Foder till oinriden 3-åring??

RIA

Trådstartare
jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna sig hemma här ett par dagar.
undrar mest vad jag ska ge henne för foder?
vi har betfor och hösilage som ingår i stallhyran så det kommer jag ge henne. hon har ätit hösilage innan eftersom hon gått ute mestadels av året!

vi har halm att stö med och det kommer jag lägga in extra i boxen så hon har har lite att pilla med om det skulle bli tråkigt inne på nätterna i vinter.

sen blir det hösilaget men jag vet att det inte är tillräckligt bra värde i det att hon bara skulle klara sig på det å samtidigt jobba lite varje/varannan dag.

så jag funderar på att ge henne:

10-12 kg hösilage (börjar med det)
5 dl uppblött betfor
mineraler/saltsten

sen hade jag tänkt mig havre eller korn. vill inte börja ge en massa olika foder eftersom hon inte ätit det innan. (havre har hon ätit), vilket tror ni blir bäst och hur mycket per dag? vill ha det så enkelt som möjligt men ändå ett bra foder!
(har/hade en travare (åker till nya hemmet i helgen) som man fick ge en massa mat så han ska hålla hullet (18 kg hösilage, 2 kg korn, 1 kg lusern, 5 dl oblött betfor samt mineraler varje dag), detta stoet behöver inte det!)
jag har alltid haft hästar som behöver mycket mat, så därför rådfrågar jag eftersom det känns lite ovant att inte behöva ge så mycket...
förra ägarna gav dom fri tillgång på hösilage i hagen så lite svårt att säga hur mycket hon äter på en dag..

samtidigt så kommer arbetet att öka succesivt,kommer börja med tömkörning i helgen, får se sen hur snabbt man kan avancera i utbildningen.

RÅD TACK!! :bow:
 
Sv: Foder till oinriden 3-åring??

Utgå från vad ditt grovfoder innehåller och komplettera med det som behövs.

Arbetstillägg kommer du troligen inte att behöva på ett tag, det lilla arbete en såpass ung häst kan utföra är inte så mycket.
Däremot måste man vara observant på om hästen växer, det kan kräva justeringar i foderstaten.
 
Sv: Foder till oinriden 3-åring??

ok, vet också att hon inte kan göra så mycket än. å självklart kommer fodergivan ökas när hon börjar arbeta mer!

men om man jämnför havre och korn? vilka för och nackdelar finns med dom olika foderna?
vilket är det mest passande för en unghäst?
jag vill inte göra något fel nu från början med maten, vet många av mina vänner som ger sina hästar 7 olika sorters foder! tycker det är vansinnigt! en häst ska väl klara sig mestadels på grovfoder och få till kraftfoder om det behöver, eller hur?

därför ger jag bara betfor nu i början, det är dels bra för magen och dels innehåller det inte lika mycket enegi som andra karaftfoder. eller är jag fel ute? :confused:
 
Sv: Foder till oinriden 3-åring??

Passar något av de vanliga spannmålen till ditt grovfoder så är havre att föredra åt en ung häst (även om en 3-åring knappt är unghäst i fodersammanhang), pga sitt högre innehåll av lysin.

Korn har även en högre stärkelsehalt än havre, så även generellt bör man välja havre så långt det går, åt alla hästar som äter större givor av fodret.

jag vill inte göra något fel nu från början med maten, vet många av mina vänner som ger sina hästar 7 olika sorters foder! tycker det är vansinnigt! en häst ska väl klara sig mestadels på grovfoder och få till kraftfoder om det behöver, eller hur?
Om kraftfoder eller andra tillskott behövs beror på vad grovfodret innehåller, men 7 olika foderslag känns kanske lite överdrivet oavsett.

För att helt slippa tillskottsfodra krävs att grovfodret innehåller tillräckligt av energi, protein och mineralerna. Ett ganska vanligt problem när det gäller torrt hö är att det saknas mer eller mindre protein. Plastat foder brukar generellt ligga lite bättre till, pga att det inte hanteras så mycket innan det paketeras.

Betfor innehåller ganska mycket energi, men inte så mycket protein. Till en normalfödd, lågpresterande häst brukar proteinkoncentrat vara det som behövs. Men lite betfor (100 g brukar bli 3-4 dl torrt) gör inte så stor skillnad...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
685
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 531
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp