Foder till nervös häst med dåliga hovar?

S

smultronfot

Nu vänder jag mig till buke igen.
Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december och han gick upp i vikt- för mkt!!

Han fick bara mineraler och ca 2 dl havre då + 1 dl betfor för att gömma mineralerna.

Han började tränas ordentligt och var i rätt bra kondition jag ökade fodret till ca 0,7 kg havre 0,5 kg musli 50/50. + mineraler och han åt 10 kg hösilage. Han är mycket lättfödd ska tilläggas.
Han var pigg som ett as och kunde inte gå på havre. Jag tog bort havren och skulle köpa kornkross som han gick på tidigare.

I samma veva tappade han skor utav sjutton och jag tänkte, jag måste göra en ny hö analys. För något var fel.
Jag hade bara gjort en i början då vi öppnade de första hösilage balarna.

Det blev en ekonimisk kris med alla hovslagarräkningar, jag studerar kanske ska tilläggas.
Mina föräldra hjälpte till med att betala hovlsgar räkningarna och tyckte det var onödigt med en ny höanalys. (De har nyss bytt kök som kostade en slant så de hade inte heller så mkt pengar).

Jag satta igång och han var tokpigg och nervig som sjutton!
Han är fortfarande lite runt men absolut inte överviktig. Hans BMI är inom de normala ;)

Nu har jag läst och läst och läst om foder och har kommit fram till en ny foderstat.

HippoBas Harmoni el.
Krafft musli 50/50 + kornkross
betfor
chevinal plus?
krafft miner blå?
magnesium?

Om det är någon som har läst mitt luddiga surriga inlägg och kommit ned till fordret någon som kan hjälpa mig med vad som kan vara bäst för min polle.

Jag har hö analysen någonstans men vet inte riktigt vart, det känns ändå som om den är oviktig då de känns som om den inte stämmer längre.
Jag tänker inte göra någon ny analys på hösilaget i vinter för vi har bara några balar kvar som kommer ta slut om mindre än 2 månader.

Efter de ska jag göra en analys på höet så jag får en bra forderstat.