Foder-vikt.

Lilla

Trådstartare
Millie har alltid ätit lagom med mat. (Junior mjukmat och lite junior torrfoder) Hon har varit fin i hull trots sin tuffa start i livet med mkt sjukdom.
Nu är hon kastrerad och dessutom varit frisk ett bra tag. Hon äter fortfarande junior torrfoder men mjukmaten har jag bytt till vuxen. (Latz, gourmet och sheba)
Hon äter betydligt mer nu än tidigare. Orsaken är oklar. Kastreringen? (200-300 g mjukmat plus torrfoder och kattmjölk) Hon har alltid fri tillgång.
Strax efter kastreringen vägde hon 3 kg.
Nu har det gått ngr veckor och jag tror hon är lite tyngre nu. (Svår att väga)
Jag tycker att hon är fin nu men hur vet jag när om jag måste minska maten?
41D852A9-F575-4AC6-8BC7-23C7B693EF75.jpeg
 
Minska eller åtminstone byt foder nu. Hon har redan visat mer hunger och viktuppgång.

Som MissFideli sagt är det bästa bara ge mjuknat om det fungerar. Och då en utan spannmål och sockertillsats osv
 
Ett vuxenfoder för lättfödda kastrerade katter. Eller ett foder för viktkontroll om det inte räcker.
Torrfodret körde jag medvetet junior en gång till eftersom hon fortfarande inte är ett.
Men det finns ju för kastrerade katter. Köper det nästa gång.
Men finns det mjukmat för kastrerade katter?
 
Torrfodret körde jag medvetet junior en gång till eftersom hon fortfarande inte är ett.
Men det finns ju för kastrerade katter. Köper det nästa gång.
Men finns det mjukmat för kastrerade katter?

Ja det finns mjukmat för kastrerade. Mjau t ex har. Men du behöver inte leta just mjukmat för kastrerade katter. Det räcker bra med högt köttinnehåll, inget spannmål och inget tillsatt socker. Det är ffa torrdodret som du behöver hitta ett annat. Torrfoder är även de allra bästa närmast McDonalds för katter och därför du kan behöva hitta light. Även där ska du sikta på inget eller så lite spannmål som möjligt osv dock. Men även det bästa torrfodret är sämre än en mjukmat utan spannmål vilken som helst.
 
Ja det finns mjukmat för kastrerade. Mjau t ex har. Men du behöver inte leta just mjukmat för kastrerade katter. Det räcker bra med högt köttinnehåll, inget spannmål och inget tillsatt socker. Det är ffa torrdodret som du behöver hitta ett annat. Torrfoder är även de allra bästa närmast McDonalds för katter och därför du kan behöva hitta light. Även där ska du sikta på inget eller så lite spannmål som möjligt osv dock. Men även det bästa torrfodret är sämre än en mjukmat utan spannmål vilken som helst.
Hon äter detta. Har blivit rekommenderad detta tidigare av veterinär till annan katt.
Vad rekommenderar du?
66FF7957-6D02-4037-83C4-EFB2C63FEB13.jpeg
 
Hon äter detta. Har blivit rekommenderad detta tidigare av veterinär till annan katt.
Vad rekommenderar du?Visa bifogad fil 38603

Veterinärer är sällan så bra på foder tyvärr. Det är inget fel på värdena i ditt foder men det är väldigt mycket spannmål. Katter behöver inte spannmål, tänk på det som pommes frites för katt. Onödigt och onyttigt.

Det finns flera olika märken med hög kötthalt och inget spannmål (men däremot grönsaker t ex)

Men frågan vilket foder är ju även beroende av om torrfodret är huvudföda, halva födan eller eg bara ett minimalt tillskott? Och allra bäst är skippa torrfoder helt, om katten är nöjd med det.

Är Millie kräsen eller äter det mesta?
 
Veterinärer är sällan så bra på foder tyvärr. Det är inget fel på värdena i ditt foder men det är väldigt mycket spannmål. Katter behöver inte spannmål, tänk på det som pommes frites för katt. Onödigt och onyttigt.

Det finns flera olika märken med hög kötthalt och inget spannmål (men däremot grönsaker t ex)

Men frågan vilket foder är ju även beroende av om torrfodret är huvudföda, halva födan eller eg bara ett minimalt tillskott? Och allra bäst är skippa torrfoder helt, om katten är nöjd med det.

Är Millie kräsen eller äter det mesta?
Jag vill inte ta bort det helt men hon behöver absolut inga mängder torrfoder då hon äter mjukmat bra. Så det kan vara minimalt tillskott. Så vilka är bra då?

Hon är ngt mitt emellan. Inte jättekräsen men äter inte precis vad som helst.
 
Acana har ett foder som heter Wild Prarie som till och med kräsna fröken går på bakbenen för.

Ska du bara ge det som minimalt tillskott kan du om du vill fortsätta ge pyttelite av samma foder du ger. Allt hänger på mängden.
 
Mjau är också bra. Våtfoder. Men har ni inte granngården hos er? Arken zoo?
Körde bara Mjau när hon var liten. Men så tröttnade hon lite och när hon var mkt sjuk så sa vet att det viktiga var att hon åt, inte vad hon åt. Efter det har det blivit Latz, gourmet och sheba. Hon gillar mat i gelé bäst och det är bra för nu på slutet blev hon lös i magen av Latz i sås.

Vi har granngården men tror inte att dom har.
 
Körde bara Mjau när hon var liten. Men så tröttnade hon lite och när hon var mkt sjuk så sa vet att det viktiga var att hon åt, inte vad hon åt. Efter det har det blivit Latz, gourmet och sheba. Hon gillar mat i gelé bäst och det är bra för nu på slutet blev hon lös i magen av Latz i sås.

Vi har granngården men tror inte att dom har.

Granngården här säljer Bozita blötmat vad jag vet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 813
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 059
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 816
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 800
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp