Foder utan vete,betfiber,majs,korn,havre??

fourlegs

Trådstartare
Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges)
Behöver ge mer kalorier. Har ett överskott på protein och kalk
Hästen får fritt (inne ej ute) med analyserat hösilage (äter ca 10kg/dag) 2,5 kg lusern (äter inte upp mer) 2dl lifröolja, 2kg morötter
Står i inackorderingsstall och kan tyvärr inte påverka mängden hösilage ute i hagen. Jag ger 1-2 extra givor så ofta jag kan.
Det är en blank och pigg 21 årig fullblod, har vissa allergier (vete, jäst, betfor) och är rätt kräsen.
TIPS? tycker jag kollat på typ alla fodersorter som finns :down:
 
Behöver hästen upp i vikt? Eller varför vill du öka energin? Proteinöverskott som kommer från grovfoder är inte farligt och kalköverskottet balanserar du med ett fosfortillskott.

Vad menar du med att hästen har allergier? Och mot jäst? Hur yttrar sig det?
 
Behöver hästen upp i vikt? Eller varför vill du öka energin? Proteinöverskott som kommer från grovfoder är inte farligt och kalköverskottet balanserar du med ett fosfortillskott.

Vad menar du med att hästen har allergier? Och mot jäst? Hur yttrar sig det?
Jäst (yea sacc) har gett mugg. vete och betfor ger dålig mage, foder med majs och korn ger svullna ben. Liten mängd havre verkar dock gå bra, Lusern tål han bra.
Alltså jag har koll på hur jag balanserar foderstaten. Så det är inget problem.
Hästen behöver gå upp lite grann, går upp och ner väldigt fort, är ett äldre fullblod.

Fick tips om riskli av någon ? Kke värt att testa.
 
Jäst (yea sacc) har gett mugg. vete och betfor ger dålig mage, foder med majs och korn ger svullna ben. Liten mängd havre verkar dock gå bra, Lusern tål han bra.
Alltså jag har koll på hur jag balanserar foderstaten. Så det är inget problem.
Hästen behöver gå upp lite grann, går upp och ner väldigt fort, är ett äldre fullblod.

Fick tips om riskli av någon ? Kke värt att testa.
Jag ser det som helt omöjligt att yea-sacc har gett din häst mugg. Yea-sacc innehåller det som naturligt finns i hästens tarmar.

Öka på givan av ditt grovfoder. Det är det enklaste. Jag hade inte gett några mängder riskli då du redan har överskott av protein.
 
Jag ser det som helt omöjligt att yea-sacc har gett din häst mugg. Yea-sacc innehåller det som naturligt finns i hästens tarmar.

Öka på givan av ditt grovfoder. Det är det enklaste. Jag hade inte gett några mängder riskli då du redan har överskott av protein.
Är jag så otydlig? Hästen har FRI tillgång på grovfoder så långt det är möjligt med stallets rutiner. Så jag KAN inte öka mer på hösilaget. därav mitt inlägg!

Jag ville bara ha TIPS på fodersorter som kanske finns, som jag missat. Behöver inga tips om hur min häst fungerar som jag haft i 17 år. ;)
 
Senast ändrad:
Är jag så otydlig? Hästen har FRI tillgång på grovfoder så långt det är möjligt med stallets rutiner. Så jag KAN inte öka mer på hösilaget. därav mitt inlägg!

Jag ville bara ha TIPS på fodersorter som kanske finns, som jag missat. Behöver inga tips om hur min häst fungerar som jag haft i 17 år. ;)
Var har jag gett tips om hur din häst fungerar?

Med grovfoder menar jag inte bara hösilage. I gruppen grovfoder ingår även lucern, gräspellets, halm, hö, gräs och betfiber. Eftersom @Masse ovan skrev om gräspellets och du frågade vilket märke hen ger så var det just gräspellets jag syftade på var bättre att ge än risklipellets. Om din häst äter gräspellets så har du ju kunnat öka grovfodergivan.
 
Sen kan du ge betfibrer utan melass i också (Kwikbeet, Speedibeet). Är nästan helt 100% på att det är melassen i betforen som din häst inte tål, då min är likadan. Sen köper jag inte heller att den skulle vara allergisk mot Yea-Sacc, då det består av tarmfrämjande jästkultur.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 029
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 826
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 856
Senast: axel
·
L
Hästvård Jag har haft min foderhäst sedan den 8:e November. Nu hade jag ut vet förra veckan för chippmärkning och besiktning. På besiktningen...
Svar
6
· Visningar
1 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp