesium har jag hör vara bra men är rädd att det blir överskott eftersom det redan finns magnesium i både chevinal plus och krafft miner blå.

Hjälp, :confused:
 
Sv: Foder till nervös häst med dåliga hovar?

äsch, när jag läser min egen tråd fattar jag ingenting.

Vilka erfarenheter har ni av:

HippoBas Harmoni
Krafft musli 50/50
magnesium
 
Sv: Foder till nervös häst med dåliga hovar?

Hovar behöver aminosyror för att bli sega och kalk för att bli hårda.
Lättstressade hästar blir lugnare om de slipper blodsocker toppar av stärkelse och melass.


Så jag föreslår ett foder med tillräcklig mängd protein av bra kvalité och tillräckligt med mineraler ffa kalk. Lusern innehåller båda delarna.

Minimera stärkelsegivan. Kanske kan du ge ett fettbaserat tillskott om inte grovfodret räcker. T ex linfrökaka i st för de spannmålsbaserade blandfodren. Då får du nyttiga fetter för hovarna på köpet. HH
 
Sv: Foder till nervös häst med dåliga hovar?

Höet är rätt proteinrikt.
Jag fick tips om lusern tidigare men han är mycket lättfödd och och om han äter lusern som inehåller protein finns det väl risk att han går upp mer?

Usch vad knepigt det här är.
Du skriver att jag ska ge han mindre stärkelse, och korn inehåller ju väldigt mycket stärkelse.
Jag ska uppfinna ett Calero foder.
 
Sv: Foder till nervös häst med dåliga hovar?

Både hippo och krafftfodret är spannmålsbaserade. Både de och kornkross innehåller mer energi per kg än lusern.

Man måste inte ge ett foder med många ingredienser. Oftast passar det bättre att bara ge enstaka fodermedel för att komplettera det som fattas i grovfodret. HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till nervös häst med dåliga hovar?

alltså kan det i mitt fall vara bättre med lusern än kornkross?

Jag har nu lärt mig att det är nästan totalt omöjligt att fodra utan komplett analys,
 
Sv: Foder till nervös häst med dåliga hovar?

Tror du att tappskorna beror på hovkvalitén? Min häst är expert på att trampa av sig skorna. Har väldigt bra hovkvalité enl hovslagaren.

Jag har följt HH´s råd och ger så lite olika fodermedel som möjligt. Utan spannmål.
Hö och lucern, betfor(lite), linfröolja, vitaminer, tokosel.
Plus ren bryggerijäst (2dl/dagl) och det ska vara bra för hovar också har jag hört. Mina hästar har i allafall väldigt bra hovkvalité.
 
Sv: Foder till nervös häst med dåliga hovar?

JA, hovarna var ett tag spruckna och inte i bra skick.
Nu är de bättre dock.

Tycker ni att det är någon ide att skicka foderanalys då det endast är 4 balar kvar av hösilaget?
De räcker ca 2 månader.
Sedan får hästarna torrhö och de ska analyseras.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 511
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 066
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 476
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag köpte en ny häst för drygt 6 veckor sedan. Han har tappat mycket i hull nu efter flytten. Just nu får han 16 kg hösilage men han...
Svar
2
· Visningar
1 325
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp