replica

Trådstartare
Hej!
Har två frågor till Er, först, vad ger Ni er hund för foder??
Min hund är så satans kräsen så han vägrar äta torrfoder.
Vi måste blanda Doggy torrfoder med Vov blandningar. Finns det fler som gör så? (Min vovve är en colliehanne på 3 år i höst)
Undrar också om ni har en sån hund som knappt vågar äta maten, man måste berömma honom heeeela tiden. När han inte vill ha mer så kommer han bort till en och skäms. Är man inte hemma så äter han inte (det har slutat med att han bara äter 1 gång om dagligen på i mitt sovrum runt klockan 20.00 på kvällen!).
Någon som har något tips på vad man kan göra för att han ska sluta med det här??

Tacksam för svar! :bow: :bow:
 
Mina äter MeraDog, men det kommer inte betyda att Din gör det.

Det största felet du gör om jag nu får gå lite hårt på här :o är att du verkar lägga för stor vikt på att han ska äta. Ge han tid och framförallt utrymme att äta i lugn och ro. Står du och "peppar" honom under tiden han äter blir han troligen stressad och nervös över varför du står och håller andan i hopp om att han ska äta upp. Gå och läs en tidning eller se på TV under tiden. Truga inte i honom maten. Ju mer du peppar ju mer anti blir han. Det är ju nästan så han börjar undra vad sjutton du har lagt i maten, då du är så mån om att han måste äta upp. Råttgift!? :D

Är det ett problem som dykt upp nyligen? Du skriver att han är 3 år. Om det är ett nytt beteende så ska du få honom kollad så att det inte är något fel med tänder, tonsiller eller liknande.

Många hundar vill bara ha mat en gång om dagen, vi ska inte förmänskliga dem till att de måste äta både frukost, lunch och middag. Många hundar jag har kontakt med äter från 5 ggr/dag ner till 1ggr/ varannan dag. Dock är det enligt lag ett måste att utfodra hundar minst 1 mål/dag. Men vill hunden inte så vill den inte.

Några snabba tips så här på kvällen. Låt din hund äta i lugn och ro. Servera målet sent på kvällen, det är kanske så enkelt att han vill äta sent. Är han i bra hull, pigg och glad så är det inget att oroa sig för. Min tik åt bara nattetid förut, hon har också varit väldigt kräsen med maten. Jag fick helt enkelt (nja inte helt enkelt) lära mig hur min hund ville äta och när.
 
Tack för svaren!

Det har hållit på ända sen han var valp. Innan kunde han äta utan att man berömde honom. Är aldrig i närheten när han äter, är jag dock borta en längre stund så kommer han och sätter sig brevid mig. Han äter inte såvida inte någon är i närheten.

Han var för tjock ett tag och vi fick banta ner honom, efter detta blev han för smal. Nu ligger han på gränsen till för smal, han är väldigt pigg och busar som bara den. Är dock orolig för att han inte äter ordentligt. :(
 
Vi ger hundarna både Fodax foder (fryst helfoder) och Axess Premium, torrfoder.

Har haft en hund som matvägrat i perioder. Fick växla mellan 2-3 olika foder. Han fick sen smaka på Fodax och matvägrade aldrig mer.

Vad du ska göra åt hans matvanor? Tja, utan att ha läst andra svar så kan jag svara att hade det varit min hund hade jag jobbat för att han ska känna sig trygg i köket. Vänd t ex skålen så att han kan se om det kommer någon. Han kan ju tycka det är otäckt att ha "alla" bakom sig.

Sen så ger man honom mat där och vägrar han så pressar man inte mer. En hund äter när han är hungrig och det kan dröja en dag eller tre innan han äter kanske, men ingen frisk hund svälter sig själv om det finns mat.
 
En hund svälter sig aldrig själv. Och är han så pigg som du skriver så är det ju jättebra. Han har kanske hittat sin idealvikt även om Du tycker att han är för smal.

Är han ointresserad av att äta så gå över till ett foder med hög fetthalt så behöver han inte äta så mkt för att få i sig den näring han behöver.

En del hundar har mindre tuggbehov än de har näringsbehov och då får man ge dem väldigt fett mat för att de ska få i sig i allt i alla fall.

Andra hundar har större tuggbehov än de har näringsbehov och då kan man ge dem popcorn för att de ska få tugga utan att få i sig extra näring.

Många hundar som har stort tuggbehov kan man upptäcka med att äta skit ute, då skiten inte innehåller någon näring men ändå tillfredställer hundens tuggbehov. Ben ersätter inte behover av att få tugga.
 
Har du provat att byta till ett kvalitetsfoder som luktar och smakar gott?

Min hund skulle rynka på näsan och inte prata med mig på länge om jag erbjöd henne Doggy.

Jag vet inte alls, men jag skulle prova det. Ett foder med ganska bra med fett i, då brukar hundarna tycka att det smakar väldigt gott.
Varken VOV eller Doggy är speciellt bra märken, enligt min åsikt. Har inte vad hundarna behöver, och är baserat på spannmål, vilket är skit, rent ut sagt.
 
Måste hålla med där! Såg inte att du skrivt vilket foder du ger din hund. Man ska så långt det bara går undvika spannmål i fodret. De är inget som hundar kan ta till sig utan det är bara sådan som fyller ut magen. "Bra" för sådana hundar som har stort tuggbehov, men det har ju inte din hund så om jag vore du skulle jag följa Bebbens råd att byta upp dig till ett bättre foder.
 
Varken VOV eller Doggy är speciellt bra märken, enligt min åsikt. Har inte vad hundarna behöver, och är baserat på spannmål, vilket är skit, rent ut sagt.

Jo, tack jag vet.

Är dock det enda han kan acceptera att äta!

Har prövat med en mängd olika sorters märken, han blev rejält bortskämd av min styvmors syster när vi var bortresta i två år (de bjöd honom på vanlig mat t.ex. fläskkotletter, potatis och dylikt).
Efter detta så har han blivit så otroligt kräsen så det inte är sant.
 
Då tycker jag att du ska köpa ett bra foder med hög fetthalt, gärna färskfoder, och så får han äta det. Låt det ta sin tid. Han lär inte svälta sig själv. När han blir hungrig så äter han. Men tryck inte i honom en massa godis under tiden.
 
Jag skulle föreslå ett torrfoder från Royal Canin, eller ett färskfoder som heter Klass.

I princip alla Royals foder (Jag har inte läst om varenda sort) har bra balanser, utan massa spannmål, bra med fett och protein och är väldigt smakligt.
Klass har ingen hund jag känner nekat till hittills, och har man en hund som inte behöver väldigt mycket fett så är det oerhört bra! Förutsatt att man har en stor frys, eftersom det är ett färskfoder.
 
RC 4800 ger jag och det funkar toppen, innehåller 30% fett. Verkar som att det är väldans gott, själv har jag dock inte provsmakat. :D Finns ju 4300 som inte innehåller riktigt lika mkt fett, om han har lite lätt att bli tjock kanske det är bättre?! :)
 
Vår valp är uppväxt med Doggy Prima (ja, hon äter vuxenfoder) men vi håller på att byta till Robur.
 
Här äter killen Hills. Vilket han tycker är jättegott, men han är en engångomdagen ätare, oftast på kvällen men är han hungrig vid andra tidpunkter så kommer han och säger till för att han vet vart maten finns :)

Men...han är kinkig. Matskålen ska vara ren, annars blir maten äcklig ;)
 
Nuttra Nuggets är varmt att rekomendera.
Välj då den gröna säcken för aktiva hundar. Den innehåller mer fett. Sen ger man även detta foder i lite mer komprimerad form (enligt försäljaren, vet ej själv då jag alltid har haft detta foder och har inget annat att jämföra med) Så då kanske han orkar äta det.


Tänk på att om han inte äter, ta bort matskålen efter 10 minuter. *sorry grabben* Erbjud honom maten lite senare i stället.
Gör som i flocken. Konkurrera om maten. !!!

Lycka till
 
Selma får 1/3 eukanuba och 2/3 royal canin. (vi håller på att byta, snart ska hon äta bara royal canin)

Hon är 4 månader nu, när hon var lite yngre hade hon ganska dålig aptit. Den blev sämre och sämre, tror att det var för att vi höll på för mycket och försökte få henne att äta.
Sen blev hon dålig i magen så då svälte vi henne en dag. Då var det som att hon fattade att det är bäst att äta när man får mat. :) Efter det har hon blivit glupsk istället. Kastar i sig maten på 2 minuter.. För några dagar sen kräktes hon för hon hade ätit för fort. :p
 
Måste bara fråga, luktar inte din hund illa av nutran?? Jag testade det på min kille ett tag och han luktade s**t i truten och jag har hört flera med samma problem..
*nyfiken*
 
Våran äldre hund äter pedigree senior... väldigt kräsen och är van vid att maten står framme så hon kan äta när hon vill... tyvärr går ju inte det sen vi skaffade valp (matmonster) :D
han äter nu mer lone star... men tidigare åt han nått annat torr foder kommer inte ihåg vad d heter, men det verkade mkt godare, för han åt bättre då, så man kanske ska byta tillbaka :)
 
Är ris spannmål?

Varifrån kommer proteinet i de lite dyrare "kvalitets" fodrerna, som skulle göra det fodret bättre än de som är billigare?(Pratar om foder utan vete.)

Jag menar så här; två foder (utan spannmål, rätt anpassat till hunden vad gäller fett/protein) VAD gör det ena bättre än det andra?

Förstår du? Svårt att formulera mig!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
915
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 083
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 234
Senast: Rebe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp