Red_Chili

Trådstartare
Min kära mor har en katt som äter dåligt och alltid har varit lite tunn. Dock helt ok i pälsen, men skiter ganska mycket framförallt i förhållande till hur mycket hon äter.

Hon får aldrig ett enda foder, utan morsan köper hem "lite vad som helst" för att katten inte ska tröttna på maten. Oftast blir det att hon får Bilanx(?) men det kan även köpas Friskies och allt vad det nu finns.

Katten i fråga är långhårig och ca 8 år, men pigg som en ungkatt, väldigt busig.

Jag skulle vilja få min mor att ge katten ett riktigt bra foder, kanske ett som katten inte behöver äta så mycket av men ändå få i sig allt hon behöver.

Frågan är: vad ger man? Hur vet man att ett kattfoder är bra? vad ska man "akta sig" för?

Prisklass spelar ingen roll, bara katten får ett foder hon mår bra av.
 
Sv: Foder?

Bra kattfoder innehåller så mycket kött (helst bara kött) som möjligt, burkmat är överlägset som kattfoder, Mjaus burkmat innehåller bara kött och inga dåligheter, billigt och lätt att få tag på är det också.
Kanske kan vara dags med en seniorkontroll också om katten fallit ur.
 
Sv: Foder?

Jag tycker att ni skagöra twå saker;

1. Kolla upp katten hos weterinär. En 8-årig katt som äter dåligt kan ha problem med tänderna (tandstens, FORL, parodontit, tandlossning, you name it!). Den kan också ha början på något aw den åldrande kattens "wanliga" problem; njurinsufficiens, sköldkörtelproblem, diabetes...

Detta bör naturligtwis kontrolleras först.

2. Därefter bör katten få ett bättre foder. Oawsett om den är frisk fö eller ej. Om din mamma är wan wid, och föredrar, att ge katten torrfoder är det förmodligen enklast att fortsätta med det men byta till ett seniorfoder aw ett bra märke. Får katten blötfoder nu will ni sannolikt fortsätta med det, men återigen - byt till ett lite bättre märke! Jag skulle ha rekommenderat något aw de märken jag är bekant med, t e Specific eller Royal Canine. Det finns naturligtwis andra bra alternatiw också. Hör med wad weterinären eller omsorgsköterskan rekommenderar i samband med weterinärbesöket!
 
Sv: Foder?

Svar till båda:

Katten har inte fallit ur alls, hon har alltid varit rätt smal och ätit dåligt men det är först efter att jag börjat ge riktigt bra foder till mina hundar och förklarat alla positiva effekter för morsan som hon börjat fundera lite mer på allt sådant. Katten har inte ändrat vikt åt något håll alls (de kontrollväger henne lite ibland när de blir orolig för att hon inte äter) utan ligger på stadiga 3,7kg. Dock ganska liten katt, så hon kanske inte behöver gå upp så mycket i vikt?

Katten har inte visat några tecken på att bli äldre, tvärt om så blir hon faktiskt bara gladare, busigare och piggare för varje dag som går.

Katten äter förutom vanligt torrfoder lite tonfisk då och då, men torrfoder är helt klart det som de är mest vana vid.

Jag kikade lite på orijen och tyckte att det verkade bra jämfört med andra foder. Är det så?

Om man ska börja ge ett foder för gamla katter, varför ska man göra det? På vilket sätt skiljer sig ett sådant mot ett för "vanliga vuxna"?
 
Sv: Foder?

"Gamla" katter (8 år är ju ingenting för en katt, inte vad jag skulle kalla senior iaf) behöver energirik mat som är lättsmält eftersom de, likt gamla människor, har svårare att tillgodogöra sig näringen i maten. Det är alltså viktigt att råvarorna är av hög kvalité. Av någon anledning är senior-foder för katt ofta magra och fiberrika och det anser jag vara helt snett. Friska katter överlag behöver inte mycket fibrer i maten. Gamla katter har även ofta nedsatt njurfunktion så det kan vara bra med ett foder som har lite lägre fosforhalt. Tyvärr brukar det betyda mindre protein och mindre kött så jag tycker inte generellt att man ska övergå till sådana foder bara för att en katt blir "gammal". Mindre protein gör att katten lättare tappar muskulatur.

Prova Orijen och se om katten mår bra av det. Det är definitivt bättre än Bilanx.;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp