Bukefalos 28 år!

Foder, vikt, ras och ålder?

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag är lite intresserad av vilket foder ni använder till era hundar och varför?

Själv har jag Robur 33/20 till våran hund. Detta har vi eftersom han är en såpass aktiv hund och Robur använde även uppfödarna. Jag har varit på Doggy där det görs och det fungerar toppen! Han mår mycket bra, pälsen är fin och han är pigg och glad.

Han väger 32 kg och är ca. 62 cm hög. En Flat Coated Retriever och snart två år!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Jag använder Royal Canin mini, till mina två Parsons, en på snart 4 år och väger 8 kg och en på snart 2 år och väger 6 kg..

Jag har provat en del olika foder och har kommit fram till att RC är bäst just för att dom har foder som är utformade efter storlek.. Behöver bara ge dom två dl var om dagen och dom är jätte fina på det...
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Eagle Pack Power Performance. Har två greyhounds som inte riktigt fattat de är pensionärer och borde lägga på hullet med 'vanlig' mat. Båda är dessutom svårfödda.

Så inget under 30/20 fungerar, gav Doggy Prof Extra Aktiv förr, vilket hundarna uppskattade (ett av få foder de ätit), men hanen är veteöverkänslig så det blev för mycket atombombsfisar. Gjorde ett försök med EP som resulterade i matvägrande, magra hundar, men filade på en plan ett par månader och försökte igen och lyckades skifta över dem till EP helt och hållet.

Så idag äter de EP (orange säck), olja, ägg och lite burkmat (kattmat faktiskt) som smakhöjare, och är i riktigt trevligt hull.

Tiken (5 år) väger 26 kg och är 66 cm i mankhöjd
Hanen (10 år) väger 30 kg och är 70 cm i mankhöjd.
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Har en dobermanntik på snart 56 år, vikt : okänd och höjd 67 cm över havet.
Hon äter nu Kronch Basic, åt tidigare Pedigree med kyckling.
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

*Glömde*

Hon äter allt, men efter påtryckningar härifrån valde jag ett bättre foder, och min mans bror rekommenderade detta. Dock funderar jag på att bytaq till light-varianten eftersom hon har lätt för att gå upp i vikt. Hon är en riktig soffpotatis på vintern, hatar att vara ute längre än nödvändigt.....
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

royal canin mini
1 år
chinese crested powder puff
8 kg
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Jag är nog lite knasig för jag blandar alltid foder.
Robur, Hills och Royal Canin.
Hon är 5 år, väger 5-6 kg och har fri tillgång på foder.

Oftast håller hon sej i lagom hull men varje höst blir hon fet som en gris och då begränsar jag mängden foder.

:D :rofl: :D
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Alex W och Juvelflickan: Hur upplever ni det att hundarna äter så mycket proteiner? själv är jag lite rädd för klåda och sånna saker. >30 känns väldigt mycket. Eller? Vad är normalt och vad är mycket (och vad är minimum)?
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Jag använder MeraDog Active till mina hundar. Ett mkt bra foder som de blir fina i hull och päls av. De får även Klass plus och köttben.

Hundarna är schäfrar på 29 (tik) respektive 36 kg (hane).
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Ger Revir till mina. Funkar ypperligt till mina 3. Äldsta hunden är 14 år och ätit Revir sedan 2 års ålder.
Collie/samojed hane 14 år vikt 19kg höjd ca 50cm (bara päls)
Berner Sennen/border Collie tik 4 år 35kg höjd ca 45cm
Enlebuchersennen tik 5 mån vikt??? höjd ca 45cm (får valpfoder just nu)
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Sophie skrev:
Alex W och Juvelflickan: Hur upplever ni det att hundarna äter så mycket proteiner? själv är jag lite rädd för klåda och sånna saker. >30 känns väldigt mycket. Eller? Vad är normalt och vad är mycket (och vad är minimum)?

30 är mycket, det är för högaktiva, hårt arbetande hundar samt t ex digivande tikar om man strikt ska tro hur det 'klassindelas'.

Men så var dte verkligheten, och där är minst 30/20 en förutsättning för att mina ska hålla hullet, trots att de inte alls är så hårt arbetande etc. Bara 'sån sort'. Inte stet några problem alls med pälsar, magar eller vad det nu är. Hanen har kääänslig mage och käänslig hud men har inte minsta problem.

Båda hundarna mår prima, det syns att de mår prima och de håller vikten. Jag oroar mig inte speciellt heller, de har ju tydligt visat att det är det de behöver. Sen är ju mina vana att äta sånt foder, de har ätit (fast olika märken) det hela livet, det är ju pensionerade kappisar.

JAG skulle dokc ur rent ekonomiskt hänseende bli GLAD om de kunde äta 12 dl var av något annat, billigare foder :devil: Högprotein och högfettsfoder är inte direkt billigt ;)

Men soms agt, inte minsta problem på någon av dem (eller förra greyisen) av högproteinfodret. Min lilla gammelvovva åt det med fast hon eg absolut inte behövde det, inte heller där några problem.
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Ett hundfoder som är bra skall ha ca 10 % högre proteinhalt än fett, med större skillnad än det blir risken på sikt som du säger klåda och i värsta fall en protein-intolerans.
Här på buke talas bland hästfolket mycket om foderstater, samma går att översätta till hundar.
Storlek och aktivitetsnivå betämmer energibehovet, sen är det bara att läsa på föpackningen, räkna ut hur mycket som går åt till energibehovet samt kolla hur mycket vitaminer det blir, om rätt mängd foder ger rätt mängd vitaminer är allt bra, annars får man ge extra vitamintillskott. Ett bra förhållande a/d/e vitamin är 1000/100/10.
Duktiga foderleverantörer kan hjälpa dig räkna, när du sen har siffrorna klara är det bara att läsa på påsarna oavsett fabrikat!
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Aha! Tack! Jag ger oftast under rekomenderad mängd, så det kanske alltid blir för lite vitaminer? Jag skulle ju kunna jämföra ett par påsar och därmed kunna räkna ut rekomenderad mängd för 30 kg. Om många siffror pekar åt samma håll så må jag ju tro på det! :)
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Min unghund får Purina Pro Plans foder för aktiva hundar. Dels för att hon är aktiv, dels för att det innehåller mest protein och fett och hon behöver det för att hålla "figuren". Innan fick hon deras unghundsfoder, men hon behövde lite mer.

Hon är en weimaraner, 67-69 cm hög (hon va 67 sist, men jag misstänker att hon har växt nån cemtimeter) och väger 32 kg. 16 månader ung.

//E
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Kan tillägga att hon äter en liter om dagen, plus vad hon hitta när hon är på upptäcktsfärd i hönsgården... Det är jättekul med matglada hundar (dvs mattjuvar...(

//E
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Har en Jack Russel valp på snart 6 månader. Han väger ca 5 kg.
Honom ger jag Royal Canin Mini Junior. Tycker det är bra eftersom det är utformat efter storlek på hunden, det är nog den största fördelen.
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Har en blandras, terv+husky, 6 år, som jag har haft grymma problem med att hitta ett bra foder till! (Hon har väldigt lätt för att bli dålig i magen.) Jag kan räkna upp några av foder sortena vi har provat: Royal Canin, Revelj, Carrier, Doggy mm. Har äntligen hittat ett foder hon funkar bra på: Mc Dog! (Jag vet, störtlöjligt namn...) Hon har varit bra i magen sedan vi började med det och har även gått upp i vikt... :banana: Cocker pojken, 5 mån, äter Nutro Choice valpfoder.
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Ojdå! Då är det inte konwstigt att jag upplever henne som gammal!!
 
Sv: Foder, vikt, ras och ålder?

Selma får Royal canin medium sensible. Valde RC eftersom det inte innehåller vete, hade Eukanuba innan och då var hon ofta dålig i magen. Sensible har hon för att hon behöver det där extra fettet. Det är nästan lika mycket fett som i valpfodret hon fick innan. Funkar bra på alla sätt och vis. :)

Hon är en staffordshire bullterrier, 1 år. 38 cm hög och 14-15 kg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 908
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag har en valp på 15 veckor som jag har gett samma foder som uppfödaren använde Doggy professional valp. Jag har tänkt byta foder till...
Svar
1
· Visningar
1 168
Senast: Kamomilla
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp