Foder under lång transportresa

Krockodil

Trådstartare
Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte kan köra själv! :crazy:

Jag har förberett med en dunk svettersättning och en säck betfor. Började smyga in betfor i kraftfodret för ca 3 veckor sedan eftersom han egentligen inte tycker om det och blandade ca 2-3 dl svettersättning i vattenhinken. Fungerade bra och nu äter/dricker han ca ½ liter torrbetor uppblött i ca 15 liter vatten under en natt. Han har vattenkopp också så om han verkligen inte tyckte det var gott så skulle han dricka där istället.
Han äter ca 2 liter lusernpellets + 1 liter musli på kvällen och 1 liter musli och ½ liter lusern på morgonen. Kvällsfodret får han i en 10 liters hink som fylls med vatten ända upp till kanten. Morgonen bara kanske 5 liter vatten. Han har fri tillgång på hösilage dygnet runt.

Jag har läst och hört att man bör avstå kraftfoder under långa resor på grund av kolikvarning. Gäller det även lusern som egentligen är ett grovfoder? Vad är det med kraftfodret som gör att hästen får kolik under resan? Stillaståendet? Påverkas det om kraftfodret är uppblött eller tort? Borde jag avstå helt från lusernet dagen innan och under de två dagarna det tar att resa ner?
Muslin är jag helt med på att han får vara utan under resan och någon dag innan.

Jag vet att han inte ska ha hösilaget framför sig under resan utan endast fodras i pauserna och under uppstallningen. Kan det vara negativt för hälsan med mycket hösilage i magen under stillaståendet? Han är ingen glupsk häst men på grund av sin storlek så äter han stora mängder mat.

Han kommer få en hink (15-20 liter) med betforvatten med svettersättning i före avfärd och sedan framme. Låter det bra eller för mycket?

Jag känner mig som värsta hönsmamman samtidigt som det känns som om jag inte gör tillräckligt, eller som om jag glömt något jätteviktigt! :eek: Hjälp! :crazy:
 
Sv: Foder under lång transportresa

Jag vill också ha råd ang. utfodring under längre transporter.
 
Sv: Foder under lång transportresa

Jag antar att du skickar med en känd transportfirma, dom har väl regler för utodring, vatten, vila etc...
Jag skickade förra året min häst 120 mil genom landet med Grens. Iofs är hon väl inte alls kinkig med varesig mat, vatten, nya platser, resor etc men det var inga problem. Jag var mer nervös över vinterbrodden då de inte har skydd. Men hon var hel runtom när hon kom fram...
De stannar ju i Skråmsta och övernattar samt ger grovfoder under resa, om jag minns rätt nu. Tror inte hästarna har mat hela tiden så jag antar väl att de stannar och matar/vattnar. Så många hästar som körs årligen så tror jag inte det är nåt att oroa sig för om man nu inte har en extremt kinkig kuse.
 
Sv: Foder under lång transportresa

Visst har dom regler, men det är ju mer innan/efter som jag är intresserad av eftersom jag inte direkt kan påverka hur de fodrar under resan, förutom att säga att han inte får äta under rullning. Vill inte ha maten framför näsan på honom på grund av höjd risk för transportsjukan eftersom han har ganska känsliga luftvägar.

Varför hade hon inte skydd? När vi pratade med Grens så var det inga problem att de hade skydd på sig.

Hästen är inte så kinikg egentligen, men jag vill ju såklart göra vad jag kan för att han ska klara resan så bra som möjligt. Tycker informationen kring långa transportresor är rätt bristfällig. På SRF står det att man ska halvera fodret dagen innan... Menar de då allt foder? Även grovfodret? Varför då? Sen rekomenderar de ändå att hästen ska äta under pågående resa, även om de samtidigt varnar för risken för transportsjuka i samband med mat framför näsan. :confused:

Sen eftersom min häst får rätt mycket vatten i lusernet så vill jag gärna att han äter det för att få i sig vatten, men är det att utsätta honom för risk även fast lusern är ett grovfoder?
 
Sv: Foder under lång transportresa

Ge du lucernet innan resa. Brukar inte göra så stora förändringar förutom att dra ner på kraftfodret. Ge grovfoder som vanligt.

Jag föredrar att inte ha skydd under en så lång resa. Undantaget är om hästen brukar åka dåligt. Tycker att de kan bli ännu oroligare om det blir varmt om benen.
 
Sv: Foder under lång transportresa

Nu körde jag visserligen min häst själv och "bara" 80 mil men vi förberedde henne inte annat än att hon fick sin frukost som vanligt och vatten.
Dock hann hon gå ut i hagen ett par timmar innan hon skulle åka så hon hade hunnit röra sig lite iaf.
Jag hade hösegel framför henne fullt med hö hela resan hem men hon åt inte så mkt.
Stannade flera ggr och bjöd på vatten, morötter och äpplen och för att vila såklart.
Hästen var i bra skick när vi kom hem även om hon såklart var lite trött efter den långa resan.
Hon fick bara hö och vatten att äta under natten när vi kom hem och dagen efter vande vi in med kraftfoder igen.
 
Sv: Foder under lång transportresa

Vi åkte med vår häst till och från Österrike i somras från Göteborgstrakten. En resa på ca 180 mil. Det enda vi gjorde var att hästen fick röra sig någon timme innan lastning. Den åkte utan skydd pga värmen och det var absolut inga problem. Hästen stod på en mindre lastbil (2-hästars). Den hade hö framför sig hela resan och vi lastade ur var 4-5 timme så den fick röra sig och sänka huvudet så den kunde frusta rent luftvägarna. Det är det som är så viktigt. Att de gör rent sina luftvägar. Annars kan de åka på transportsjuka. Och vi serverade då vatten samtidigt. Resan ner tog väl något dygn liksom hemresan. Vi åkte ner för tävling så hästen var i god kondition.
Under veckan i Österrike fick den vätskeersättning pga den extrema värmen.
Hästen reste fram och åter och var i god kondition väl hemma i Sverige igen. Om vi gjorde "allt rätt" eller hade ren tur vet jag inte. Övriga 4 hästar vi reste med (i olika bilar) reste på samma sätt och var lika fina dom väl hemma igen. Mitt tips är att inte krångla till det så mycket. Det viktiga är att inte resa för många timmar innan den får komma ur bilen, men åker din häst med ett transportbolag så sköter dom den biten.
Det du kan göra är att motionera hästen lite lätt innan avfärd. Promenad eller lätt ridning, och erbjuda gott vatten och hö. Reser den bra så kan du avstå skydd. Det kan bli varmt för hästen att ha det i så många timmar. Eller tar de av skydden under resan? En häst åker så mycket bättre på lastbil än i släp så ofta reser även den mest "klumpiga" häst bättre i lastbil. ;)

När din häst kommer fram kan du gärna gå ut med den på en promenad så den får sträcka på sina ben. Våran reste från södra Tyskland som 2,5 åring och kom fram i superfint skick men fick ändå en promenad på en halvtimme. =D För övrigt gjorde vi inget alls mer än erbjöd vatten och lite hö.

Jag tror din häst kommer att fixa resan galant. Kanske lite värre med mattes nerver... ;)
 
Sv: Foder under lång transportresa

De åker i regel så bra på de moderna luftfjädrade bussarna så att skydden dels blir onödiga men också en ökad risk. Att ha skydd på så länge blir ju dels varmt, sen ökar ju risken att hästen ev skulle börja klia eller annat och då kan skydd hamna illa och börja skava, fastna osv. Boots sa dom var okej att ha, men nu hade min inte det eftersom den som skickade hästen (jag var redan på plats) inte hade några hemma i rätt stl. Och som sagt hon hade inte ett broddmärke alls tros 4 brodd i varje.

Jag gjorde inga förändringar i fodret. Men min häst går heller inte på stora mängder kraftfoder, max 0,5 kg havre per dag.

Den hämtades kvällen innan resan av Grens och övernattade i deras stall i Piteå innan avfärden söderut, så inte tror jag de promenerade med henne innan resan heller. Och hon överlevde.
Vad gäller vatten, foder och stopp så antar jag att de följer rekommendationerna så det har jag inte oroat mig för.
 
Sv: Foder under lång transportresa

Skippa kraftfodret resdagen, och ge lite mindre dagen innan.
Jag brukade ge grovfoder som vanligt dagen innan och kanske lite extra till natten om de sak åka tidigt på morgonen så de inte hinner äta upp sitt grovfoder till frukost.
Gärna promenad innan lastningen för cirkulationen och magens skull.

Vi fodrade aldrig tävlingshästarna under färd, bara i pausarna och då urlastade. Detta pga risken för transportsjuka. Vattnade vi stoppen ut hink. Det var dock inte så ofta de ville ha. De drack när de kom fram till tävlingen/hem.

Din häst behöver ju inte prestera när den kommit fram, så du behöver inte bara orolig. De klarar långa resor bra!

De längsta vi åkte utan nattvila är Tjeckien -> mellansverige.
Tjeckien avfärd på morgonen -> rostock. promenad på kajen ett par timmar och betade på något företags gräsmatta :o (ägaren kom och visade bilder på tyska hingstar han haft - tur, vi väntade oss skäll).
Nattfärja till Trelleborg. Lånade gräshage 4 timmar innan vi åkte de sista 50 milen hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder under lång transportresa

ALLA.

Tack för era svar och erfarenheter. Lastbilen kommer på Tisdag, (blev inte Grens) och vi kommer att köra bakom lastbilen, ta hand om hästarna själv under övernattningen och sedan köra sista biten till Skåne och ta emot dem. Så nu känner jag mig mycket lugnare eftersom jag kommer att ha kontroll över pållen hela resan, även om jag inte kör honom själv. :banana:
 
Sv: Foder under lång transportresa

Jag antar att du skickar med en känd transportfirma, dom har väl regler för utodring, vatten, vila etc...
Jag skickade förra året min häst 120 mil genom landet med Grens. Iofs är hon väl inte alls kinkig med varesig mat, vatten, nya platser, resor etc men det var inga problem. Jag var mer nervös över vinterbrodden då de inte har skydd. Men hon var hel runtom när hon kom fram...
De stannar ju i Skråmsta och övernattar samt ger grovfoder under resa, om jag minns rätt nu. Tror inte hästarna har mat hela tiden så jag antar väl att de stannar och matar/vattnar. Så många hästar som körs årligen så tror jag inte det är nåt att oroa sig för om man nu inte har en extremt kinkig kuse.

Min hade skydd när hon åkte med Grens! Och täcke, inga problem alls!

tS: De som kör kan sin sak. Att fylla dem med massa svettersättning behövs inte:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 912
Senast: mackan
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 921
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 155
  • Låst
Gravid - 1år Hej jag heter Californication och jag är gravid. Och jag hatar det. Hatar. Varning för gnäll. Jag hade någon naiv, romantisk dröm om...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
18 125
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp