Foder tips - häst som magrar av

Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag har bara varit med i bilden i en vinter tidigare. Men ägaren har berättat att det brukar vara så. Vi trodde vi hade förberett honom ordentligt iår och allt såg bra ut, men nu verkar det som det börjar vända.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

*KL*

jag har ett halvblod som varit svår att få att hålla hullet. Sommrarna har han varit fin men så fort det blivit höst o pälssättningar o sånt börjat så har han fallit ur.

Efter mycket funderande så bestämde jag mig i höstas att byta ut krafft grund mot krafft groov 125. Han får även en liten giva lucern och kraffts multivitamin. Och 20-25kg hösilage/dag.

Och nu är han riktigt rund o fin! Och jag håller tummarna att de ska hålla sig även vid pälsfällningen i vår.

Jag har gett groov 125 förut men sedan vi flyttade till detta stall har han stått på grund+lucern och fram tills denna höst han har varit finare än någonsin.
Har dock ingen lust att gå på groov 125 igen, det är så dyrt! :crazy:

Nej, den parasiten heter nackbandmask. Bandmasken kan ge dåligt hull, raggig hårrem, ev kolik..men ibland syns inget alls. Ta ett prov och kolla.

Okej!
Då ska jag se till att få ut en veterinär snart för blodprov.

Ot om bandmask.. Är det något man bör kolla regelbundet?
Man tar ju träckprov för att kolla övrig mask..
Kanske skulle börja med en ny rutin i samband med vaccination eller så..
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag har gett groov 125 förut men sedan vi flyttade till detta stall har han stått på grund+lucern och fram tills denna höst han har varit finare än någonsin.
Har dock ingen lust att gå på groov 125 igen, det är så dyrt! :crazy:

jag upplever det inte så dyrt. för mig blir det 4€ (ca40kr) mer per säck o jag tycker det är värt de eftersom effekten är så mycket bättre. Känns som jag får mer för pengarna när jag ser hur fin han är i hullet nu.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Okej. För mig blir det betydligt dyrare..
Minns nu inte vad en säck groov 125 kostar men jag betalar betydligt mindre för lucernet som dessutom har bättre värden.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag skulle byta ut krafft grund, mot krafft groov och sen skyffla på med mer lucern, som redan sagts.

När jag hade mager häst, gav jag 1/2 liter havrekross (ca 200 g om jag inte minns fel), 1 liter kornkross (400 g om jag inte minns fel), 1 kg groov, 2 kg lucern, 8 kg dåligt oanalyserat hö (det jag fick genom stallhyran) och senare köpte jag bra analyserat hösilage som tillskott av kompis och gav 5 kg av det.

Sen flyttade hästen hem till kompisen och åt upp sig, med hösilage, groov och lucern, samt färskt fint gräs, innan hon flyttade till nuvarande stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Vi har en häst hemma som är FD djurskyddshäst o när han kom så var han hemskt mager. Vi gav honom fri tillgång på hö, 2kg lucern/dag o 1kg krafft grund/dag o sedan ca 3-4dl matolja. Detta äter han fortfarande, inte oljan dock, o han är rund o fin. Så jag tycker du ska ge honom som du gör o vänta ett litet tag på resultat SÅLÄNGE HAN INTE GÅR NER I VIKT!! Lycka till det är en hel vetenskap det där!!
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

.

Jag har hört att fullblod som gått löp kan behålla säsongrytmen oerhört länge, att de går ner i vikt när det brukar vara tävlingssäsong. Jag är lite skeptisk, det har handlat om hästar som inte gått löp på 10 år...:confused:
Någon som hört nåt liknande?

Det där har jag svårt att köpa eftersom många galopphästar har "åretruntsäsong" med kortare vilor emellan.

Mitt nuvarande fullblod var dock en typisk sommarhäst som bara tävlade på gräs och om det var någon skillnad i hull så är det snarare att han gick UPP i vikt när det var säsong och ner på vintrarna när han bara joggade. Han är precis likadan nu sex år senare, omöjlig att hålla i hull om han bara promenadrids....
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Inte bara riktat till dig utan alla som gett rådet groov.

Finns det någon speciell anledning till att byta ut grund mot groov istället för att öka lucernet rejält?

Om jag minns rätt innehåller kvarnbys lucern 145gsmrp/kg och 8 MJ/kg.
Groov 125 innehåller 125gsmrp/kg och 10 MJ/kg.
Grund innehåller 80gsmrp/kg och 11 MJ/kg.

Jag kan ju få i honom minst lika mycket om jag ger grund+lucern som om jag ger groov+lucern.
Det är Mj som skiljer men då kan jag enkel tillsätta olja.
Lucern har jag typ 8 säckar hemma. Lucern är billigare är groov.
Det känns mer ekonomiskt att ge tex fri tillgång på lucern under en period..

Eller hur resonerar ni?
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Eftersom lucern är ett grovfoder (även pelletsen) så skulle jag hellre ge det än Groov.
Eftersom Grund ingår i hyran så vore det väl dumt att inte ge av det och sedan lägga till sådant som sammantaget gör att du kommer upp i värden som motsvarar Groov eller bättre.
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Ja så tänker jag också.
Blev bara lite förvånad när flera tyckte jag kanske skulle gå över till groov..
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag har nog någon inbyggd aversion mot Grund. Tycker det är ett dyrt "icke-foder" - det är likvärdigt med havre och korn i MJ/Protein och dessa fodermedel är mkt billigare. Ska man lägga krut på att ge pellets får den allt ha bättre värden ;) - men det är jag det..
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jovisst är det ett "onödigt" (dyrt) foder, men i TS fall ingår det i hyran! Och att inte använda det då som ett basfoder (men med tillskott av egeninköpt protein- och/eller energifoder) är ju löjligt. Det är ju inte farligt! :grin:
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag har nog någon inbyggd aversion mot Grund. Tycker det är ett dyrt "icke-foder" - det är likvärdigt med havre och korn i MJ/Protein och dessa fodermedel är mkt billigare. Ska man lägga krut på att ge pellets får den allt ha bättre värden ;) - men det är jag det..

Inget bra argument när du rekommenderar krafft rehab i samma veva :D Det är nämligen det dyraste krafft fodret och är i princip samma som korn, bara lite mer lättsmält : ) Jag har också goda erfarenheter av rehaben, men det är ändå ngt man ska vara medveten om : )
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Det är klart jag vet det ;) - det är bara jag som fått det för mig, tycker jag får lite för pengarna om jag köper Grund. Då köper jag hellre havre. Korn har jag gett i perioder, men är inte förtjust i det heller, tycker att det ger gallor, men jag kanske inbillat mej.
Rehab är däremot ett riktigt bra foder trots "tråkiga" värden, men det beror ju på smältbarheten och resultaten det ger :)
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Hej låter inget vidare kul.Jag skulle ta ut en veterinär som blodtypa(dna) honom för att se om det är något som fattas i ditt foder.Typ mineraler,kalk ja vad som helst.Efter det får man foder råd av veterinär och därefter då köpa hem det viktigaste som behövs för att få sin häst i bra hull.Annars kan du pröva dynavena active 100 eller något annat foder av dynavena.Fungerar super bra och ger inte bara hull utan hjälper till att muskla hästen med.(då med ridning).Lycka till mvh picia
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Varför skall man ta DNA? och på vad? Tror du att DNA är foderbetingat? Kan bli svårt att utreda, man måste nog kolla både mamma och pappa mot DNA och allergier/foder relaterade problem. Tror jag blir väldigt dyrt, samt svårt. Kan vara import sperma el importerad häst el livmodersimporp eller häst köpt på auktio etc etc...

jag tror INTE att det har med den genetiska koden att göra, mem det är min uppfattning:p
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Som jag redan sagt så ingår det i hyran. Vad man än tycker om grund som foder så känns det onödigt att byta bort något som jag betalar för, oavsett om jag använder det eller inte..
:)
 
Sv: Foder tips - häst som magrar av

Jag förstår verkligen inte alls vad du menar?
Ta dna för att se om fodret saknar mineraler??
Ska veterinären bestämma foderstat?
Jag vill inte byta foder utan i första hand hitta en lösning med nuvarande fodersorter.
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
2 997
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 978
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp