Foder till ung travhäst

Travhästen123

Trådstartare
Hej.
Lite nyfiken vad ni fodrar era unghästar med?

Min 3 åriga travare får just nu endast hö. När vi ska träna lite hårdare lär hon behöva lite mera. tex krafft. och hon kanske behöver något extra då hon växer?
Vad skulle ni ge?

Finns det något man kan ge för att stärka hovarna?
 
Gör en foderstat och se till att fylla behoven. Det är få hästar som behöver kraftfoder i jämförelse med hur enormt många som får det. De som behöver det är de som inte kan äta tillräcklig mängd grovfoder för att hålla hull. Även travhästar i full travträning klarar sig i normalfallet bra på enbart grovfoder och de mineraler som fattas.

Se till att mineralbehoven är fyllda och kvoterna rätt, fyll behovet av energi och protein så har din häst bäst förutsättningar. Det finns inga mirakelmedel för hovar utan det är att se till att behoven uppfylls, ha bra och varierande underlag och ge den hovvård med den intervall individen behöver som gäller.
 
Hej.
Lite nyfiken vad ni fodrar era unghästar med?

Min 3 åriga travare får just nu endast hö. När vi ska träna lite hårdare lär hon behöva lite mera. tex krafft. och hon kanske behöver något extra då hon växer?
Vad skulle ni ge?

Finns det något man kan ge för att stärka hovarna?
Det beror väl helt på värdena i ditt hö?

Min travhäst får bara hösilage av bra värden och så har det varit sedan vi köpte honom som 3-åring.
 
Gör en foderstat och se till att fylla behoven. Det är få hästar som behöver kraftfoder i jämförelse med hur enormt många som får det. De som behöver det är de som inte kan äta tillräcklig mängd grovfoder för att hålla hull. Även travhästar i full travträning klarar sig i normalfallet bra på enbart grovfoder och de mineraler som fattas.

Se till att mineralbehoven är fyllda och kvoterna rätt, fyll behovet av energi och protein så har din häst bäst förutsättningar. Det finns inga mirakelmedel för hovar utan det är att se till att behoven uppfylls, ha bra och varierande underlag och ge den hovvård med den intervall individen behöver som gäller.

Tack för bra svar!!
Ska göra en foderstat.
Jag tror inte hon behöver mycket heller. alla andra hästar jag ägd jag bara ätit grovfoder och klarat sig fint.
 
Tack för bra svar!!
Ska göra en foderstat.
Jag tror inte hon behöver mycket heller. alla andra hästar jag ägd jag bara ätit grovfoder och klarat sig fint.
Ett grovfoder jag ringde på förra året hade så dåliga värden att det skulle kosta en förmögenhet i tillägg för att ge en fullgod foderstat till mina hästar. Bättre då att lägga de pengarna på ett analyserat grovfoder med bra värden, men han fick det nog sålt. Det är ofta som jag ser dåligt grovfoder annonseras ut som "hästhö" eller lämpligt till fånghästar, av folk som öht inte har en aning om vad hästar behöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 050
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 966
Senast: Ise
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp