Foder vid kolikkänningar

gloiredor

Trådstartare
Hej!
Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och promenerar henne i ca 15 minuter och checkar hur hon mår. I början när jag ledde runt henne i ridhuset så stannade hon två gånger och försökte lägga sig ner, hon slog mot magen med framhovarna.
På morgonen hittade stallchefen ponnyn liggandes i boxen och den ligger nästan aldrig ner, dessutom rörde den inte hösilaget. Det första den gjorde när hon släppte ut den i hagen var att lägga sig ner så då promenerade hon den lite medan hon väntade på oss.
Får även hjälp av ridlärare och chef som tar tempen och mäter pulsen och det är helt inom normalnivå. Mamma snackar med distriktsveterinär som kommer efter 20 minuter. Tar in hästen i stallet, fixar vattenhinkarna med ljummet vatten och fyller vattenkoppen som hon knappast använder.

Veterinären kommer och kollar, allt verkar ok, dock är det dämpade ljud i magen och det oroar henne, säger hon och så tar hon tempen och pulsen som är normala. Känner i tarmen på hästen och hittar en del torr foder och avföring, efter att ha gett den smärtlindrande och lugnande. Det är förstoppningskolik men inte på en allvarlig nivå. Hästen har inte flåsat, trampat runt i boxen, inte rullat medan vi väntade på veterinär eller verkat ovanligt uppstressad.
Men veterinären stoppar in slang i nosen och ger 10 liter vatten + paraffinolja.
Sen var det klart och hästen gick in i boxen igen, trött och utmattad. Hon satte i gång och pilla i och äta halmen det första hon gjorde.

Veterinären rådde med äppelbitar i vatten och inget foder överhuvudtaget idag. Sedan snackade hon om loppfrön. Men hästen har ju inte ätit sand eller jord vad vi vet.
Nu vet ni bakgrunden, tyckte det var viktigt att skriva hur det hände så att jag inte bara säger att det var kolik. Det var ju inte särskilt allvarligt.

Hur skulle ni fodrat hästen efter detta? Använt betfor för att få in mer vätska i hästen? Loppfrön i vatten? Ändrat hösilagegivan? Hur skulle ni lurat in vatten i dagliga fodringen?
Snälla, oroa er inte för något mer än vad jag frågar efter. Jag söker inte efter någon annan hjälp än med maten. Vi har fått hjälp av expert och om jag skrivit något otydligt så har jag nog skrivit slarvigt pga stress och oro för ponnyn.
Hon får vanligtvis müsli med mineraler och hösilage.

Jättetacksam för svar, verkligen!
 
Huruvida hästen har ätit sand eller jord går väl att undersöka på följande vis
Lös upp 5-6 hästgödsel i en spann, eller plastpåse och låt det stå ett tag. Om det bildas en tesked med sand i bottnen, föreligger en stor risk att din häst kan drabbas av sandkolik.

Sen undrar jag har hästen vattenkopp eller vattenhink och finns det vatten i hagen?
 
Huruvida hästen har ätit sand eller jord går väl att undersöka på följande vis
Lös upp 5-6 hästgödsel i en spann, eller plastpåse och låt det stå ett tag. Om det bildas en tesked med sand i bottnen, föreligger en stor risk att din häst kan drabbas av sandkolik.

Sen undrar jag har hästen vattenkopp eller vattenhink och finns det vatten i hagen?
Tack för svar! Hästen har både vattenkopp och två vattenhinkar i boxen. Hon har alltid fri tillgång till vatten även när hon är i hagen då hon har en stor vattentunna där.
Jag ska i alla fall prova på ditt förslag.
 
Och ni har halm som strö om jag fattade det rätt?

Min häst fick förstoppningskolik efter att ha ätit halmpellets trots en generöst lager med halm ovanpå så var halmpellets tydligen godare :crazy:
 
Tack för svar! Hästen har både vattenkopp och två vattenhinkar i boxen. Hon har alltid fri tillgång till vatten även när hon är i hagen då hon har en stor vattentunna där.
Jag ska i alla fall prova på ditt förslag.
Äter pållen salt som den ska? Annars ge det i fodret, det gör att hästen dricker som den ska.

Jag skulle stänga av vattenkoppen så att jag hade full koll på hur många liter hon dricker per natt. Då märker man lättare om hon ändrar beteende.

Tempererat vatten uppskattas också men det är kanske väl dyrt med en thermobar efter en enda lättare kolik.

Det där med betforslabb för att få i hästen vatten tror jag inte på. Min tycker för det första inte om det och de få liter du blandar med betfor lär inte göra så stor skillnad? Min häst dricker liksom minst 30 liter per dygn.
 
Jag hade utöver de fysiska saker du inte vill ha tips om som jag tycker är viktiga gjort så här:

Salt och elektrolyter för att dels hålla rätt vätskenivå i celler och även ev ge lite ökad törst hos vissa.

Ev olja och betfor som smörjer upp och kan verka milt laxerande.

Vattenhink ist för kopp. Kolla av hur mkt den dricker, ute som inne. Är det inte nog får man fundera ut hur man får i den mer vätska.
 
Min förra häst hade flera liknande kolikanfall och vi gjorde på inrådan av veterinär följande :
  • Gav mash med massor med vatten 2 gånger per dag.
  • Fri tillgång på hösilage så att magen håller igång, de kan få kolik av att stå för länge utan foder.
  • Gav 2 dl paraffinolja varje dag eftersom det smörjer tarmen utan att tas upp av kroppen. Veterinären ger oftast paraffinolja när de behandlar kolik.
 
Jag har kolikhäst.

1. Jag "tvingar" i hästen 30 liter vatten om dagen genom att ge luckernpellets tre gånger om dagen med minst 10 liter per gång. Detta är det minsta han dricker per dag. Förr drack han alldeles för lite.

2. Varannan dag ger jag 1 dl paraffinolja (på veterinärs inrådan för just denna häst) och varannan dag loppfrö. Han har aldrig ätit sand i hela sitt liv men det verkar vara både smörjande och välgörande för magen till vardags.

3. Mina får inte halmpellets. De äter det. Samma sak med för mycket mat. De äter tills de för förstoppningskolik, halm som hö. Spelar ingen roll.

Det är bara några av sakerna jag gör men det verkar vara de mest effektiva.
 
Min häst får lätt känningar av kolik vintertid, han dricker sämre när det är kallt trots Thermobar. Till skillnad från någon ovan så hjälper "betforsoppa" väldigt bra här och varje dag när han kommer in från hagen är krubban fylld med vatten med 2-3 dl betfor i.
Sedan får han lite extra salt samt att jag alltid har paraffinolja hemma.
Har han haft ont i magen utesluter jag kraftfoder helt (utom betforsoppan) och ger bara grovfoder.

Sen får man försöka lista ut varför hästen får kolik om det är återkommande. Som sagt, jag vet ju efter tio år med min häst att han dricker sämre vintertid. Då är det lättare att förebygga.
 
En av mina gamla hästar fick liknande kolikkänningar på vintern om hon fick morötter. Hon klarade en eller två små men lite så fick hon ont i magen. Övrig tid på året hade hon inga problem med morötter. Med andra ord kan det vara väldigt svårt att hitta orsaken till det, oss tog det tre år.
 
Min maghäst med kolikkänningar (en allvarlig, blev inlagd på UDS i 6 dar) drack dåligt, både inne och ute. Hade hink i hagen och boxen, även hink om det var vattenkopp.
Fick antingen 1 dl äppeljos eller 1 näve betfor i varje hink, då drack han bättre.
Nästan samma foderstat året runt, även på bete
Hö, lusern, havre, betfor, vetekli, foderjäst och Pro Feed. Även Groov eller Edel Avel beroende på höanalys.
 
Hej!
Hästen mår bättre och verkar inte ha några smärtor i magen nu. Jag har tagit ledigt från skolan idag och igår för att promenera, hålla koll och ge betforvatten.
Just nu ger jag henne ca 15 liter betforvatten per dag. Det är en ju en D-ponny men det är jättebra att hon får i sig något! Har bytt till spån i boxen för att inte hon ska äta en massa torrt halm då hon har en tendens att äta mycket halm trots att hon får tillräckligt med hö fyra gånger om dagen.

Hon drack även en halv hink vanligt vatten under natten. Hon fyller aldrig på med nytt vatten i vattenkoppen då hon tycker ljudet är jätteläskigt, men ibland dricker hon upp det jag fyllt på då jag alltid fyller koppen till överfull.
Har även gett paraffinolja i ett normalt betformål, vi köpte det igår och gav även lite i gårkväll.
Hon bajsade som vanligt under denna natten, så det är också ett gott tecken.

Tack så jättemycket för alla tips, vi fortsätter kämpa med vätskan!
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 550
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp